انجمن فناوری آموزشی ایران
دوره 3 (1402)
دوره 2 (1401)
دوره 1 (1400)
تعداد دوره‌ها 4
تعداد شماره‌ها 13
تعداد مقالات 82
تعداد نویسندگان 177
تعداد مشاهده مقاله 22,524
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 17,899
نسبت مشاهده بر مقاله 274.68
نسبت دریافت فایل بر مقاله 218.28
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 225
تعداد مقالات رد شده 110
درصد عدم پذیرش 49
تعداد مقالات پذیرفته شده 82
درصد پذیرش 36
زمان پذیرش (روز) 68
تعداد پایگاه های نمایه شده 10
تعداد داوران 108

فصلنامه فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت

نشریه فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت طبق مجوز شماره 85732 مورخ 1400/03/10 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طبق نامه شماره 7/47857/د  به مدیر کل محترم دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، موفق به کسب درجه نشریه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید و پذیرای مقالات رشته‌های علوم‌تربیتی با محوریت فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت می باشد.

با توجه به ماموریت و نقش دانشگاه پیام‌نور در فرآیند رشد و ارتقاء آموزش عالی کشور خط مشی‌های این فصلنامه عبارت است از:

 1-  انتشار به موقع مقالات علمی حاصل از پژوهش‌های محققان در حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

2-  نهادینه کردن و ایجاد زمینه لازم برای انتشار یافته­‌های پژوهشی منتج از پایان‌نامه­‌ها و رساله های تحصیلات تکمیلی و مراکز پژوهشی در حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

3-  ارتقاء سطح پژوهش در زمینه‌های مرتبط با فناوری و تعلیم و تربیت

4-  رفع نیازهای علمی و پژوهشی در حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

5-  ایجاد ارتباط میان پژوهشگران حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

6-  دست‌یابی به سطح کیفی مورد تأیید نهادهای علمی داخلی(ISC) و بین‌المللی (ISI) در حوزه تخصصی نشریه

 

محورهای فعالیت نشریه:

_ فناوری‌های جدید و آموزش و یادگیری مجازی، الکترونیکی و ترکیبی

_ هنجاریابی و بومی‌سازی ابزارهای مرتبط با یادگیری مجازی و الکترونیکی

_ آموزش از دور، آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی

- دانش مربوط به فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت

- ارزیابی کاربرد فناوری در تعلیم و تربیت

- روش‌های نوین آموزش و ارزشیابی در تعلیم و تربیت

- گسترش دانش برنامه‌ریزی و کاربرد فناوری در تعلیم و تربیت

- چالش‌ها و روش‌های مبتنی بر فناوری در تعلیم و تربیت و ارائه راه حل‌های مناسب

- انتشار یافته‌های نظری و عملی، مدل‌ها و دستاوردهای در زمینه‌های مختلف با تمرکز بر فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت

- ارائه روش‌های تحقیق معتبر و ایجاد یک شبکه تعاملی بین محققان و دانش پژوهان دانشگاهی

- تلفیق نظریه و عمل و فناوری و تعلیم و تربیت در هزاره سوم

- تدریس آنلاین و تحولات مدیریت مدرسه و کلاس درس

  • نوع نشریه: نشریه علمی 
  • شیوه انتشار: الکترونیکی و چاپی
  • نوع مقالات علمی قابل انتشار: پژوهشی، مروری، ترویجی، کوتاه، مطالعه موردی، روش‌شناسی، کاربردی، نقطه‌نظر و مفهومی
  • توالی انتشار: فصلنامه
  • زبان نشریه: فارسی و علاوه بر آن چکیده و منابع مقالات به انگلیسی
  • متوسط زمان داوری مقالات: 6 هفته
  • سرقت ادبی: جهت پیشگیری از سرقت ادبی از سامانه مشابه یاب متون علمی  سامانه مشابه یاب متون علمی همیاب استفاده می‌شود.
  • نحوه دسترسی: رایگان و آزاد به مقالات
  • حوزه فعالیت تخصصی: همه مباحث مؤثر و مرتبط با حوزه آخرین پژوهش ­های بنیادی، کاربردی و توسعه ­ای مرتبط با فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت
  • کشور محل انتشار: ایران
  • ناشر: دانشگاه پیام نور، معاونت پژوهش و فناوری
  • هزینه بررسی و پذیرش مقاله: در حال حاضر سه میلیون ریال تا مرحله پذیرش قطعی و سه میلیون ریال هزینه انتشار (جمعاً شش میلیون ریال)
  • تمام مقالات دارای دسترس باز هستند که از  CC By $ تبعیت می‌کنند.
  • این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می باشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
  • شروع انتشار: پاییز 1400
  • شروع انتشار به عنوان فصلنامه علمی- پژوهشی: بهار 1401
  • در کمیته ارزیابی نشریات مورخ 1403/06/17 بررسی و برای ورود به فهرست نشریات لیست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تایید شد.
  • بازه زمانی بررسی اولیه: یک هفته کاری
  • نحوه انتشار: چاپی و الکترونیکی
  • رتبه  نشریه: رتبه «ب» از کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1402)
  • نوع داوری: فرایند داوری تخصصی به‌صورت داوری بسته و دوسو ناشناس و حداقل دو داور و یک داور تطبیقی
  • ایمیل نشریه: t-edu@pnu.ac.ir

نویسندگان محترمی که برای پرداخت هزینه پذیرش و انتشار مقالات با مشکل در سامانه پرداخت مواجه هستند لطفاً از مرورگر فایرفاکس برای واریز هزینه‌ها اقدام فرمایند.

نقش کیفیت آموزش کارکنان در بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران

لیلا قربانی قهفرخی؛ ابوالفضل فراهانی؛ محمد محسن صدر؛ سید فرشید میرمحمدیان توتکله

دوره 4، شماره 3 ، آذر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72068.1170

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت آموزش کارکنان در بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. بدین منظور داده‌ها در دو بخشی کیفی و کمی گردآوری گردید. نمونه‌گیری در بخش کیفی از میان صاحبنظران، مدیران ارشد فدراسیون‌ها و اساتید دانشگاه در رشته‌های مربوط به روش گلوله برفی انجام شد (12=n) ...  بیشتر

فرا ترکیب شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بهره‌وری معلمان با استفاده از تکنیک ویکور

صادق فیض الهی؛ علیرضا شیرمحمدی؛ همت الله بسطامی

دوره 4، شماره 3 ، آذر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.70780.1135

چکیده
  توسعه پایدار تابعی از سیستم آموزشی هر کشور محسوب می‌شود لذا تصمیم گیران هر کشور بایستی تمرکز ویژه‌ای بر روی بهبود عملکرد این سیستم داشته باشند. معلمان مهمترین نقش کلیدی را در بهبود عملکرد ایفا می‌کنند، بنابراین افزایش سطوح بهره‌وری معلمان می‌تواند منجر به عملکرد بهتر سیستم آموزشی شود. این پژوهش سعی دارد عواملی را که به افزایش ...  بیشتر

اثربخشی برنامه آموزشی مونته سوری و مالاگاتسی بر مهارت‌های ارتباطی

رضا صابری؛ مجتبی پورکریمی هاوشکی؛ صبری عرب زوزنی

دوره 4، شماره 3 ، آذر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71924.1160

چکیده
  بهبود مهارت‌های ارتباطی یادگیرندگان مرتبط با برنامه درسی و چگونگی تدریس و آموزش یکی از چالش‌های پیشروی آموزشگران در سیستم آموزشی است. تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی دو برنامه درسی مونته سوری و مالاگاتسی با توجه بر مهارت های اجتماعی بود. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه‌های آزمایشی یک و دو است. جامعه ...  بیشتر

تاثیر برنامه مدرسه تلویزیونی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در ایام کرونا با میانجی‌گری انگیزش تحصیلی

محسن حاجی تبار؛ میمنت عابدینی؛ مسعود خطیری

دوره 4، شماره 3 ، آذر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71960.1158

چکیده
  هدف پژوهش حاضر‌، بررسی اثر برنامه‌ی «مدرسه تلویزیونی ایران» شبکه آموزش، بر میزان عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با میانجی‌گری انگیزش تحصیلی، در ایام کرونا می‎باشد. روش پژوهش، پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانش‌آموزان پایه ششم (1038 نفر) شهرستان کردکوی در سال 1401-1400 می‌باشند که با استفاده از شیوه نمونه‏گیری ...  بیشتر

بررسی موانع و مشکلات توانمندسازی کارکنان آموزشی کمیته امداد امام خمینی(ره) در حوزه آموزش الکترونیکی

قباد فولادی؛ زهره اسمعیلی؛ محمود اکرامی؛ حمید ملکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71828.1151

چکیده
  در سال‌های، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد آموزشی به عنوان راهنما و هدایتگر، هر روز با سرعت بیش از پیش پیشرفت‌های جدید را برای بشریت به ارمغان آورده است. بنابراین پژوهش حاضر به شناسایی موانع و مشکلات توانمندسازی جهت آموزش الکترونیکی کارکنان آموزشی کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی ...  بیشتر

بررسی قابلیّت کتاب‌های کمک‌درسی ریاضی متوسطه اول در فرایند اجرای آموزش از راه دور از دیدگاه دبیران شهرستان دلفان

اکبر رضائی؛ شریفه رضا قلی؛ احمد مرادی میرزائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71447.1142

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیّت پوشش ایجاد شده برای اهداف ریاضی متوسطه اول توسط کتاب‌های کمک‌درسی از نظر دبیران ریاضی شهرستان دلفان است، تا مشخص شود این کتاب‌ها می‌توانند به‌عنوان منابع آموزشی، در آموزش از راه ‌دور مورد استفاده قرار گیرند. ابتدا پیشینه پژوهش بررسی شد. جامعه آماری دبیران ریاضی شهرستان دلفان است و نمونه آماری دبیران ...  بیشتر

شناسایی و اولویت بندی الزامات اولیه و اساسی هوشمندسازی مدارس (مطالعه موردی: استان خوزستان)

عباس محمدی؛ ماریا نصیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آذر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72115.1172

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش شناسایی و اولویت بندی الزامات اولیه و اساسی هوشمندسازی مدارس است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر جمعآوری داده‌ها آمیخته (کیفی-کمی) و از نظر ماهیت توصیفی و از نوع اکتشافی است و از نظر روش کمی از نوع کاربردی می باشد. راهبرد مورد استفاده در بخش کیفی، تکنیک دلفی است. جامعه آماری بخش کیفی و کمی 19 نفر از خبرگان آموزش ...  بیشتر

تاثیر بازی‌های آموزشی بر دقت و تمرکز دانش‌آموزان

اکبر جدیدی محمدآبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72759.1217

چکیده
  این پژوهش با هد ف بررسی تاثیر بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر دقت و تمرکز دانش‌آموزان دختر پایه هشتم شهر کرمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر پایه هشتم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که یک نمونه 40 نفری در قالب دو کلاس 20 نفری از ...  بیشتر