انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، جهاد دانشگاهی، سقز، کردستان، ایران

3 دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی(سمت)، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش‌ها و مشکلات آموزش مجازی از نظر معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهرستان دهاقان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه (210N=) معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهرستان دهاقان در سال‌تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 132 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن توسط پانلی از متخصصان تایید گردید و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ 76/0 به‌دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، و استنباطی (ضریب تغییرات CV) و نرم افزار 23 SPSS استفاده شد. نتایج به‌دست آمده بیانگر آن بود که مدیران آموزش مجازی مشکلات آموزش مجازی را در مولفه‌های فنی، حقوقی، سازمانی و مالی در حد بالایی ارزیابی کرده‌اند، در حالی که مشکلات آموزش مجازی در مولفه‌های فرهنگی، شناختی، اجرایی، آموزشی را در حد متوسط ارزیابی نموده‌اند. در نهایت می‌توان گفت، هوشمندسازی مدارس، نیازمند توجه بیشتری از سوی معلمان و مدیران در سازمان آموزش و پرورش است.

کلیدواژه‌ها

اخوان، م و دوست محمدی، م. (1389). پیمایشی در مورد وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه آموزش و نشر الکترونیکی در دبیرستانهای شهر تهران. نشریه پژوهش و توسعه فن آوری، 2 (1)، 151-173.
ثمری، ع و آتشک، م. (1388). تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانش آموزان. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 4 (1)، 11-21.
ثمری، ع و آتشک، م. (1388). تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرایند یادگیری دانش آموزان. فن آوری آموزش، 4(1)، 11-21.
زمانی، ب؛ ببری، ح و موسوی، س. (1389). عوامل مرتبط با نگرش دانشجویان علوم پزشکی اصفهان به پذیرش یادگیری از طریق تلفن همراه با استفاده از مدل پذیرش فناوری. گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 9 (2)، 110-117.
سبزی، ر؛ مهدیزاده، ح؛ و اسلام پناه، م. (1389). بررسی میزان آمادگی دانش آموزان دورهی متوسطه برای به‌کارگیری آموزش الکترونیکی مطالعه موردی - شهرستان اسلام آباد غرب. پنجمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی، تهران.
سرکار، س. (1391). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آموزش عالی قرن بیست و یکم. کاوشگر علم، 1 (1)، 30-41.
سعادتطلب، آ؛ فتحی، ک؛ فراستخواه، م و خراسانی، ا. (1392). طراحی الگوی تبیین کننده رویکرد مدیران دانشگاهی نسبت به آموزش و بهسازی اعضای هیئت علمی: مدلی برآمده از نظریهای داده بنیاد. نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 7(23)، 1-45.
شاه بیگی، ف؛ و نظری، س. (1390). آموزش مجازی: مزایا و محدودیت‌ها. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. 6 (1). 47-54.
صبوری، س؛ صباغیان، ز؛ و فتحی واجارگاه، ک. (1390). بررسی مشکلات و چالشهای آموزش مجازی دانشگاههای شهر تهران از نظر مدیران آموزش مجازی، ششمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی، تهران.
عباسی، ف؛ حجازی، ا و حکیمزاده، ر. (1399). تجربه زنده معلمان مدارس ابتدایی از فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانش آموزان (خوشحال): یک مطالعه پدیدارشناسی، مجله تحقیقات در آموزش، 8(3)؛ 1-24.
علیزادهفرد، س و صفاری نیا، م. (1399). پیشبینی سلامت روان بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کرونا. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 9 (36)، 129-141.
قراری، م؛ محمدی، ر؛ و قربانی، م. ( 1399). بررسی آسیبها و چالشهای شیوع بیماری کرونا بر آموزش. مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 16 (19)؛37-29.
مهدی زاده، ح؛ اسلام پناه، م و سبزی، ر. (1389). بررسی میزان آمادگی دانش آموزان دورهی متوسطه برای به‌کارگیری آموزش الکترونیکی مطالعه موردی - شهرستان اسلام آباد غرب. پنجمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و آموزش الکترونیکی، تهران.
مولائی قولنجی، ی. (1399)، بررسی چالشها و مشکلات تدریس فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا از دیدگاه معلمان، اولین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، میناب.
Di Pietro G, Biagi F, Costa P, Karpiński Z, Mazza J. (2020). The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. Publications Office of the European Union; 2020 Jun.
Hakami Z, Khanagar SB, Vishwanathaiah S, Hakami A, Bokhari AM, Jabali AH, Alasmari D, Aldrees AM. (2019). Psychological impact of the coronavirus disease 2019 (COVID‐19) pandemic on dental students: a nationwide study. Journal of dental education. 85(1); 494-503.
Lipsitch M, Swerdlow DL, Finelli L. (2020). Defining the epidemiology of Covid-19—studies needed. New England journal of medicine; 382(1); 1194-6.
Onyema EM, Eucheria NC, Obafemi FA, Sen S, Atonye FG, Sharma A, Alsayed AO. (2020). Impact of Coronavirus pandemic on education. Journal of Education and Practice; 11(2); 108-21.
Reimers FM, Schleicher A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. OECD. Retrieved April; 14(2):16-24.
Ross DA. (2020). Creating a “quarantine curriculum” to enhance teaching and learning during the COVID-19 pandemic. Academic Medicine. Apr 22.
UNESCO. (2020). COVID-19 Educational Disruption and Response, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse