انجمن فناوری آموزشی ایران
مقاله پژوهشی
تاثیر بازی‌های آموزشی بر دقت و تمرکز دانش‌آموزان

اکبر جدیدی محمدآبادی؛ انور شاهمحمدی

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1404، صفحه 9-21

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72759.1217

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر دقت و تمرکز دانش‌آموزان دختر پایه هشتم شهر کرمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر پایه هشتم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که یک نمونه 40  نفری در قالب دو کلاس 20 نفری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحول در نظام رتبه بندی آموزش محیط زیستی در آموزش عالی: تحلیل انتقادی شاخص گرین‌متریک و ارائه‌ی مدل

سورنا زندی؛ مهدیه رضایی؛ بابک امیدوار؛ سید محمد شبیری

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.75062.1294

چکیده
  آموزش محیط زیست یکی از اساسی‌ترین ابزارهای دستیابی به توسعه پایدار به‌شمار می‌رود. اما با این حال اجرای مؤثر آن در دانشگاه‌ها همچنان با چالش‌های متعددی روبه‌رو است. مقاله حاضر با هدف طراحی و تبیین یک مدل جامع برای آموزش محیط زیست در نظام آموزش عالی با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی انجام شده است.گردآوری داده‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش هدفمندی در زندگی و نگرش به هوش مصنوعی در پیش‌بینی عزم تحصیلی دانش‌آموزان

مهدی شمالی احمدآبادی؛ عاطفه برخورداری احمدآبادی

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.73994.1258

چکیده
  عزم تحصیلی می‌تواند تأثیر مثبتی بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هدفمندی در زندگی و نگرش به هوش مصنوعی در پیش‌بینی عزم تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های توصیفی-همبستگی و جامعۀ آماری آن متشکل از کلیۀ دانش‌آموزان دوره دوم متوسطۀ شهر اردکان در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ بود. نمونه‌گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی دستاوردهای توسعه هوش هیجانی دیجیتال در کلاس های درس دانشگاه: رویکرد فراترکیب تفسیری - انتقادی

خاطره محمد جعفری؛ مهدی محمدی؛ مجید کوثری؛ رضا ناصری جهرمی؛ سولماز خادمی؛ فردوس شادی؛ انسیه اثنی عشری

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.74008.1259

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی نقش هوش هیجانی دیجیتال در عملکرد تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی بود. این پژوهش از نوع کاربردی، در زمره پژوهش‌های کیفی و از نوع فراترکیب انتقادی بوده که با استفاده از روش پنج مرحله‌ای فراترکیب تفسیری انتقادی انجام شده است. فراترکیب تفسیری انتقادی یک روش پویا و انعطاف‌پذیر است که با ترکیب تحلیل کیفی و نظریه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه بین نیازهای بنیادی روانشناختی، حس انسجام و انعطاف پذیری روانشناختی با سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس هوشمند

دلارام سادات دلیران؛ شهره دلیران؛ ندا ابراهیمی مقدم؛ شیدا سادات دلیران

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.74580.1276

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی، حس انسجام، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و سرزندگی تحصیلی در میان دانش‌آموزان مدارس هوشمند بود. این مطالعه با استفاده از روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع دوم متوسطه در شهر رشت بود. نمونه پژوهش متشکل از 340 دانش‌آموز بود که ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزشیابی اثربخشی آموزش‌های مجازی در آموزش‌وپرورش استان بوشهر در دوره دوم آموزش متوسطه

نوشین گشمردی

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.74601.1278

چکیده
  The present research, conducted using a descriptive-survey method and classified as applied research, the current research aimed to evaluate the effectiveness of virtual education in the High school in Bushehr province. The research population consisted of teachers (1842 individuals) and students (245,697 individuals). The sample size included 317 teachers and 384 students, selected by stratified random sampling based on the Morgan and Krejcie table. For data collection, a researcher-developed 49-item closed-ended questionnaire based on a 5-point Likert scale was used. The questionnaire’s ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی الزامات و بسترهای کاربرد هوش مصنوعی در برنامه درسی علوم تجربی: تحلیل مضمون

محمدرضا بیدل؛ حسین مومنی مهموئی؛ علی اکبر عجم

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.73958.1257

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی الزامات و بسترهای کاربرد هوش مصنوعی در برنامه درسی علوم تجربی دوره اول متوسطه بود. به این منظور از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده گردید. مشارکت‌کنندگان در پژوهش دبیران درس علوم تجربی دوره متوسطه اول بودند که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند با ملاک قرار دادن سابقه کاری و حیطه تخصصی انتخاب شدند. داده‌های پژوهش ...  بیشتر