انجمن فناوری آموزشی ایران
مقاله پژوهشی
تاثیر بازی‌های آموزشی بر دقت و تمرکز دانش‌آموزان

اکبر جدیدی محمدآبادی؛ انور شاهمحمدی

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1404، صفحه 23-35

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72759.1217

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر دقت و تمرکز دانش‌آموزان دختر پایه هشتم شهر کرمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر پایه هشتم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که یک نمونه 40  نفری در قالب دو کلاس 20 نفری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحول در نظام رتبه بندی آموزش محیط زیستی در آموزش عالی: تحلیل انتقادی شاخص گرین‌متریک و ارائه‌ی مدل

سورنا زندی؛ مهدیه رضایی؛ بابک امیدوار؛ سید محمد شبیری

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.75062.1294

چکیده
  آموزش محیط زیست یکی از اساسی‌ترین ابزارهای دستیابی به توسعه پایدار به‌شمار می‌رود. اما با این حال اجرای مؤثر آن در دانشگاه‌ها همچنان با چالش‌های متعددی روبه‌رو است. مقاله حاضر با هدف طراحی و تبیین یک مدل جامع برای آموزش محیط زیست در نظام آموزش عالی با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی انجام شده است.گردآوری داده‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش هدفمندی در زندگی و نگرش به هوش مصنوعی در پیش‌بینی عزم تحصیلی دانش‌آموزان

مهدی شمالی احمدآبادی؛ عاطفه برخورداری احمدآبادی

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.73994.1258

چکیده
  عزم تحصیلی می‌تواند تأثیر مثبتی بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هدفمندی در زندگی و نگرش به هوش مصنوعی در پیش‌بینی عزم تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های توصیفی-همبستگی و جامعۀ آماری آن متشکل از کلیۀ دانش‌آموزان دوره دوم متوسطۀ شهر اردکان در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ بود. نمونه‌گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی دستاوردهای توسعه هوش هیجانی دیجیتال در کلاس های درس دانشگاه: رویکرد فراترکیب تفسیری - انتقادی

خاطره محمد جعفری؛ مهدی محمدی؛ مجید کوثری؛ رضا ناصری جهرمی؛ سولماز خادمی؛ فردوس شادی؛ انسیه اثنی عشری

دوره 5، شماره 3 ، مهر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.74008.1259

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی نقش هوش هیجانی دیجیتال در عملکرد تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی بود. این پژوهش از نوع کاربردی، در زمره پژوهش‌های کیفی و از نوع فراترکیب انتقادی بوده که با استفاده از روش پنج مرحله‌ای فراترکیب تفسیری انتقادی انجام شده است. فراترکیب تفسیری انتقادی یک روش پویا و انعطاف‌پذیر است که با ترکیب تحلیل کیفی و نظریه ...  بیشتر