انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران.

2 گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازی‌سازی رایانه‌ای بر انگیزه و خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان فنوج در سال تحصیلی 1404-1403 تشکیل داد که از بین آن ها تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جای‌دهی شدند. پس از انجام پیش آزمون، بازی‌سازی رایانه‌ای طی 12 جلسه 60 دقیقه‌ای (یک بار در هفته) برای گروه آزمایش اجرا شد. همه شرکت کنندکان قبل و پس از آموزش براساس انگیزه یادگیری ریاضی نعمتی و نوری (1388) و پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی لیو و کویرالا (2009) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و روش تحلیل کوواریانس تک متغیری در نرم‌ افزار SPSS-27 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون در ارتقا انگیزه ریاضی و خودکارآمدی ریاضی وجود داشت (001/0p<) و آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون از انگیزه ریاضی و خودکارآمدی ریاضی بالاتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار بودند. براساس نتایج پژوهش حاضر، بازی‌سازی رایانه‌ای تاثیر مثبتی بر انگیزه و خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان دارد و می‌توان از این شیوه آموزشی برای بهبود انگیزه و خودکارآمدی ریاضی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of the effectiveness of computer-based gamification on motivation and mathematical self-efficacy among elementary school students

نویسندگان [English]

  • Zobair Samimi 1
  • Mahdieh Ghazi 2

1 Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Technology, Chabahar International University, Chabahar, Iran.

2 Department of Educational Science, International University of Chabahar, Chabahar, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of computer-based gamification on motivation and mathematical self-efficacy among elementary school students. This quasi-experimental research employed a pretest-posttest control group design. The statistical population consisted of all sixth-grade female students in Fanouj County during the 2024–2025 academic year. From this population, 30 students were selected through convenience sampling and were randomly assigned to experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. After administering the pretest, the experimental group received computer-based gamification over Twelve 60-minute sessions (once per week). All participants were assessed before and after the intervention using the Mathematics Learning Motivation Questionnaire (Ne’mati & Nouri, 2009) and the Mathematics Self-Efficacy Questionnaire (Liu & Koirala, 2009). Data were analyzed using descriptive statistics and univariate analysis of covariance (ANCOVA) with SPSS-27 software. The results indicated a significant difference between the experimental and control groups in the posttest stage regarding mathematical motivation and self-efficacy (P<0.001). Participants in the experimental group showed higher levels of mathematical motivation and self-efficacy compared to the control group. Based on these findings, computer-based gamification has a positive impact on improving students' mathematical motivation and self-efficacy, suggesting its potential as an effective educational approach for enhancing these outcomes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mathematical motivation
  • Mathematical self-efficacy
  • Gamification