اثربخشی آموزش چندرسانه‌ای الکترونیکی بر عملکرد، دقت و سرعت دیکته نویسی در دانش‌آموزان یایه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند

2 آموزش و پرورش بیرجند

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

10.30473/t-edu.2025.74955.1288

چکیده

چکیده
خواندن و نوشتن از مهارت های پایه و بسیار مهم در همه نظام‌های آموزشی است. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش نوشتن به شیوه‌ی چندرسانه‌ای الکترونیکی در دیکته‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی اول ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی در قالب طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. از میان دانش‌آموزان پایه‌ی اول شهرستان سربیشه، استان خراسان جنوبی با روش نمونه‌گیری در دسترس دو مدرسه انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی 32 نفر(16 نفر گروه آزمایش و 16 نفر گروه کنترل) در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در ابتدا از هر دو گروه پیش‌آزمون گرفته شد و بعد از اجرای محتوای چندرسانه‌ای در گروه آزمایش، پس‌آزمون برای هر دو گروه گرفته شد. داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که 1) تفاوت معنی‌داری بین نمره‌های عملکرد دیکته‌ی گروه آزمایش با گروه کنترل (001/0 p<، 13.133=F) وجود دارد؛ 2) تفاوت معنی‌داری بین نمره‌های دقت دیکته‌ی گروه آزمایش با گروه کنترل (001/0 p<، 12.360=F) وجود دارد؛ 3) تفاوت معنی‌داری بین نمره‌های سرعت دیکته‌ی گروه آزمایش با گروه کنترل (05/0 p<، 4.093=F) وجود ندارد. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش نوشتن به شیوه‌ی چندرسانه‌ای الکترونیکی در مقایسه با تدریس متداول، تأثیر مثبت‌ بر عملکرد و دقت دیکته‌ی دانش‌آموزان پایۀ اول ابتدایی داشته است. از اینرو، به متولیان آموزش و پرورش توصیه می‌شود که در طراحی و تدوین برنامۀ درسی و اجرای آن این شیوه را مورد توجه و استفاده قرار دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of electronic multimedia instruction on the performance, accuracy, and speed of dictation in first grade students.

نویسندگان [English]

  • Hossion Shokohi Fard 1
  • sediga Gramian 2
  • Mohamad Ali Rostami Neza 3
1 Faculty member University of Birjand
2 Birjand Education Teacher
3 Faculty member University of Birjand
چکیده [English]

Abstract:
Reading and writing are basic and very important skills in all educational systems. The present study aimed to investigate the effectiveness of teaching writing using electronic multimedia in dictation of first grade elementary school students. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test design with experimental and control groups. Two schools were selected from among the first grade students of Sarbisheh city, South Khorasan province using convenience sampling method. And 32 people (16 in the experimental group and 16 in the control group) were randomly assigned to two experimental and control groups. Initially, a pre-test was taken from both groups, and after implementing multimedia content in the experimental group, a post-test was taken for both groups. The data were analyzed using multivariate analysis of variance. The results showed that 1) there was a significant difference between the dictation performance scores of the experimental group and the control group (p<0.001, F=13.133); 2) there was a significant difference between the dictation accuracy scores of the experimental group and the control group (p<0.001, F=12.360); 3) there was no significant difference between the dictation speed scores of the experimental group and the control group (p<0.05, F=4.093). ). Therefore, it can be concluded that teaching writing through electronic multimedia methods has very positive effects on the performance and accuracy of dictation of first grade elementary school students compared to conventional teaching. Therefore, it is recommended that education authorities consider and use this in designing and developing the curriculum and the method that is used..

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic multimedia
  • dictation. students
  • primary first grade
  • تاریخ دریافت: 03 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری: 11 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش: 17 آبان 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 23 آبان 1404
  • تاریخ انتشار: 01 دی 1404