نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 عضو گروه فناوری اطلاعات اداره آموزش و پرورش استان کرمان، ایران
3 عضو اداری دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی استفاده از شبکه های اجتماعی (تلگرام و اینستاگرام) بر عملکرد تحصیلی و دلبستگی به مدرسه دانشآموزان ناحیه 2 شهرستان کرمان انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون_ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه ناحیه 2 کرمان بود. نمونه آماری،40 نفر از جامعه بود که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اندازهگیری دادهها دو پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1990) و پرسشنامه دلبستگی به مدرسه بری، بی و وات(2004) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها، نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه گواه و آزمایش از نظر آماری در سطح معناداری 0.05< P وجود دارد و همچنین استفاده از شبکه اجتماعی بر عملکرد تحصیلی و دلبستگی به مدرسه تأثیر معناداری دارد. بنابراین به مدیران ،معلمان و مشاورین مدارس پیشنهاد می گردد که دانشآموزان را با معایب و تهدیدهای استفاده بیش از اندازه و افراطی از شبکه های مجازی آشنا کنند و با ایجاد فضای شاداب در محیط مدرسه، موجب شور و اشتیاق و در نهایت افزایش دلبستگی و بهبود عملکرد در دانشآموزان نسبت به مدرسه شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Using Social Networks on Academic Performance and School Attachment of Students
نویسندگان [English]
- Saeideh Khojasteh 1
- Jalil Khojasteh 2
- Shirin Mosadeghi 3
1 Assistant Professor ,Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Member of Information Technology Department of Education of Kerman Province, Kerman, Iran
3 Administrative Member of Payame Noor University, Tehran , Iran
چکیده [English]
The current research was conducted with the aim of determining the effectiveness of using social networks on academic performance and school attachment of students in Kerman. The design of the research was semi-experimental and pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the research included all eleventh students of Kerman secondary schools. The sample of this research was 40 students from the community who were selected through simple random sampling. The data measurement tools were two standard academic performance questionnaires by Pham-Taylor Questionnaire (1990) and school attachment questionnaire by Brew, Beatty & Watt (2004). The statistical method of covariance analysis was used to analyze the data. The results obtained from the data analysis showed that there is a significant difference between control and experimental group (P <0.05 level) and also the obtained results showed that the use of social network has a significant effect on academic performance and attachment to school. Therefore, it is suggested to school administrators, teachers and counselors to familiarize students with the disadvantages and threats of excessive and extreme use of virtual networks and by creating a fresh atmosphere in the school environment, it will cause enthusiasm and eventually increase attachment and improve the performance of students in school.
کلیدواژهها [English]
- Virtual Networks
- Academic Performance
- School Attachment