نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
چکیده
در عصر حاضر که شاهد تحولات چشمگیری در عرصه فناوری هستیم، هوش مصنوعی بهعنوان یکی از نوینترین دستاوردهای بشر، توجه بسیاری از حوزهها را به خود جلب کرده است. آموزشوپرورش بهعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه جوامع، از این تحولات بینصیب نمانده است. هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری نوین، فرصتهای جدیدی را برای ارتقای کیفیت آموزش در سطوح مختلف، بهویژه در آموزش ابتدائی که پایه یادگیری و شکوفایی استعدادها است، فراهم میکند . مقاله حاضر به بررسی چالشها و فرصتهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزشابتدایی از دیدگاه نومعلمان میپردازد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه مدنظر، نومعلمان ورودی سال 98 دانشگاه فرهنگیان تبریز به تعداد 260 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 155 نفر تعیین شد. از پرسشنامه محقق ساخته 32 سؤالی جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار 4افزار4 PLS و مدل معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که نومعلمان باوجود آگاهی از مزایای بالقوه هوش مصنوعی در آموزش، چالشهای متعددی را در استفاده از آن در کلاس درس مشاهده میکنند. این چالشها شامل از دستدادن تفکر مستقل و خلاق، محدود بودن هوش مصنوعی در درک و پاسخ به نیازها، از دستدادن تعامل با انسانها، چالش در تشخیصتقلب، نیاز به آموزش و توسعه حرفهای مناسب، نیاز به دانش و تخصص در هوش مصنوعی و تولید محتوای نادرست و گمراهکننده است. بااینحال، نومعلمان همچنین فرصتهای متعددی را برای استفاده از هوش مصنوعی در جهت ارتقای کیفیت آموزش ابتدائی قائل هستند. درنهایت، مقاله حاضر پیشنهادهایی را برای غلبه بر چالشها و استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در آموزشابتدایی ارائه میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Challenges and opportunities of using artificial intelligence in elementary education: from the perspective of new teachers
نویسندگان [English]
- Mahya Zarenasab 1
- Zahra Jamebozorg 2
1 Master's student in Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
In the present era, marked by significant technological advancements, artificial intelligence (AI) has emerged as one of humanity's most innovative achievements, garnering attention across numerous fields. Education, as a cornerstone of societal development, has not been exempt from these transformations. AI, as a novel tool, offers new opportunities to enhance the quality of education at various levels, particularly in primary education, which forms the foundation for learning and talent development. This study explores the challenges and opportunities associated with the use of AI in primary education from the perspective of novice teachers. The research method is descriptive and correlational in nature. The target population consisted of 260 novice teachers enrolled at the Tabriz Farhangian University in the academic year 2019. The sample size was determined to be 155 individuals using Cochran’s formula. A researcher-developed questionnaire comprising 32 items was used to collect data. The data were analyzed using PLS 4 software and structural equation modeling. The findings reveal that, despite being aware of AI's potential benefits in education, novice teachers encounter several challenges in utilizing it in the classroom. These challenges include the loss of independent and creative thinking, AI's limitations in understanding and responding to needs, reduced human interaction, difficulties in detecting cheating, the need for appropriate professional development and training, the requirement for AI-related knowledge and expertise, and the production of inaccurate or misleading content. However, novice teachers also recognize multiple opportunities for leveraging AI to improve the quality of primary education. Ultimately, this article provides recommendations for overcoming the challenges and effectively utilizing AI in elementary education.
کلیدواژهها [English]
- Artificial intelligence challenges
- artificial intelligence opportunities
- artificial intelligence
- elementary education
- new teachers