نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
چکیده
در عصر حاضر که شاهد تحولات چشمگیری در عرصه فناوری هستیم، هوش مصنوعی بهعنوان یکی از نوینترین دستاوردهای بشر، توجه بسیاری از حوزهها را به خود جلب کرده است. آموزشوپرورش بهعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه جوامع، از این تحولات بینصیب نمانده است. هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری نوین، فرصتهای جدیدی را برای ارتقای کیفیت آموزش در سطوح مختلف، بهویژه در آموزش ابتدائی که پایه یادگیری و شکوفایی استعدادها است، فراهم میکند . مقاله حاضر به بررسی چالشها و فرصتهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزشابتدایی از دیدگاه نومعلمان میپردازد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه مدنظر، نومعلمان ورودی سال 98 دانشگاه فرهنگیان تبریز به تعداد 260 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 155 نفر تعیین شد. از پرسشنامه محقق ساخته 32 سؤالی جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار 4افزار4 PLS و مدل معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که نومعلمان باوجود آگاهی از مزایای بالقوه هوش مصنوعی در آموزش، چالشهای متعددی را در استفاده از آن در کلاس درس مشاهده میکنند. این چالشها شامل از دستدادن تفکر مستقل و خلاق، محدود بودن هوش مصنوعی در درک و پاسخ به نیازها، از دستدادن تعامل با انسانها، چالش در تشخیصتقلب، نیاز به آموزش و توسعه حرفهای مناسب، نیاز به دانش و تخصص در هوش مصنوعی و تولید محتوای نادرست و گمراهکننده است. بااینحال، نومعلمان همچنین فرصتهای متعددی را برای استفاده از هوش مصنوعی در جهت ارتقای کیفیت آموزش ابتدائی قائل هستند. درنهایت، مقاله حاضر پیشنهادهایی را برای غلبه بر چالشها و استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در آموزشابتدایی ارائه میدهد.
کلیدواژهها