نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 استادیارگروه زبان و ادبیات خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 استادیارگروه ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
چکیده : هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل تبیینی هیجانات تحصیلی دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی(دوران کرونا) بود. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد از نوع سیستماتیک اشتراس و کوربین استفاده شد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه پیام نور استان خوزستان و مشارکت کنندگان 43 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابزار و روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، محوری و منتخب و برای تامین روایی و پایایی از معیارهای گوبا و لینکلن استفاده شد. یافته ها نشان دهنده 52 کد محوری و 23 کد منتخب بود که در قالب یک الگوی تبیینی از هیجانات تحصیلی دانشجویان سازماندهی شدند. بدین شرح که مقولات محوری شامل بازنمایی هیجانات تحصیلی مثبت و منفی دانشجویان در موقعیتهای مختلف یاددهی– یادگیری(نسبت به دوره، در فرایند کلاس، در زمان آزمونها، در تعاملات با مدرس و در تعاملات با همتایان) بود بعلاوه هفت عامل علی(مسائل به دوره، مسائل فناوری سامانه آموزشی، مسائل اقتصادی، مسائل سلامت جسمی، مسائل اجتماعی، مسائل مرتبط با یادگیرنده و استاد) و چهار راهبرد(خودتنظیمی، دریافت حمایت آموزشی، عاطفی و اجتماعی از مدرسان و همتایان، حفظ سلامت جسمی، مذهبی) و دو عامل زمینه ای محیطی(وضعیت زیر ساختهای فناوری اینترنت در کشور و در محل سکونت دانشجو و تورم اقتصادی کشور) و دو عامل مداخله گر(استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای منزل برای آموزش و یادگیری) و سه پیامد(تحصیلی، شناختی، فکری وروانی) شناسایی شد. در نتیجه یافته ها نشان داد، الگوی هیجانات تحصیلی دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی یک الگوی تعاملی و چندعاملی است
کلیدواژهها