انجمن فناوری آموزشی ایران
پیش بینی رفتار نوآورانه کارکنان شرکت‌های فناور براساس کاربرد هوش مصنوعی

امیرهوشنگ تاجفر؛ مریم پناهی

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 9-21

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.73584.1247

چکیده
  مقالۀ حاضر با هدف بررسی نقش کاربرد هوش مصنوعی در رفتار نوآورانه کارکنان شرکت‌های فناور انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل تمامی کارکنان شرکت‌های فناور استان ایلام به تعداد 716 نفر، که برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 256 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. ابزار جمع­آوری ...  بیشتر

عنوان (واکاوی مولفه های معرفت شناسی نسل سوم آموزش از راه دور)

محمدرضا سرمدی؛ سمیه سلمانی کله

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 23-37

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.72974.1226

چکیده
  چکیدهمعرفت شناسی مقوله ای فلسفی است که درباره حقیقت یادگیری و دانستن صحبت می کند و این خود مبیّن وجود رابطه بین مقوله معرفت شناسی با تعلیم و تربیت است. و در این میان معرفت شناسی بیشترین اثر را بر روشهای تعلیم و تربیت دارد. آموزش از راه دور با ایجاد امکانات لازم برای ارتباط و تبادل اطلاعات نه تنها میان معلم و دانش‌آموز، بلکه بین خود دانش‌آموزان، ...  بیشتر

کارکرد هنرهای تجسمی در بستر عکاسی جهت تقویت تفکر انتقادی دانش‌آموزان متوسطه با تأکید بر رویکرد آموزشی

ام البنین احمدی حاجی؛ سیده طاهره هادی پور؛ سیده هما عقیلی

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 39-54

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.73187.1233

چکیده
  پژوهش حاضر به تحلیل و بررسی کارکرد هنرهای تجسمی، در بستر عکاسی، در تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان مقطع متوسطه با تأکید بر علوم و فناوری در چارچوب STEAM می‌پردازد. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل آثار عکاسی دانش‌آموزان به‌عنوان بازتاب‌دهنده فرآیندهای تفکر انتقادی و بررسی چگونگی استفاده از ابزارهای فناورانه و اصول علمی در ایجاد ...  بیشتر

تبیین نقش سواد هوش مصنوعی در تقویت مهارت‌های تفکر مرتبه بالاتر دانشجومعلمان با میانجیگری درگیری رفتاری و تعامل همتایان

نیره حسینی

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.74462.1271

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف تبیین نقش سواد هوش مصنوعی در تقویت مهارت‌های تفکر مرتبه بالاتر دانشجومعلمان با میانجیگری درگیری رفتاری و تعامل همتایان و با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجومعلمان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 2003 نفر بودند که از میان آنها بر اساس جدول کرجسی و ...  بیشتر

مدل یابی سلامت معنوی بر اساس جهت گیری مذهبی و امید به زندگی با میانجیگری تحمل ناراحتی و نقش تعدیلگر جنسیت در دانشجویان

فرشته نعیمی؛ مهدیه صالحی؛ فاطمه گلشنی

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.73270.1241

چکیده
  هدف اصلی از انجام این پژوهش مدل یابی سلامت معنوی بر اساس جهت گیری مذهبی و امید به زندگی با میانجیگری تحمل ناراحتی و نقش تعدیلگر جنسیت در دانشجویان(مرد و زن) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی است. روش نمونه گیری در دسترس و حجم نمونه آماری شامل ...  بیشتر

تبیین ویژگی‌های برنامه‌درسی دانشگاه خدمت‌محور(یک مطالعه پدیدار‌شناسی)

زهرا دهقانی زاده؛ مهرانگیز علی نژاد؛ مهرداد عظیمی نژادیان

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.72197.1192

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگی‌های برنامه‌درسی دانشگاه خدمت‌محور براساس تجارب و ادراکات خبرگان انجام‌گرفت. این پژوهش از بُعد هدف، پژوهشی کاربردی، و از نظر روش گردآوری داده‌ها، پژوهشی کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه آماری این پژوهش، اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ شهید باهنر کرمان بودند که 14 نفر از آن‌ها که در زمینه دانشگاه خدمت‌محور ...  بیشتر

بررسی اثر سواد هوش مصنوعی دانشجویان بر مهارت امنیتی دستگاه‌های هوشمند

لیلا خلیلی؛ جعفر بهادری خسروشاهی

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.74471.1272

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سواد هوش مصنوعی دانشجویان بر مهارت امنیتی دستگاه‌های هوشمند بود. این پژوهش کاربردی با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 1307 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان) بود. نمونه مورد مطالعه 194 نفر و از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده ...  بیشتر