انجمن فناوری آموزشی ایران
مقاله پژوهشی
پیش بینی رفتار نوآورانه کارکنان شرکت‌های فناور براساس کاربرد هوش مصنوعی

امیرهوشنگ تاجفر؛ مریم پناهی

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 9-21

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.73584.1247

چکیده
  مقالۀ حاضر با هدف بررسی نقش کاربرد هوش مصنوعی در رفتار نوآورانه کارکنان شرکت‌های فناور انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل تمامی کارکنان شرکت‌های فناور استان ایلام به تعداد 716 نفر، که برای حجم نمونه لازم، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 256 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. ابزار جمع­آوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی مولفه های معرفت شناسی نسل سوم آموزش از راه دور

محمدرضا سرمدی؛ سمیه سلمانی کله

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 23-37

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.72974.1226

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف واکاوی مولفه‌های معرفت‌شناسی نسل سوم آموزش از راه دور انجام شد، این پژوهش از لحاظ جهت گیری پژوهش جزو تحقیقات بنیادی نظری است. از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، با رویکرد کیفی انجام شد. بر این اساس 25 نفر از متخصصین دانشگاهی و مدیران ارشد آموزش‌عالی به‌صورت هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. به‌منظور شناسایی ابعاد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کارکرد هنرهای تجسمی در بستر عکاسی جهت تقویت تفکر انتقادی دانش‌آموزان متوسطه با تأکید بر رویکرد آموزشیSTEAM

ام البنین احمدی حاجی؛ سیده طاهره هادی پور؛ سیده هما عقیلی

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 39-54

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.73187.1233

چکیده
  پژوهش حاضر به تحلیل و بررسی کارکرد هنرهای تجسمی، در بستر عکاسی، در تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان مقطع متوسطه با تأکید بر علوم و فناوری در چارچوب STEAM می‌پردازد. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل آثار عکاسی دانش‌آموزان به‌عنوان بازتاب‌دهنده فرآیندهای تفکر انتقادی و بررسی چگونگی استفاده از ابزارهای فناورانه و اصول علمی در ایجاد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تبیین نقش سواد هوش مصنوعی در تقویت مهارت‌های تفکر مرتبه بالاتر دانشجو معلمان با میانجیگری درگیری رفتاری و تعامل همتایان

نیره حسینی

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 55-75

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.74462.1271

چکیده
  پیشرفت سریع و گستردة فناوری هوش مصنوعی در قرن 21، باعث ظهور مفهوم سواد هوش مصنوعی شده است. مطالعه حاضر با هدف تبیین نقش سواد هوش مصنوعی در تقویت مهارت‌های تفکر مرتبه بالاتر دانشجومعلمان با میانجیگری درگیری رفتاری و تعامل همتایان و با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجومعلمان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تبیین ویژگی‌های برنامه‌درسی دانشگاه خدمت‌محور (یک مطالعه پدیدار‌شناسی)

زهرا دهقانی زاده؛ مهرانگیز علی نژاد؛ مهرداد عظیمی نژادیان

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 77-90

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.72197.1192

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگی­های برنامه­ درسی دانشگاه خدمت­ محور براساس تجارب و ادراکات خبرگان انجام ­گرفت. این پژوهش از بُعد هدف، پژوهشی کاربردی، و از نظر روش گردآوری داده‌ها، پژوهشی کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه هدف این پژوهش، اعضای هیأت­ علمی دانشگاه‌ شهید باهنر کرمان بودند که 14 نفر از آن­ها که در زمینه دانشگاه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل یابی سلامت معنوی بر اساس جهت گیری مذهبی و امید به زندگی با میانجیگری تحمل ناراحتی و نقش تعدیلگر جنسیت در دانشجویان

فرشته نعیمی؛ مهدیه صالحی؛ فاطمه گلشنی

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 91-106

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.73270.1241

چکیده
  هدف اصلی پژوهش مدل یابی سلامت معنوی بر اساس جهت گیری مذهبی و امید به زندگی با میانجیگری تحمل ناراحتی و نقش تعدیلگر جنسیت در دانشجویان بود. این پژوهش با پارادایم اثبات گرایی، رویکرد استقرایی، استراتژی پیمایشی، و روش توصیفی- همبستگی و از  نوع کاربردی است که داده های آن بصورت میدانی در مقطع زمانی (1403-1404) گردآوری شد. جامعه آماری شامل  ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اثر سواد هوش مصنوعی دانشجویان بر مهارت امنیتی دستگاه‌های هوشمند

لیلا خلیلی؛ جعفر بهادری خسروشاهی

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 107-126

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.74471.1272

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سواد هوش مصنوعی دانشجویان بر مهارت امنیتی دستگاه­های هوشمند بود. این پژوهش کاربردی با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 1307 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان) بود. نمونه مورد مطالعه 194 نفر  و از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی موانع اجرای آموزش‌های فنی و مهارتی در دوره ابتدائی و ارائه راهکارهایی برای آن

زهرا معارفوند؛ نفیسه صادقی

دوره 5، شماره 2 ، تیر 1404، صفحه 127-143

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.74646.1280

چکیده
  این پژوهش به دنبال شناسایی موانع اجرای آموزش‌های فنی و مهارتی در دوره ابتدائی و ارائه راهکارهایی جهت توسعه آن انجام شد. رویکرد پژوهش کیفی و به شیوه تحلیل تم انجام شد. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند و از نوع گلوله برفی بود که بر مبنای آن 14 نفر از خبرگان و صاحب نظران انتخاب و مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرارگرفتند. اعتبار یافته‌ها با ...  بیشتر