نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مطالعات تربیتی و برنامه ریز ی درسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری برنامه ریز ی درسی، گروه مطالعات تربیتی و برنامه ریزی درسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثر بازی آموزشی به شیوه چند رسانهای بر یادگیری خودراهبر مهارتهای زندگی کودکان پیش از دبستانی میباشد. پژوهش حاضر بر حسب هدف یک تحقیق کاربردی است و روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل نوآموزان پیشدبستانی (5 الی 6 ساله) ناحیه 2 شهرستان شهریار در سال 03-1402 می باشد.روش نمونه گیری هدفمند است که 24نفر تعیین شد. به منظور شناسایی عوامل از آمار استنباطی و نرمافزار SPSS استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد نمرات میانگین یادگیری خودراهبر و خرده مقیاسهای آن در بین افراد گروه آزمایشی که آموزش دیدهاند، افزایش قابل ملاحظهای پیدا کرده است. اثرات بازی آموزشی به شیوه چند رسانهای بر یادگیری خودراهبر مهارتهای زندگی کودکان پیش از دبستان معنیدار بوده است (05/0p<) در ضمن میزان این تفاوت؛ یعنی ضریب کل تغییر اتا برابر 811/0 شده است یعنی حدود 1/81 درصد از افزایش یادگیری خودراهبر در کودکان پیش دبستانی گروه آزمایش در اثر استفاده از بازی آموزشی به شیوه چند رسانهای بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که اثر بازی آموزشی به شیوه چند رسانهای بر یادگیری خودراهبر مهارتهای زندگی کودکان پیش از دبستان اثر دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Multimedia Educational Games on Self-Directed Learning of Life Skills in Preschool Children
نویسندگان [English]
- Masoumeh Al-Sadat Abtahi 1
- Parvaneh Fath Ali Beigi 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Studies and Curriculum Planning, Faculty of Islamic Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 PhD Candidate in Curriculum Planning, Department of Educational Studies and Curriculum Planning, Faculty of Islamic Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of the present research is to compare the effect of multimedia educational games on the self-directed learning of life skills among preschool children. This study is applied in nature and employs a quasi-experimental method featuring pre-test and post-test designs with a control group. The statistical population includes preschool learners (ages 5 to 6) in District 2 of Shahryar County for the academic year 1402-03. The sampling method used was purposeful, resulting in a selection of 24 participants. To identify factors, inferential statistics and SPSS software were utilized. The findings indicated that the average scores of self-directed learning and its subscales significantly increased among the experimental group that received the training. The effect of multimedia educational games on self-directed learning of life skills in preschool children was statistically significant (p < 0.05). Furthermore, the coefficient of determination (R²) was 0.811, indicating that approximately 81.1% of the improvement in self-directed learning among the experimental group was attributable to the use of multimedia educational games. The results suggest that multimedia educational games have a positive impact on the self-directed learning of life skills in preschool children.
کلیدواژهها [English]
- Educational Games
- Multimedia
- Self-Directed Learning
- Life Skills
- Preschool