انجمن فناوری آموزشی ایران
دوره 4 (1403)
دوره 3 (1402)
دوره 2 (1401)
دوره 1 (1400)
تعداد دوره‌ها 5
تعداد شماره‌ها 15
تعداد مقالات 101
تعداد نویسندگان 218
تعداد مشاهده مقاله 35,274
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 26,234
نسبت مشاهده بر مقاله 349.25
نسبت دریافت فایل بر مقاله 259.74
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 257
تعداد مقالات رد شده 127
درصد عدم پذیرش 49
تعداد مقالات پذیرفته شده 101
درصد پذیرش 39
زمان پذیرش (روز) 75
تعداد پایگاه های نمایه شده 10
تعداد داوران 143

فصلنامه فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت

نشریه فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت طبق مجوز شماره 85732 مورخ 1400/03/10 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طبق نامه شماره 7/47857/د  به مدیر کل محترم دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، موفق به کسب درجه نشریه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید و پذیرای مقالات رشته‌های علوم‌تربیتی با محوریت فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت می باشد.

با توجه به ماموریت و نقش دانشگاه پیام‌نور در فرآیند رشد و ارتقاء آموزش عالی کشور خط مشی‌های این فصلنامه عبارت است از:

 1-  انتشار به موقع مقالات علمی حاصل از پژوهش‌های محققان در حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

2-  نهادینه کردن و ایجاد زمینه لازم برای انتشار یافته­‌های پژوهشی منتج از پایان‌نامه­‌ها و رساله های تحصیلات تکمیلی و مراکز پژوهشی در حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

3-  ارتقاء سطح پژوهش در زمینه‌های مرتبط با فناوری و تعلیم و تربیت

4-  رفع نیازهای علمی و پژوهشی در حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

5-  ایجاد ارتباط میان پژوهشگران حوزه فناوری و تعلیم و تربیت

6-  دست‌یابی به سطح کیفی مورد تأیید نهادهای علمی داخلی(ISC) و بین‌المللی (ISI) در حوزه تخصصی نشریه

 

محورهای فعالیت نشریه:

_ فناوری‌های جدید و آموزش و یادگیری مجازی، الکترونیکی و ترکیبی

_ هنجاریابی و بومی‌سازی ابزارهای مرتبط با یادگیری مجازی و الکترونیکی

_ آموزش از دور، آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی

- دانش مربوط به فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت

- ارزیابی کاربرد فناوری در تعلیم و تربیت

- روش‌های نوین آموزش و ارزشیابی در تعلیم و تربیت

- گسترش دانش برنامه‌ریزی و کاربرد فناوری در تعلیم و تربیت

- چالش‌ها و روش‌های مبتنی بر فناوری در تعلیم و تربیت و ارائه راه حل‌های مناسب

- انتشار یافته‌های نظری و عملی، مدل‌ها و دستاوردهای در زمینه‌های مختلف با تمرکز بر فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت

- ارائه روش‌های تحقیق معتبر و ایجاد یک شبکه تعاملی بین محققان و دانش پژوهان دانشگاهی

- تلفیق نظریه و عمل و فناوری و تعلیم و تربیت در هزاره سوم

- تدریس آنلاین و تحولات مدیریت مدرسه و کلاس درس

  • نوع نشریه: نشریه علمی 
  • شیوه انتشار: الکترونیکی و چاپی
  • نوع مقالات علمی قابل انتشار: پژوهشی، مروری، ترویجی، کوتاه، مطالعه موردی، روش‌شناسی، کاربردی، نقطه‌نظر و مفهومی
  • توالی انتشار: فصلنامه
  • زبان نشریه: فارسی و علاوه بر آن چکیده و منابع مقالات به انگلیسی
  • متوسط زمان داوری مقالات: 6 هفته
  • سرقت ادبی: جهت پیشگیری از سرقت ادبی از سامانه مشابه یاب متون علمی  سامانه مشابه یاب متون علمی همیاب استفاده می‌شود.
  • نحوه دسترسی: رایگان و آزاد به مقالات
  • حوزه فعالیت تخصصی: همه مباحث مؤثر و مرتبط با حوزه آخرین پژوهش ­های بنیادی، کاربردی و توسعه ­ای مرتبط با فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم و تربیت
  • کشور محل انتشار: ایران
  • ناشر: دانشگاه پیام نور، معاونت پژوهش و فناوری
  • هزینه بررسی و پذیرش مقاله: در حال حاضر سه میلیون ریال تا مرحله پذیرش قطعی و سه میلیون ریال هزینه انتشار (جمعاً شش میلیون ریال)
  • تمام مقالات دارای دسترس باز هستند که از  CC By $ تبعیت می‌کنند.
  • این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می باشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
  • شروع انتشار: پاییز 1400
  • شروع انتشار به عنوان فصلنامه علمی- پژوهشی: بهار 1401
  • در کمیته ارزیابی نشریات مورخ 1403/06/17 بررسی و برای ورود به فهرست نشریات لیست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تایید شد.
  • بازه زمانی بررسی اولیه: یک هفته کاری
  • نحوه انتشار: چاپی و الکترونیکی
  • رتبه  نشریه: رتبه «ب» از کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1402)
  • نوع داوری: فرایند داوری تخصصی به‌صورت داوری بسته و دوسو ناشناس و حداقل دو داور و یک داور تطبیقی
  • ایمیل نشریه: t-edu@pnu.ac.ir

نویسندگان محترمی که برای پرداخت هزینه پذیرش و انتشار مقالات با مشکل در سامانه پرداخت مواجه هستند لطفاً از مرورگر فایرفاکس برای واریز هزینه‌ها اقدام فرمایند.

بررسی قابلیّت کتاب‌های کمک‌درسی ریاضی متوسطه اول در فرایند اجرای آموزش از راه دور از دیدگاه دبیران شهرستان دلفان

اکبر رضائی؛ شریفه رضا قلی؛ احمد مرادی میرزائی

دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71447.1142

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیّت پوشش ایجاد شده برای اهداف ریاضی متوسطه اول توسط کتاب‌های کمک‌درسی از نظر دبیران ریاضی شهرستان دلفان است، تا مشخص شود این کتاب‌ها می‌توانند به‌عنوان منابع آموزشی، در آموزش از راه ‌دور مورد استفاده قرار گیرند. ابتدا پیشینه پژوهش بررسی شد. جامعه آماری دبیران ریاضی شهرستان دلفان است و نمونه آماری دبیران ...  بیشتر

شناسایی و اولویت بندی الزامات اولیه و اساسی هوشمندسازی مدارس (مطالعه موردی: استان خوزستان)

عباس محمدی؛ ماریا نصیری

دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72115.1172

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش شناسایی و اولویت بندی الزامات اولیه و اساسی هوشمندسازی مدارس است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر جمعآوری داده‌ها آمیخته (کیفی-کمی) و از نظر ماهیت توصیفی و از نوع اکتشافی است و از نظر روش کمی از نوع کاربردی می باشد. راهبرد مورد استفاده در بخش کیفی، تکنیک دلفی است. جامعه آماری بخش کیفی و کمی 19 نفر از خبرگان آموزش ...  بیشتر

بررسی آثار روان‌‌شناختی و اجتماعی استفاده از فضای مجازی توسط دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم

رضا میر عرب رضی؛ مریم حسینی لرگانی؛ صادق احمدی

دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.72557.1207

چکیده
  هدف پژوهش تعیین آثار مولفه‌های روان‌‌شناختی (افسردگی، تنظیم خلق و خو و اشتغال ذهنی) و اجتماعی (انزوای اجتماعی و ترجیح تمایل اجتماعی آنلاین) استفاده دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بابلسر از فضای مجازی بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ...  بیشتر

عوامل موثر بر پذیرش فناوری هوش مصنوعی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه تهران

امیرحسین زنگانه؛ الهه حجازی؛ کیوان صالحی

دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.73017.1228

چکیده
  چکیدهبا پیشرفت سریع هوش مصنوعی، آموزش عالی دستخوش تحولاتی اساسی شده است. این فناوری با ارائه ابزارهای نوآورانه و تسهیل شخصی‌سازی فرآیند یادگیری، امکان دسترسی گسترده‌تر به منابع آموزشی و بهبود کیفیت تدریس را فراهم کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پذیرش و استفاده از فناوری هوش مصنوعی در میان اعضای هیئت علمی، بر اساس مدل یکپارچه پذیرش ...  بیشتر

تاثیر ارزشیابی بازی وارسازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی بر یادگیری مشارکتی و عملکرد یادگیری دانشجویان

حمیدرضا مقامی

دوره 5، شماره 1 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.74118.1263

چکیده
  چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ارزشیابی بازی وارسازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی بر یادگیری مشارکتی و عملکرد یادگیری دانشجویان بود. روش تحقیق از نوع طرح پیش ازمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه بین المللی چابهار بودند که از بین آن ها 50 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به ...  بیشتر

تاثیر بازی‌های آموزشی بر دقت و تمرکز دانش‌آموزان

اکبر جدیدی محمدآبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72759.1217

چکیده
  این پژوهش با هد ف بررسی تاثیر بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر دقت و تمرکز دانش‌آموزان دختر پایه هشتم شهر کرمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر پایه هشتم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که یک نمونه 40 نفری در قالب دو کلاس 20 نفری از ...  بیشتر

تحلیل جامع ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های مؤثر در یادگیری معکوس: یک رویکرد فراترکیب

بهمن زندی؛ مهسا کریمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72396.1199

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیل‌دهنده یادگیری معکوس به بررسی ابعاد کلیدی این رویکرد آموزشی پرداخته است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع داده‌ها، کیفی بوده و با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی اسناد، مبانی نظری و پیشینه مرتبط با یادگیری معکوس در پایگاه‌های داده داخلی (1403-1390) و خارجی ...  بیشتر

شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص های کارکردهای هوش مصنوعی در آموزش عالی با رویکرد فراترکیب

نازیلا خطیب زنجانی؛ مهسا کریمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.73448.1240

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص های کارکردهای هوش مصنوعی در آموزش عالی پرداخته است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع داده‌ها، کیفی بوده و با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی اسناد، مبانی نظری و پیشینه مرتبط با کارکردهای هوش مصنوعی در آموزش عالی در پایگاه‌های داده داخلی (1403-1395) ...  بیشتر

فراتحلیل ارتباط میان آسیب‌های روان‌شناختی و اجتماعی استفاده از فضای مجازی در ایران

محمدرضا جبارمهر؛ نصیبه پوراصغر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.70887.1139

چکیده
  با گسترش روزافزون استفاده از فضای مجازی، این محیط به مثابه تیغ دو لبه عمل کرده است که در کنار مزایای فراوان، آسیب هایی را نیز به دنبال داشته است. هدف پژوهش حاضر فراتحلیل آسیب‌های روان‌شناختی و اجتماعی استفاده از فضای مجازی در ایران است. در جهت پاسخ به سؤال پژوهش از روش فراتحلیل استفاده گردید و به‌مرور نظام‌مند مطالعات گذشته پرداخته ...  بیشتر

مدل تبیینی هیجانات تحصیلی دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی (در دوران کرونا) مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه پیام نور استان خوزستان

خدیجه نورانی؛ شهلا روشنی؛ محمدرضا مرادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.72360.1198

چکیده
  چکیده : هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل تبیینی هیجانات تحصیلی دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی(دوران کرونا) بود. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد از نوع سیستماتیک اشتراس و کوربین استفاده شد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه پیام نور استان خوزستان و مشارکت کنندگان 43 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب ...  بیشتر

طراحی و اعتبارسنجی الگوی تشویق دانش آموزان دوره ابتدایی

رضا نوروززاده؛ عطا ازنب؛ مهران فرج اللهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72578.1210

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی الگوی تشویق دانش‌آموزان دوره ابتدایی بود که از نظر هدف کاربردی و آمیخته‌ای، از روشهای کیفی پدیدارنگاری و سنتزپژوهی و کمی با طراحی پرسشنامه، انجام شد. جامعه آماری ، عوامل آموزشی شهرستان مریوان(20نفر)، با مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و با تحلیل محتوای استقرایی؛ منابع معتبر و مرتبط (115مورد)، ...  بیشتر

عنوان (واکاوی مولفه های معرفت شناسی نسل سوم آموزش از راه دور)

محمدرضا سرمدی؛ سمیه سلمانی کله

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.72974.1226

چکیده
  چکیدهمعرفت شناسی مقوله ای فلسفی است که درباره حقیقت یادگیری و دانستن صحبت می کند و این خود مبیّن وجود رابطه بین مقوله معرفت شناسی با تعلیم و تربیت است. و در این میان معرفت شناسی بیشترین اثر را بر روشهای تعلیم و تربیت دارد. آموزش از راه دور با ایجاد امکانات لازم برای ارتباط و تبادل اطلاعات نه تنها میان معلم و دانش‌آموز، بلکه بین خود دانش‌آموزان، ...  بیشتر

شناسایی و اولویت بندی موانع خط مشی گذاری در نظام آموزش عالی از راه دور با استفاده از تکنیک ویکور فازی (مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور)

انور شاهمحمدی؛ فریدون احمدی؛ سه یران بهمنی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 فروردین 1404

https://doi.org/10.30473/t-edu.2025.72899.1222

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی موانع خط مشی گذاری در نظام آموزش عالی از راه دور با استفاده از تکنیک ویکور فازی در نظام آموزش از راه دور بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور در رشته های برنامه ریزی درسی، مدیریت آموزش عالی و آموزش از راه دور بودند. از این تعداد 8 نفر از آنها با استفاده ...  بیشتر