انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم‌تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران،

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانش آموخته گروه علوم‌تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

10.30473/t-edu.2025.73722.1248

چکیده

پژوهش حاضر با هدف برازش مدل نقش میانجی خودکارآمدی رایانه در رابطه بین پذیرش فناوری و یادگیری مادام العمر با معادلات ساختاری در معلمان دوره ابتدایی انجام شد. از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی است و از منظر گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع همبستگی است که در آن از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. جهت انتخاب اندازه نمونه بر اساس نرم افزار جی پاور و با توجه به روش پژوهش و اندازه اثر 222 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه به عنوان نمونه بر اساس روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های پذیرش فناوری اطلاعات نیک پی مطلق (1400)، پرسشنامه خودکارآمدی رایانه مورفی و همکاران(1989) و پرسشنامه یادگیری مادام العمر لی و تسای (2007) به صورت مجازی پاسخ دادند. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری و از طریق نرم افزارهای SPSS-26 و اسمارت PLS Smart استفاده شد. یافته‌ها نشان داد اثر پذیرش فناوری بر یادگیری مادام العمر ازنظر آماری مثبت ومعنی دار است. اثر پذیرش فناوری برخودکارآمدی رایانه ازنظر آماری مثبت ومعنی دار است. خودکارآمدی رایانه بر یادگیری مادام العمر اثر معنی دار دارد. همچنین اثر غیر مستقیم پذیرش فناوری بریادگیری مادام العمر با نقش میانجیگری خودکارآمدی رایانه معنی دار می باشد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد،مدل مفهومی یادگیری مادام العمر براساس پذیرش فناوری با نقش واسطه ای خودکارآمدی رایانه با مدل تجربی برازش دارد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Computer Self-Efficacy in the Relationship between Technology Acceptance and Lifelong Learning in Elementary School Teachers

نویسندگان [English]

  • ALI abdi 1
  • faramarz soheili 2
  • somayeh ghahramani 3

1 Associated Professor, Department of Educational Science, Faculty of Educational Science and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.

3 M. A., Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Science and Psychology, Payame Noor University

چکیده [English]

The present study aimed to fit the mediating role model of computer self-efficacy in the relationship between technology acceptance and lifelong learning with an Structural Equation Modelingin elementary school teachers. research is applied in nature and, from a data collection perspective, descriptive and correlational, utilizing structural equation modeling (SEM). The statistical population included all the teachers of the beginning of Kermanshah city in the academic year of 2023-2024. In order to select the sample size based on the JPower software and according to the research method and effect size, 222 primary school teachers in Kermanshah were selected as a sample based on the available sampling method and followed the information technology acceptance questionnaires. Absolute (2021), Murphy et al.'s computer self-efficacy questionnaire (1989) and Lee and Tsai's lifelong learning questionnaire (2007) answered virtually. For data analysis, descriptive statistics including mean and standard deviation and inferential statistics including Pearson's correlation test and structural equation modeling were used through SPSS-26 and Smart PLS software. The findings showed that the effect of technology acceptance on lifelong learning is statistically positive and significant. The effect of technology acceptance on computer self-efficacy is statistically positive and significant. Computer self-efficacy has a significant effect on lifelong learning. Also, the indirect effect of technology acceptance on lifelong learning with the mediating role of computer self-efficacy is significant. The results obtained from the research showed that the conceptual model of lifelong learning based on technology acceptance with the mediating role of technological self-effcacay fits with the empirical model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : technology acceptance
  • lifelong learning
  • computer self-efficacy
  • elementary school teachers