انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم‌تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران،

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانش آموخته گروه علوم‌تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

10.30473/t-edu.2025.73722.1248

چکیده

پژوهش حاضر با هدف برازش مدل نقش میانجی خودکارآمدی رایانه در رابطه بین پذیرش فناوری و یادگیری مادام العمر با معادلات ساختاری در معلمان دوره ابتدایی انجام شد. از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی است و از منظر گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع همبستگی است که در آن از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. جهت انتخاب اندازه نمونه بر اساس نرم افزار جی پاور و با توجه به روش پژوهش و اندازه اثر 222 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه به عنوان نمونه بر اساس روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های پذیرش فناوری اطلاعات نیک پی مطلق (1400)، پرسشنامه خودکارآمدی رایانه مورفی و همکاران(1989) و پرسشنامه یادگیری مادام العمر لی و تسای (2007) به صورت مجازی پاسخ دادند. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری و از طریق نرم افزارهای SPSS-26 و اسمارت PLS Smart استفاده شد. یافته‌ها نشان داد اثر پذیرش فناوری بر یادگیری مادام العمر ازنظر آماری مثبت ومعنی دار است. اثر پذیرش فناوری برخودکارآمدی رایانه ازنظر آماری مثبت ومعنی دار است. خودکارآمدی رایانه بر یادگیری مادام العمر اثر معنی دار دارد. همچنین اثر غیر مستقیم پذیرش فناوری بریادگیری مادام العمر با نقش میانجیگری خودکارآمدی رایانه معنی دار می باشد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد،مدل مفهومی یادگیری مادام العمر براساس پذیرش فناوری با نقش واسطه ای خودکارآمدی رایانه با مدل تجربی برازش دارد

کلیدواژه‌ها