قباد فولادی؛ زهره اسمعیلی؛ محمود اکرامی؛ حمید ملکی
چکیده
در سالهای، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد آموزشی به عنوان راهنما و هدایتگر، هر روز با سرعت بیش از پیش پیشرفتهای جدید را برای بشریت به ارمغان آورده است. بنابراین پژوهش حاضر به شناسایی موانع و مشکلات توانمندسازی جهت آموزش الکترونیکی کارکنان آموزشی کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی ...
بیشتر
در سالهای، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد آموزشی به عنوان راهنما و هدایتگر، هر روز با سرعت بیش از پیش پیشرفتهای جدید را برای بشریت به ارمغان آورده است. بنابراین پژوهش حاضر به شناسایی موانع و مشکلات توانمندسازی جهت آموزش الکترونیکی کارکنان آموزشی کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت رویکرد کمی و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و افراد شاغل در بخشهای مرتبط در کمیته امداد امام خمینی استان تهران است که با روش نمونهگیری در دسترس 377 نفر انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته بین آنها توزیع شد. سپس به منظور بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی فرضیات تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرمافزار SmartPLS 3 استفاده شد. در راستای توانمندسازی آموزش الکترونیکی کارکنان کمیته امداد موانع شامل: عوامل فردی، عوامل مدیریتی سازمانی، عوامل زیر ساختی و فنی، عوامل پداگوژیکی، عوامل نگرشی، عوامل مالی و اقتصادی است. یافتهها نشان داد تمامی ضرایب بارهای عاملی از 4/0 بیشتر است و اعداد معناداری بزرگتر از 96/1 نشان از مناسب بودن این مدل دارد و بنابراین مدل نهایی طراحی و ارائه شد.
تقی رضایی؛ صفیه مهری نژاد
چکیده
هدف اصلی این تحقیق ارزیابی الگوی بهبود کسب و کارهای کوچک و متوسط با رویکردد فناوری اطلاعات می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط کشور است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده که بصورت تصادفی ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق ارزیابی الگوی بهبود کسب و کارهای کوچک و متوسط با رویکردد فناوری اطلاعات می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط کشور است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده که بصورت تصادفی ساده در بین اعضای جامعه توزیع شد و در نهایت 384 پرسشنامه مناسب جهت تحلیل داده ها گردآوری شد. داده ها از طریق رویکرد معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart-PLS تحلیل شد. نتایج نشان داد در بین عوامل علی، عوامل خارجی تاثیر بیشتری در بهبود کسب و کارهای کوچک و متوسط دارند. همچنین راهبرد توسعه محصول جدید و جذب و انتقال فناوری دارای موثرترین راهبرد جهت بهبود کسب و کارهای کوچک و متوسط بشمار می رود. از اینرو می بایست با برنامه ریزی مناسب برای جذب و حفظ نیروهای خبره در سطوح مختلف کسب و کارها از جمله فروش، بازاریابی، فناوری اطلاعات و ... بمنظور اطمینان از ارائه محصولات و فعالیت های بازاریابی و فروش در بازارهای خارجی و درواقع جذاب نمودن شرایط کاری در شرکت می توان عاملی جهت جذب افراد نخبه در شرکت شده و از این نظر یک مزیت رقابتی مهم برای شرکت جهت رشد و توسعه ایجاد گردد. همچنین وجود جو و نگرش حمایتی از جانب مدیران ارشد کسب و کارها نسبت به جذب فناوری های جدید در صنعت مربوطه توصیه می شود.
رحیم مرادی؛ ویدا بیرنوندی
چکیده
چکیدههدف از انجام این پژوهش، اثربخشی راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی و انعطافپذیری شناختی دانش آموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش-آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان دره شهر بود. برای انتخاب حجم ...
بیشتر
چکیدههدف از انجام این پژوهش، اثربخشی راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی و انعطافپذیری شناختی دانش آموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش-آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان دره شهر بود. برای انتخاب حجم نمونه از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد به این صورت که تعداد 36 نفر از دانشآموزان پایه ششم دوره دوم ابتدایی انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در قالب گروههای آزمایش (18 نفر) و گواه (18 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها در خصوص رضایت تحصیلی از پرسشنامه رضایتمندی تحصیلی هیوبر(2001) و از آزمون استروپ (1935) برای سنجش انعطافپذیری شناختی دانشآموزان استفاده شد. گروه آزمایش طی هشت جلسه با استفاده از راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری ، درس علوم تجربی پایه ششم را آموزش دیدند و گروه کنترل به شیوه معمول آموزش دیدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغییری) استفاده شد. نتایج نشان داد که راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی دانش آموزان تأثیر معنی دارد اما در متغییر انعطاف پذیریشناختی تاثیر معنیداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج این پژوهش در خصوص اثربخشی راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی، پیشنهاد میشود کاربست این راهبرد در دستور کار معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش قرار گیرد..
محسن فرمهینی فراهانی؛ فرناز فرمهینی فراهانی
چکیده
چکیده: هدف مقاله حاضر معرفی پست- پست مدرنیسم و ویژگی های اساسی آن با توجه به عصر دیجیتال است . در این راستا پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی برآن است تا مفهوم پست- پست مدرنیسم و مفاهیم مشابه آن را مشخص نماید وضمن اشاره به ریشه های شکل گیری پست- پـست مدرنیـسم ،ویژگی های آن به تصویر بکشد. پست -پست مدرنیسم. ضمن انتقاد از مدرنیسم و پست مدرنیسم ...
بیشتر
چکیده: هدف مقاله حاضر معرفی پست- پست مدرنیسم و ویژگی های اساسی آن با توجه به عصر دیجیتال است . در این راستا پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی برآن است تا مفهوم پست- پست مدرنیسم و مفاهیم مشابه آن را مشخص نماید وضمن اشاره به ریشه های شکل گیری پست- پـست مدرنیـسم ،ویژگی های آن به تصویر بکشد. پست -پست مدرنیسم. ضمن انتقاد از مدرنیسم و پست مدرنیسم برخی از دیدگاه های هرکدام را نیزمی پذیرد. دیدگاههای فلسفی پست- پست مدرنیسم حاوی برخی عناصر هر دوجریان مدرنیسم و پست مدرنیسم است .این جنبش به اسامی مختلفی همچون ترانس مدرنیسم ، شبه مدرنیسم ، مدرنیسم جدید ،متا مدرنیسم ، مدرنیسم دیجیتال ، نیز مطرح شده است . دو ویژگی عمده پست- پست مدرنیسم را می توان دسترسی و وفور یا افراط ، ذکر کرد. پست- پست مدرنیسم بدبینی، پوچ گرایی، نسبیت گرایی و ضد روشنگری را مورد انتقاد قرار داده، و در عین حال در یک حد معقول، از خوش بینی، مطلق گرایی، مبناگرایی و جهانشمول بودن استقبال می کندو احیای فراروایت ها رادر دستور کار خود قرار می دهد. گذشته از این، تأکید بسیار زیادی بر جهانی شدن و ترویج اهمیت فرهنگ های متفاوت دارد. در حالی که پست مدرنیسم بیشتر تمرکز برDe دارد ولذا سخن ازساختار شکنی دارد در پست- پست مدرنیسم تمرکز بر Re است ولذا سخن از خلق مجدد است. تاکید پست -پست مدرنیسم با توجه به ویژگی های عصر دیجیتال ، بر کد ، بازی ،گوگل،دسترسی ،ابرمتن ،چند روایتی ، ،ترکیب متضاد، دلالت های تربیتی ویژه ای ایجاد می کند که نیاز به تلاش در این زمینه وجود دارد.کلمات کلیدی: پست- پست مدرنیسم، ویژگی های پست-پست مدرنیسم ،عصر دیجیتال
فرهاد سراجی؛ مهرانگیز جمشیدی بدریانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای ارزشیابی مستمر در آموزشهای الکترونیکی در دوره ابتدایی است. رویکرد پژوهش ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی 20 نفر از معلمان ابتدایی شهر همدان بودند که به شیوه ملاک محور و با رعایت قاعده اشباع نظری انتخاب شدند و در مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. در بخش کمی از بین 1309 معلم ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای ارزشیابی مستمر در آموزشهای الکترونیکی در دوره ابتدایی است. رویکرد پژوهش ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی 20 نفر از معلمان ابتدایی شهر همدان بودند که به شیوه ملاک محور و با رعایت قاعده اشباع نظری انتخاب شدند و در مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. در بخش کمی از بین 1309 معلم دوره ابتدایی، 302 نفر به شیوه نمونه گیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر نه مولفه و 55 گویه بود. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرانباخ 95/0 به دست آمد. تحلیل دادههای کیفی به شیوه تحلیل مضمون و تحلیل دادههای کمی با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، آمار استنباطی و آزمون فریدمن انجام شد و نشان داد که در بخش کیفی، چالشهای زیرساختی، چالشهای اقتصادی، چالشهای فنی و نرمافزاری، چالشهای مربوط به معلم، چالشهای مربوط به دانشآموز، چالشهای مربوط به خانواده و والدین، چالشهای تربیتی، چالشهای تحققپذیری و چالشهای اطمینانپذیری شناساییشدند. در بخش کمی، نتایج آزمون تی تکگروهی نشان داد بهطورکلی میزان چالشهای ارزشیابی مستمر و میزان چالشهای زیرساختی، فنی و نرمافزاری، چالشهای مربوط به معلم، دانشآموز و والدین و خانواده و چالشهای تربیتی مربوط به ارزشیابی مستمر در آموزشهای الکترونیکی بالاتر از حد متوسط است و در زمینه تحققپذیری و اطمینانپذیری چالش آنچنانی وجود ندارد. نتایج آزمون رتبهبندی فریدمن نشان داد که مهمترین چالشهای ارزشیابی مستمر در آموزشهای الکترونیکی در دوره ابتدایی به ترتیب شامل چالشهای مربوط به دانشآموز، چالشهای خانواده و والدین، چالشهای مربوط به معلم، مسائل اقتصادی، تربیتی، زیرساختی، فنی و نرمافزاری، اطمینانپذیری و امکان تحققپذیری است.
محمود تعجبی؛ محسن احمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انعطاف پذیری و یکپارچگی فناوری اطلاعات با عملکرد سازمانی بر اساس بازخورد 360 درجه ای و نقش میانجی تسهیم دانش بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 شهر کرمانشاه بود. تعداد 298 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انعطاف پذیری و یکپارچگی فناوری اطلاعات با عملکرد سازمانی بر اساس بازخورد 360 درجه ای و نقش میانجی تسهیم دانش بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 شهر کرمانشاه بود. تعداد 298 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای جهت مطالعه انتخاب شدند. روش برآورد حجم نمونه آماری جدول مورگان بود. برای گردآوری داده های پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد انعطاف پذیری فناوری اطلاعات ساراف و همکاران (2007)، یکپارچگی فناوری اطلاعات باروا و همکاران (2004)، تسهیم دانش کیم و لی (2013) و عملکرد سازمانی بر اساس بازخورد 360 درجه فرج پهلو و همکاران (1391) استفاده شد. داده های پژوهش پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری Lisrel وSPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رابطه انعطاف پذیری و یکپارچگی فناوری اطلاعات و تسهیم دانش با عملکرد سازمانی مثبت و معنادار است. رابطه انعطاف پذیری و یکپارچگی فناوری اطلاعات با تسهیم دانش مثبت و معنادار است. رابطه انعطاف پذیری و یکپارچگی فناوری اطلاعات با نقش میانجی تسهیم دانش بر عملکرد سازمانی مثبت و معنادار است. در نتیجه از عوامل اثر گذار بر عملکرد سازمانی توجه به انعطاف پذیری، یکپارچگی فناوری اطلاعات و تسهیم دانش می تواند باشد.
اصغر سلیمی نوه؛ محبوبه غفوری
چکیده
ذهنیت فلسفی ، معادل روح فلسفی خصوصیاتی است، که در رفتار و طرز فکر فیلسوف، برخورد وی با دیگران، روبرو شدن با مشکلات و بطور کلی در کلیه شئون زندگی وی به چشم می خورد و باعث تمایز او از دیگران می شود. این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با عملکرد پژوهشی و خلاقیت اساتید دانشگاه آزاد شهر شهربابک در سال تحصیلی 1402-1403 انجام شده است، با ...
بیشتر
ذهنیت فلسفی ، معادل روح فلسفی خصوصیاتی است، که در رفتار و طرز فکر فیلسوف، برخورد وی با دیگران، روبرو شدن با مشکلات و بطور کلی در کلیه شئون زندگی وی به چشم می خورد و باعث تمایز او از دیگران می شود. این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با عملکرد پژوهشی و خلاقیت اساتید دانشگاه آزاد شهر شهربابک در سال تحصیلی 1402-1403 انجام شده است، با در نظر گرفتن هدف و ماهیت پژوهش روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه اساتید دانشگاه آزاد شهرستان شهربابک است و حجم نمونه مورد بررسی در این تحقیق 60 نفر است، که به صورتتمام شمار در نظر گرفته شده است، ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ذهنیت فلسفی، پرسشنامه سنجش خلاقیت تورنس و پرسشنامه عملکرد پژوهشی بوده است، نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین ذهنیت فلسفی و تدریس خلاقانه اساتید دانشگاه آزاد شهر بابک رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(r=0/512) و بین ذهنیت فلسفی و عملکرد اساتید دانشگاه آزاد شهر بابک رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(r=0/384).