انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت مالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف اصلی این تحقیق ارزیابی الگوی بهبود کسب و کارهای کوچک و متوسط با رویکردد فناوری اطلاعات می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارکنان کسب و کارهای کوچک و متوسط کشور است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بوده که بصورت تصادفی ساده در بین اعضای جامعه توزیع شد و در نهایت 384 پرسشنامه مناسب جهت تحلیل داده ها گردآوری شد. داده ها از طریق رویکرد معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart-PLS تحلیل شد. نتایج نشان داد در بین عوامل علی، عوامل خارجی تاثیر بیشتری در بهبود کسب و کارهای کوچک و متوسط دارند. همچنین راهبرد توسعه محصول جدید و جذب و انتقال فناوری دارای موثرترین راهبرد جهت بهبود کسب و کارهای کوچک و متوسط بشمار می رود. از اینرو می بایست با برنامه ریزی مناسب برای جذب و حفظ نیروهای خبره در سطوح مختلف کسب و کارها از جمله فروش، بازاریابی، فناوری اطلاعات و ... بمنظور اطمینان از ارائه محصولات و فعالیت های بازاریابی و فروش در بازارهای خارجی و درواقع جذاب نمودن شرایط کاری در شرکت می توان عاملی جهت جذب افراد نخبه در شرکت شده و از این نظر یک مزیت رقابتی مهم برای شرکت جهت رشد و توسعه ایجاد گردد. همچنین وجود جو و نگرش حمایتی از جانب مدیران ارشد کسب و کارها نسبت به جذب فناوری های جدید در صنعت مربوطه توصیه می شود.

کلیدواژه‌ها

آذری، علیرضا و حمیدی، حجت اله. (1399). ارائه یک مدل ارزیابی برای توسعه پایدار کسب و کار الکترونیکی هوشمند، دهمین کنگره سراسری فناوری های نوین در حوزه توسعه پایدار ایران.
بهروزی، محمد مهدی؛ محمدعلی تبار، مهدی. (1399). شناسایی و تحلیل عوامل موثردر موفقیت انتقال تکنولوژی در بنگاههای کوچک و متوسط(مطالعه موردی: بنگاههای دام و فرآورده های گوشتی ایران و استرالیا). توسعه تکنولوژی صنعتی .11 .56-45
حسینی، سید محمد؛ طاهرپور کلانتری، حبیب اله؛ مرادی سیاهکلی، جواد. (1395). سنجش میزان موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط استان قم. کنفرانس جامع علوم مدیریت و حسابداری
خسروی لقب، زهره؛ سالارزهی، حبیب­اله؛ مصلح، عبدالمجید؛ یعقوبی، نورمحمد؛ آرمان، مانی (1396). بررسی انتقال فناوری به عنوان انگیزه ورود به اتحاد راهبردی فناورانه بین­المللی در صنعت نفت. پژوهش­های مدیریت راهبردی، سال 2، شماره 67.
علی اکبری، اسماعیل؛ اکبری، مجید. (1396). مدل سازی ساختاری تفسیریِ عوامل موثر بر زیست پذیری کلانشهر تهران. مدرس علوم انسانی(برنامه ریزی و آمایش فضا). 39-9.
فلاح، محمدرضا؛ جامی پور، مونا. (1400). ارائه مدلی برای توانمندسازی کسب و کارهای خانگی تحت پوشش بسیج سازندگی استان قم. مطالعات راهبردی بسیج، سال 24 شماره 92.
کرسول، جان دبلیو؛ ویکی ال. پلانوکلارک. (1400). روش تحقیق. انتشارات زرین دانشمند.
گودرزی، مهدی، خواجه نصیر، شهرام (1393). انتخاب روش مناسب همکاری فناوری برای تولید الکترود گرافیتی در ایران. مدیریت توسعه فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 4، 160-131.
محرابی، افسانه (1396). شناسایی و رتبه­بندی عوامل مؤثر بر انتقال تکنولوژی در صنعت نساجی. مجله علوم و فناوری نساجی و پوشاک. دوره جدید، شماره 3، 54-45.
یالپانیان، محمد امین؛ رئیسی، ایمان؛ تقوی، محمدتقی(1403). تحلیل تاثیر فناوری‌های تحول دیجیتال بر بهبود عملکرد کسب و کار با استفاده از روش‌های تحلیل پیشرفته متن. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند.
References
Alshamari, M. Ahmed, I & Alharthi, A. (2023). The impact of information technology on small and medium enterprises: Evidence from the Middle East. Journal of Small Business Management, 61(1), 75-92.
Ayandibu, A. O & Houghton, J. (2019). The role of Small and Medium Scale Enterprise in local economic development (LED). Journal of Business and Retail Management Research, 11(2).
 Ballantine, J. Levy, M & Powell, P. (2020). Evaluating information systems in small and medium-sized enterprises: issues and evidence. European journal of information systems, 7(4), 241-251.
Gaglio, C. Kraemer-Mbula, E & Lorenz, E. (2022). The effects of digital transformation on innovation and productivity: Firm-level evidence of South African manufacturing micro and small enterprises. Technological Forecasting and Social Change, 182(May 2021), 121785. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.121785
Jiang, Y. Chen, Y & Liu, W. (2023). Leveraging big data analytics for competitive advantage: Evidence from SMEs. Journal of Business Research, 146, 156-165.
Li, S. Gao, L. Han, C. Gupta, B. Alhalabi, W & Almakdi, S. (2023). Exploring the effect of digital transformation on Firms’ innovation performance. Journal of Innovation and Knowledge, 8(1), 100317. https://doi.org/10.1016/j.jik.2023.100317 Liu, Y.,
Mabhungu, I & Van Der Poll, B. (2019). A review of critical success factors which drives the performance of micro, small and medium enterprises. International Journal of Business and Management.
Magaisa, G. M & Matipira, L. (2020). Small and medium enterprises development in Zimbabwe. Energy, 50, 000.
Man, T. W. Lau, T & Chan, K. F. (2022). The competitiveness of small and medium enterprises: A conceptualization with focus on entrepreneurial competencies. Journal of business venturing, 17(2), 123-142..
Min, J. W. Kim, Y. Vonortas, N. S. (2020). Public technology transfer, commercialization and business growth. European Economic Review 124 (2020) 103407.
Mithani, S & Akhtar, F. (2023). Digital marketing strategies for SMEs: A pathway to growth. International Journal of Marketing Studies, 15(2), 34-45.
Park, C. McQuaid, R and Mawson, S. (2023), "Key factors influencing the sustained growth of high-tech SMEs in South Korea: the perspectives of founder owner-managers", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 29 No. 9/10, pp. 2135-2156.
 
Raudeliuniene, J. Dzemyda, I & Kimpah, J. (2014). Factors for assessment of women empowerment: Theoretical approach. In 8th International Scientific Conference on Business and Management. 15-16.
Sampath, P. G. (2012). Can the climate technology mechanism deliver its promise?: some issues and considerations in realizing the potential of the UNFCCC technology mechanism: perspectives on the way forward.
Strauss, A & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
Tsai, Y. Lin, H & Wu, C. (2023). The role of IT skills in enhancing innovation in SMEs: A Turner, S.G. and Maschi, T.M. (2015). Feminist and empowerment theory and social work practice, Journal of Social Work Practice, Vol. 29 No. 2, pp. 151- 162.
Yang, S. (2023). Factors Influencing SME Growth Performance in China: A Conceptual Analysis. Journal of digitainability, realism & mastery (dream) e-issn: 2948-4383 Volume 02, Issue 03.