انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انعطاف پذیری و یکپارچگی فناوری اطلاعات با عملکرد سازمانی بر اساس بازخورد 360 درجه ای و نقش میانجی تسهیم دانش بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 شهر کرمانشاه بود. تعداد 298 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای جهت مطالعه انتخاب شدند. روش برآورد حجم نمونه آماری جدول مورگان بود. برای گردآوری داده های پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد انعطاف پذیری فناوری اطلاعات ساراف و همکاران (2007)، یکپارچگی فناوری اطلاعات باروا و همکاران (2004)، تسهیم دانش کیم و لی (2013) و عملکرد سازمانی بر اساس بازخورد 360 درجه فرج پهلو و همکاران (1391) استفاده شد. داده های پژوهش پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری Lisrel وSPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که رابطه انعطاف پذیری و یکپارچگی فناوری اطلاعات و تسهیم دانش با عملکرد سازمانی مثبت و معنادار است. رابطه انعطاف پذیری و یکپارچگی فناوری اطلاعات با تسهیم دانش مثبت و معنادار است. رابطه انعطاف پذیری و یکپارچگی فناوری اطلاعات با نقش میانجی تسهیم دانش بر عملکرد سازمانی مثبت و معنادار است. در نتیجه از عوامل اثر گذار بر عملکرد سازمانی توجه به انعطاف پذیری، یکپارچگی فناوری اطلاعات و تسهیم دانش می تواند باشد.

کلیدواژه‌ها

احمدی، مریم. (1397)، تاثیر انعطاف پذیری و یکپارچگی فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمان باتوجه به نقش نوآوری سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
بختیاری، فریبا و گلینی­مقدم، گلنسا. (1394). رابطه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی و عملکرد شغلی کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور. فصلنامه پژوهش­های رهبری و مدیریت آموزشی. 2 (6)، 151-129.
 تاج‌الدینی، اورانوس، ایرانمنش، سپیده و موسوی، علی‌سادات. (1395). استفاده از روش بازخورد ۳۶۰ درجه برای ارزیابی عملکرد کتابداران دانشگاهی، فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 3(4): 21-32.
تبریزی، علی. (1396). ارایه مدل ساختاری تاثیر چابکی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد‌مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و‌تحقیقات.
حسینی، فاطمه. (1393). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی، تسهیم دانش و عملکرد سازمانی درکارکنان شرکت های بیمه ایران در استان گیلان،  پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
خالقی، فرامرز، محمدپور زرندی، محمد ابراهیم. (1398). بررسی ارتباط و ارائه مدلی بین هم‌راستایی سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات با استراتژی کسب‌وکار با عملکرد سازمان (موردمطالعه: شرکت فولاد جنوب) .نشریه علمی مدیریت اطلاعات. 5(2).136-157.
خسروی، محبوبه و حاجتی کاجی، حسین. (1402). ارزیابی وضعیت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یاددهی و یادگیری مدارس هوشمند به روش آمیخته: مطالعه‌ی موردی (معلمان مدارس هوشمند شهرستان اردل). فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت. 3(2). 11-26.
رضایی منش، بهروز؛ قزل، علیرضا؛ ولدخانی، مسیح و اسداللهی طهرانی، علیرضا. (1393). بررسی میزان آمادگی مدیران برای اجرای سیستم باز خورد ۳۶۰ درجه (پژوهشی در شرکتهای فعال در شهرک صنعتی شکوهیه استان قم)، فرایند مدیریت و توسعه، ۲۷ (۳) :۱۹۹-۱۷۳.
رحمانی، نازنین و مظهر، کیومرث. (1398)، ارزیابی عملکرد مدیران با استفاده از رویکرد بازخور 360 درجه، تهران: نشر صالحیان.
صفری، امید و باقری، علی. (1401). بررسی رابطه چابکی سازمانی و روحیه کارآفرینی با توجه به نقش تعدیلگر فن آوری اطلاعات در مربیان تربیت بدنی. فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت. 2(3). 25-33.
صلواتچی، ناهید(1399)، تاثیر تغییرات سازمانی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی رهبری تحول‌گرا ، پایان نامه کارشناسی‌ارشد مدیریت‌دولتی، دانشگاه ایوان‌کی.
صیف، محمد حسن، ثابت مهارلوئی، عباس، رستگار، احمد و طالبی سعید. (1394)، عوامل مؤثر بر تمایل به تسهیم دانش در بین اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15(2): 41-50.
عباسی، طیبه، ابویی اردکان، محمد، دستی‌گردی، زهرا. (1397). تبیین تأثیر ابعاد عدالت سازمانی بر ظرفیت نوآوری با تأکید بر نقش میانجی تسهیم دانش مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مطالعات مدیریت دولتی ایران.1(1).87-105.
علی محمدی، سمیه. (1394). بررسی رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت سازمانی با رفتار شهروندی در بین کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس.
فتاحی، هوشیار. (1394). ارتباط بین سرمایه‌فکری و عملکرد‌سازمانی براساس مدل کارت امتیازی متوازن با کیفیت خدمات اماکن ورزشی، پایان نامه کارشناسی‌ارشد مدیریت‌آموزشی، دانشگاه ارومیه.
فرج‌پهلو، عبدالحسین؛ نوسین‌فرد، فاطمه و حسن‌زاده، مریم. (1391). ارزیابی عملکرد کتابداران به روش ۳۶۰ درجه: مطالعه‌موردی کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 71(4): 421-440.
قلیچ لی، بهروز. (1395)،  مدیریت دانش: فرآیند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
کاشانی­نژاد، پریسا و حق­شناس، فریده. (1395). بررسی تاثیر قابلیت­های فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی در بانک تجارت شعب منطقه جنوب غرب شهر تهران. فصلنامه مهندسی مدیریت نوین. 5 (13)، 16-1.
کاظمی، مصطفی، فیلی، اردلان، ثابت، عباس، دشتی پور، محسن و دانشمندی، هادی. (1397)،  شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تسهیم دانش با رویکرد تصمیم گیری چند شاخصه: مطالعه موردی،  فصلنامه مدیریت سلامت. ۲۱ (۷۱) :۷-۲۲.
کهولت، نوید رضا. (1398)، بررسی تأثیر ابعاد عدالت سازمانی بر تمایل به تسهیم دانش با نقش میانجی نگرش به تسهیم دانش، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور استان تهران.
محرمی، اعظم، مهدیون، روح اله، قاسم‌زاده علیشاهی، ابوالفضل، رزاقی، محمد. (1399). نقش سواد دیجیتالی و ظرفیت یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان آموزشی. نشریه علمی مدیریت اطلاعات. 6(1).201-222.
نمامیان، فرشید و امامی، لطیف. (1394)، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با تبیین نقش متغیر میانجی ساختار سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان بانک ملی شهرستان ایلام)، فرهنگ ایلام، 16(48): 59-80.
نوروزی، حسین؛ اشرف­زاده، عارف و نصرت­پناه، رسول. (1402). تاثیر قابلیت­های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد نوآوری: نقش میانجی قابلیت­ نوآوری و انعطاف پذیری نوآوری. فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمان­های دفاعی. 6 (19)، 82-57.
همتی، فاضل. (1398)، شاخص‌های اندازه‌گیری ارزیابی عملکرد برمبنای مدل 360 درجه (بودجه سازمانی)، تهران: نشر چالش.
 
Andersen, P.H &  Gadde, L.(2019). Organizational interfaces and innovation: The challenge of integrating supplier knowledge in LEGO systems, Journal of Purchasing and Supply Management, 25(1): 18-29.
Armstrong, M. (2017). Performance management: Key strategies and practical guidelines. (6rd ed.). Kogan Page.
Asterhan, C.C & Bouton, E.(2017). Teenage peer-to-peer knowledge sharing through social network sites in secondary schools, Computers & Education, 110,16-34.
Barua, A. Konana, P &Whinston, A. F. Y. (2004). Assessing Net-Enabled Business Value: An Exploratory Analysis, MIS Quarterly , 28(4): 585-620.
Bavik, Y. Tang, P.M. Shao, R & Lam, L.W.(2018). Ethical leadership and employee knowledge sharing: Exploring dual-mediation paths, The Leadership Quarterly, 29(2), 322-332.
Benitez, J. Llorens,  J &  Braojos, H.(2018). How information technology influences opportunity exploration and exploitation firm’s capabilities, Information & Management, 55(4), 508-523.
Bhatt, G. Emdad, A. Roberts, N & Grover, V. (2010). Building and leveraging information in dynamic environments: The role of IT infrastructure flexibility as enabler of organizational responsiveness and competitive advantage. Information & Management47(7-8), 341-349.
Chen, Y. Wang, Y. Nevo, S. Benitez-Amado, J & Kou, G. (2015). IT capabilities and product innovation performance: The roles of corporate entrepreneurship and competitive intensity. Information & Management52(6), 643-657.
Chiu, C.N &  Yang, C.L.(2018). Competitive advantage and simultaneous mutual influences between information technology adoption and service innovation: Moderating effects of environmental factors, Structural Change and Economic Dynamics, Available online 20 September 2018.
Chumg, H.F. Cooke, L. Fry, J & Hung, I.(2015). Factors affecting knowledge sharing in the virtual organisation: Employees’ sense of well-being as a mediating effect, Computers in Human Behavior, 44, 70-80.
Colin, M. Galindo, R & Hernández, O. (2015). Information and communication technology as a key strategy for efficient supply chain management in manufacturing SMEs. Procedia Computer Science55, 833-842.
Cormack, C.L. Jensen, E & Dumas, B.(2018). The 360-degree evaluation model: A method for assessing competency in graduate nursing students. A pilot research study, Nurse Education Today, 64, 132-137.
Cornelissen, F.  Swet, H.  Beijaard, D & Bergen, T.(2011). Aspects of school–university research networks that play a role in developing, sharing and using knowledge based on teacher research, Teaching and Teacher Education, 27(1),147-156.
Cousar, M. Huang, J & Prabhakar, J.(2019). Too Scared to Teach? The Unintended Impact of 360-Degree Feedback on Resident Education, Journal of Business Research, Current Problems in Diagnostic Radiology,49(4), 239-242.
Crawford, J. Leonard, L.N.K. Jones, K. (2011). The human resource’s influence in shaping IT competence. Ind, Manage. Data Syst, 111 (2), 164-183.
Cui, T. Ye, H. Hai T. Hock , L & Jizhen, L. (2015). Information technology and open innovation: A strategic alignment perspective, Information & Management, 52 , 348–358.
Duman, M.C & Akdemir, B.(2021). A study to determine the effects of industry 4.0 technology components on organizational performance, Technological Forecasting and Social Change, 167:121-132.
González-Gil, M.T. Parro-Moreno, A.I & Canalejas-Pérez, C.(2020). 360-Degree evaluation: Towards a comprehensive, integrated assessment of performance on clinical placement in nursing degrees: A descriptive observational study, Nurse Education Today, 95, 104-117.
Guofeng, M. Jianyao, J.  Shan, J & Zhijiang, W.(2020). Incentives and contract design for knowledge sharing in construction joint ventures, Automation in Construction, 119,123-134.
Gupta, R. Mejia, C & Kajikawa, Y.(2019). Business, innovation and digital ecosystems landscape survey and knowledge cross sharing, Technological Forecasting and Social Change, 147, 100-109.
Han, J. H. Wang, Y & Naim, M. (2017). Reconceptualization of information technology flexibility for supply chain management: An empirical study. International Journal of Production Economics187, 196-215.
Hao, Q. Yang, W & Shi, Y.(2019). Characterizing the relationship between conscientiousness and knowledge sharing behavior in virtual teams: An interactionist approach, Computers in Human Behavior, 91, 42-51.
Hau, Y.S &  Kang, M.(2016). Extending lead user theory to users’ innovation-related knowledge sharing in the online user community: The mediating roles of social capital and perceived behavioral control, International Journal of Information Management, 36(4), 520-530.
Hu, Y.P. Chang, L &  Hsu, W.(2015). Mediating effects of business process for international trade industry on the relationship between information capital and company performance, International Journal of Information Management ,37(5),473-483.
Jeon, S.H. Kim, S.G & Koh, J.(2011). Individual, social, and organizational contexts for active knowledge sharing in communities of practices, Expert Systems with Applications, 38(1), 124-132.
Kim, T & Lee, G.(2013), Social capital, knowledge sharing and organizational performance, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(5): 683-704.
Kimble, C. Grenier, C & Goglio-Primard, A.(2010). Innovation and knowledge sharing across professional boundaries: Political interplay between boundary objects and brokers, International Journal of Information Management, 30(5), 437-444.
Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York:  The Guilford Press.
Kukko, M.(2013). Knowledge sharing barriers in organic growth: A case study from a software company, The Journal of High Technology Management Research, 24(1), 18-29.
Kwahk, K &  Park, D.H.(2016). The effects of network sharing on knowledge-sharing activities and job performance in enterprise social media environments, Computers in Human Behavior, 55(2),826-839.
Lee, Y.S &  Sasaki Y.(2018). Information technology in the property market, Information Economics and Policy;44, 1-7.
Lopez-Nicolas, C & Merono-Cerdan, A. L. (2011) . Strategic knowledge management innovation and performance, International Journal of Information Management, 31,1-11.
Lu, J.  Chen, X & Liu, X.(2018). Stock market information flow: Explanations from market status and information-related behavior, Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 512, 837-848.
Lyu, C. Yang, J. Zhang, F.  Teo, T.S &  Mu, T.(2020). How do knowledge characteristics affect firm’s knowledge sharing intention in interfirm cooperation? An empirical study, Journal of Business Research, 115, 48-60.
Martin-Rojas, R. Garcia-Morales, F & Gonzalez-Alvarez, N.(2019). Technological antecedents of entrepreneurship and its consequences for organizational performance, Technological Forecasting and Social Change, 147: 22-35.
Mearns, M.(2012). Knowing what knowledge to share: Collaboration for community, research and wildlife, Expert Systems with Applications, 39(10), 9892-9898.
Mohammad, A. Zainuddin, Y. Alam, N & Kendall G.(2017). Does decentralized decision making increase company performance through its Information Technology infrastructure investment?, International Journal of Accounting Information Systems, 27,1-15.
Oyemomi, O. Liu, S & Nakpodia, F.(2018). How cultural impact on knowledge sharing contributes to organizational performance: Using the fsQCA approach, Journal of Business Research, 94: 313-319.
Ruokonen, E &  Temmes, A.(2019). The approaches of strategic environmental management used by mining companies in Finland, Journal of Cleaner Production; 210, 466-479.
Saraf, N. Langdon, C.S & Gosain, S. (2007). Is Application Capabilities and Relational Value in Interfirm Partnerships, Information Systems Research , 19(3),(18:3), 320-339.
Semuel, H. Siagian, H &  Octavia, S.(2017). The Effect of Leadership and Innovation on Differentiation Strategy and Company Performance, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237,1152-1159.
Sikes, D. Jestes, E & Yates, R.R. (2015). Using a 360° Feedback Evaluation to Enhance Interprofessional Collaboration, Nurse Leader, 13(4), 64-69.
Singh, S.K. Gupta, S & Kamboj, Sh. (2021). Top management knowledge value, knowledge sharing practices, open innovation and organizational performance, Journal of Business Research, 128: 788-198.
Spanjol, J. Mühlmeier, S & Tomczak, T.(2012). Strategic Orientation and Product Innovation: Exploring a Decompositional Approach, Journal of Product Innovation Management, 29(6), 967–985.
Tan, F. T. C. Tan, B. Wang, W & Sedera, D. (2017). IT-enabled operational agility: An interdependencies perspective. Information & Management54(3), 292-303.
Theodosiou, M. Theodosiou, J & Kehagias, E. K. (2012). Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations, Industrial Marketing Management, 41, 1058–1070.
Tippins, M.J & Sohi, R.S. (2003).IT competency and firm perfor-mance: is organizational learning a missing link? Strat. Manage.J, 24 (8), 745-761.
Vries, J.D. Schepers, J. Weele, A & Valk, W.(2014). When do they care to share? How manufacturers make contracted service partners share knowledge, Industrial Marketing Management, 43(7), 1225-1235.
Wang, T. Wang, Y & McLeod, A.(2018). Do health information technology investments impact hospital financial performance and productivity?, International Journal of Accounting Information Systems, 28, 1-13.
Warde, M.W and J. Hulland( 2004). The resource-based view and information systems research: review, extension, and suggestions for future research, MIS Quarterly, 28 (1),107-142.
Wen, Q & Qiang, M.(2016). Coordination and Knowledge Sharing in Construction Project-Based Organization: A Longitudinal Structural Equation Model Analysis, Automation in Construction, 72(3),309-320.
Zhao, G. Feng, T & Wang, D. (2015). Is more supply chain integration alwaysbeneficial to financial performance?, Industrial Marketing Management , 3, 1-11
Zhicheng, L. Zhuoer, C.  Shing, L.T &  Wah C.K.(2016). The Impact of Intellectual Capital on Companies’ Performances: A Study Based on MAKE Award Winners and Non-MAKE Award Winner Companies, Procedia Computer Science; 99, 181-194.