ابوالفضل فراهانی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ محمد محسن صدر؛ سید فرشید میرمحمدیان توتکله
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت آموزش کارکنان در بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. بدین منظور دادهها در دو بخشی کیفی و کمی گردآوری گردید. نمونهگیری در بخش کیفی از میان صاحبنظران، مدیران ارشد فدراسیونها و اساتید دانشگاه در رشتههای مربوط به روش گلوله برفی انجام شد (12=n) ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت آموزش کارکنان در بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. بدین منظور دادهها در دو بخشی کیفی و کمی گردآوری گردید. نمونهگیری در بخش کیفی از میان صاحبنظران، مدیران ارشد فدراسیونها و اساتید دانشگاه در رشتههای مربوط به روش گلوله برفی انجام شد (12=n) و دادهها با استفاده از مصاحبه ساختاریافته گردآوری شد. برای تحلیل کیفی از روش تحلیل مضمون نرم افزار MaxQDA استفاده شد و تایید مفاهیم و مقولههای بدست آمده با استفاده از روش دلفی فازی انجام گردید. در بخش کمی، نمونهگیری از میان کارکنان فدراسیونهای ورزشی و به روش تصادفی طبقهای انجام شد (300=n) و دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. این پرسشنامه بر اساس شاخصهای بدست آمده از مرحله کیفی تنظیم گردید و پایایی و روایی آن تایید شد. تجزیه و تحلیل دادههای کمی توسط آزمون آماری همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام شد.یافتهها نشان داد 52 شاخص در 6 دسته بندی کلی شامل 1-ارتباطات، 2-شایستگی/ارزش، 3-مدیریت/ اختیار، 4-مشارکت، 5-حیطه عمل/معماری و 6-منابع انسانی/مهارتها، بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیونهای ورزشی ایران را تعیین میکند. همچنین یافتهها نشان داد که از میان 52 شاخص شناسایی شده، تعداد 15 شاخص همراستایی راهبردی با کیفیت آموزش کارکنان فدراسیونهای ورزشی رابطه معناداری دارد. نتایج تحقیق حاضر تایید کرد که کیفیت آموزش میتواند بر شاخصهای بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیونهای ورزشی ایران اثرگذار باشد و کیفیت آموزش نیز با توسعه این شاخصها مربوط است.
محسن حاجی تبار؛ میمنت عابدینی؛ مسعود خطیری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر برنامهی «مدرسه تلویزیونی ایران» شبکه آموزش، بر میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری انگیزش تحصیلی، در ایام کرونا میباشد. روش پژوهش، پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم (1038 نفر) شهرستان کردکوی در سال 1401-1400 میباشند که با استفاده از شیوه نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر برنامهی «مدرسه تلویزیونی ایران» شبکه آموزش، بر میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری انگیزش تحصیلی، در ایام کرونا میباشد. روش پژوهش، پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم (1038 نفر) شهرستان کردکوی در سال 1401-1400 میباشند که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی 343 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی پاهم و تایلر(1999) و انگیزش تحصیلی گای، مارش و داوسون(۲۰۰۵) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات از ضرایب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میزان تماشای مدرسه تلویزیونی با انگیزش تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد که برنامه مدرسه تلویزیونی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی تاثیر میگذارد.نتایج نشان داد که بین میزان تماشای مدرسه تلویزیونی با انگیزش تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد که برنامه مدرسه تلویزیونی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی تاثیر میگذارد.
صادق فیض الهی؛ علیرضا شیرمحمدی؛ همت الله بسطامی
چکیده
توسعه پایدار تابعی از سیستم آموزشی هر کشور محسوب میشود لذا تصمیم گیران هر کشور بایستی تمرکز ویژهای بر روی بهبود عملکرد این سیستم داشته باشند. معلمان مهمترین نقش کلیدی را در بهبود عملکرد ایفا میکنند، بنابراین افزایش سطوح بهرهوری معلمان میتواند منجر به عملکرد بهتر سیستم آموزشی شود. این پژوهش سعی دارد عواملی را که به افزایش ...
بیشتر
توسعه پایدار تابعی از سیستم آموزشی هر کشور محسوب میشود لذا تصمیم گیران هر کشور بایستی تمرکز ویژهای بر روی بهبود عملکرد این سیستم داشته باشند. معلمان مهمترین نقش کلیدی را در بهبود عملکرد ایفا میکنند، بنابراین افزایش سطوح بهرهوری معلمان میتواند منجر به عملکرد بهتر سیستم آموزشی شود. این پژوهش سعی دارد عواملی را که به افزایش سطوح بهرهوری معلمان شهرستان ایلام کمک مینمایند، شناسایی و رتبه بندی کند. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی است که با رویکرد آمیخته (اکتشافی) انجام شده است. گردآوری اطلاعات در بخش کیفی به صورت فراترکیب است وگردآوری اطلاعات در بخش کمی از ابزار ماتریس ویکور استفاده شده است. در گام نخست، 217 پژوهش پیشین مرتبط با اهداف مطالعه حاضر با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو بررسی شدند و به تجمیع، ترکیب و تفسیر یافتههای این پژوهشها پرداختند تا با بسط مدل جدید، تصویر جامع، نو و بدیعی از عوامل اثرگذار بر بهرهوری معلمان ارائه دهند بسط مدل ارائه شده یکی از قوتها و نوآوریهای این پژوهش است. در این پژوهش تعداد 39 کد نهایی، در قالب هفت بعد (عوامل آموزشی، عوامل مدیریتی، عوامل اقتصادی، عوامل فردی، عوامل فیزیکی، عوامل فرهنگی، عوامل به روزرسانی اطلاعاتی معلمین) شناسایی و ارائه شده است در نهایت با استفاده از روش ویکور به رتبه بندی عوامل پرداخته شد. نتایج حاصل بیانگر این است که، بیشترین تاثیر مربوط به عامل روز بودن اطلاعات معلمان و کمترین تاثیر از میان هفت عامل شناسایی شده عامل رفاهی میباشد.
رضا صابری؛ مجتبی پورکریمی هاوشکی؛ صبری عرب زوزنی
چکیده
بهبود مهارتهای ارتباطی یادگیرندگان مرتبط با برنامه درسی و چگونگی تدریس و آموزش یکی از چالشهای پیشروی آموزشگران در سیستم آموزشی است. تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی دو برنامه درسی مونته سوری و مالاگاتسی با توجه بر مهارت های اجتماعی بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروههای آزمایشی یک و دو است. جامعه ...
بیشتر
بهبود مهارتهای ارتباطی یادگیرندگان مرتبط با برنامه درسی و چگونگی تدریس و آموزش یکی از چالشهای پیشروی آموزشگران در سیستم آموزشی است. تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی دو برنامه درسی مونته سوری و مالاگاتسی با توجه بر مهارت های اجتماعی بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروههای آزمایشی یک و دو است. جامعه آماری کودکان اول ابتدایی منطقه توس مشهد و نمونه آن تعداد 60 نفر در سه گروه آزمایشی 20نفره 1 و 2 و گروه گواه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون و همکاران (1381) بهصورت پیشآزمون و پسآزمون مورداستفاده قرار گرفت. پروتکل آموزشی باتوجهبه مبانی نظری مونته سوری و مالاگاتسی تنظیم و پس از تأیید صاحبظران در سیزده جلسه آموزشی اجرا شد. برای آزمون فرضیهها هم از کوواریانس (ANCOVA) تکمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافتهها نشان داد روش آموزشی مونته سوری بر مهارتهای اجتماعی کودکان اول ابتدایی تأثیرگذار بود. همچنین روش آموزشی مالاگاتسی بر مهارتهای اجتماعی کودکان اول ابتدایی تأثیرگذار بود، اما روش مالاگاتسی اثربخشی بیشتری بر مهارتهای اجتماعی نسبت به گروه آزمایشی مونته سوری داشت. در نتیجه میتوان گفت آموزش مهارتهای اجتماعی میتواند اثربخشی بیشتری نسبت به روش گامبهگام بر مهارتهای اجتماعی داشته باشد. پیشنهاد میشود که معلمان باتوجهبه موقعیت، برنامه درسی مونته سوری و مالاگاتسی را جهت بهبود مهارتهای اجتماعی یادگیرندگان موردتوجه قرار دهند.
محمد اردشیری؛ علیرضا فقیهی؛ مژگان محمدی نایینی
چکیده
در نظام آموزشی و توسعه نیروی انسانی آموزش عالی مؤلفهای کلیدی در هر کشوری محسوب میشود. عملکرد نظام آموزشی ابزاری برای پاسخگویی به مشکلات و نیازهای جامعه است. نیازهای آموزشی ویژه در ردههای مختلف سنی متفاوت است، که منطق ویژه فرایند آموزشی در آموزش عالی را تعیین میکند. ازآنجاکه نظام آموزش عالی وظیفه مهم تربیت نیروی انسانی متخصص ...
بیشتر
در نظام آموزشی و توسعه نیروی انسانی آموزش عالی مؤلفهای کلیدی در هر کشوری محسوب میشود. عملکرد نظام آموزشی ابزاری برای پاسخگویی به مشکلات و نیازهای جامعه است. نیازهای آموزشی ویژه در ردههای مختلف سنی متفاوت است، که منطق ویژه فرایند آموزشی در آموزش عالی را تعیین میکند. ازآنجاکه نظام آموزش عالی وظیفه مهم تربیت نیروی انسانی متخصص را بر عهده دارد، لازم است در طراحی، اجرا و ارزشیابی فعالیتهای آن از شیوههای مطلوب، دقیق و نظاممند استفاده شود. این پژوهش به دنبال طراحی و اعتبار یابی الگوی تلفیقی مؤلفههای برنامه درسی و تربیت زیباشناختی در آموزش عالی میباشد. هدف اصلی دست یابی به مؤلفههایی از زیباشناختی است که میتوان در کنار سایر مؤلفههای برنامه درسی برخاسته از حوزه علوم انسانی در برنامه درسی دانشگاه بکار گرفت. بدین منظور این مؤلفهها از منابع ادبیات مطالعات برنامه درسی، دیدگاه صاحبنظران این رشته، و همچنین دیدگاه صاحبنظران رشته هنر و زیباشناختی استخراج گردید و پس از اجماع نظر و امکان بهکارگیری آنها توسط دانشگاههای دولتی سطح استان خوزستان آن مؤلفهها در طراحی الگوی پیشنهادی به کار گرفته شدند و در ادامه الگوی پیشنهادی اعتباریابی گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که هنر و زیباشناختی بهعنوان یک چشمانداز و پارادایم در برنامه درسی، حاوی مؤلفهها، الهامات و مؤلفههای زیادی است. این مؤلفهها میتوانند با محوریت مؤلفههای مهم برنامه درسی مانند هدف، محتوا، روش و ارزشیابی در طراحی، تدوین و اجرای برنامههای درسی به کار گرفته شوند.
مجتبی دانش؛ حمیدرضا مقامی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر روش ارزشیابی همتاسنجی بر کارکردهای اجرایی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان پنجم ابتدایی شهرستان پیرانشهر در درس املا بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بـود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم شهرستان پیرانشهر در سال تحصیلی 1402-1403 بودند که از بین آن ها ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر روش ارزشیابی همتاسنجی بر کارکردهای اجرایی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان پنجم ابتدایی شهرستان پیرانشهر در درس املا بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بـود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم شهرستان پیرانشهر در سال تحصیلی 1402-1403 بودند که از بین آن ها 30 نفر از طریق روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل ( هرگروه 15 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان ویگا (2016) و کارکردهای اجرایی -BRIEF فرم معلم استفاده شد که ضریب پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 78/ 0 و 84/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره (آنکوا) به کمک نرمافزار Spss نسخه 27 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از استفاده از روش ارزشیابی همتاسنجی، تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در میزان اشتیاق تحصیلی ( 52/815 F = ، 05/0≥ p ) و کارکرد اجرایی (9/159 F = ، 05/0≥ p ) وجود دارد. اندازه اثر برای اشتیاق تحصیلی 968/0 و برای کارکردهای اجرایی 856/0 به دست آمد که نشاندهنده تأثیر روش ارزشیابی همتا سنجی است. بر اساس نتایج پژوهش میتوان بیان نمود که همتاسنجی باید بهعنوان استراتژی مؤثر و مکمل در تدریس دروس و مهارتهای مختلف، از جمله درس املا، گنجانده شود. این رویکرد با فراهمکردن فرصتهای یادگیری متقابل، میتواند به شکلگیری جامعهای یادگیرنده در کلاسهای درس کمک کرده و بستری را برای یادگیری همیشگی ایجاد نماید.
مصطفی باقریان فر؛ فتح اله کوشکی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوهای مفهومی و روندی برنامه درسی دانش فناوری رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان انجام شد. در همین راستا از رویکرد کیفی از نوع روش تحقیق پدیدارشناسی استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 15 نفر از صاحبنظران و متخصصان برای مرحله ارائه الگو و 9 نفر از آنان برای مرحله اعتباریابی الگو و فرم الگوی (مفهومی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوهای مفهومی و روندی برنامه درسی دانش فناوری رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان انجام شد. در همین راستا از رویکرد کیفی از نوع روش تحقیق پدیدارشناسی استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 15 نفر از صاحبنظران و متخصصان برای مرحله ارائه الگو و 9 نفر از آنان برای مرحله اعتباریابی الگو و فرم الگوی (مفهومی و روندی) پیشنهادی پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. پژوهش حاضر از ابزار مصاحبه و پرسشنامه بازپاسخ و برای روایی ابزارها از روایی صوری، معیار باورپذیری، بررسی توسط اعضاء و چندسویهنگری منابع دادهها و برای پایایی ابزارها از روش اسکات، روش حسابرسی و روش توافق بین کدگذاران (ضریب کاپا) استفاده شد. نتایج نشان داد مهمترین مؤلفههای شایستگیهای مرتبط با فناوری برای برنامه درسی قصد شده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شناسایی شد و الگوی (مفهومی و روندی) پیشنهادی برای برنامه درسی دانش فناوری رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان طراحی و مورد تأیید قرار گرفت.