انجمن فناوری آموزشی ایران
تشویق و تنبیه در آموزش‌ مجازی از دیدگاه معلمان نمونه دوره ابتدایی شهرستان نی‌ریز

حجت افتخاری؛ عرفان شمسی؛ جابر افتخاری؛ عاطفه شمسی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 9-25

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.70388.1121

چکیده
  در تعلیم و تربیت دانش آموزان همواره باید از روش‌ها و ابزارهای تربیتی فراوانی بهره گرفت و در این بین تشویق کردن و تنبیه کردن از مهمترین ابزارهای سیستم آموزش برای تربیت صحیح دانش آموزان در مدارس است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی با روش پدیدارشناسی، شیوه-های انجام تشویق و تنبیه در آموزش‌های مجازی را مورد بررسی قرار داد. قلمرو پژوهش شامل ...  بیشتر

شناسایی چالش‌های آموزش کتاب کار و فناوری از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی شهر شوش به منظور ارائه راهکار مناسب

پریسا زارع؛ ناهید اوجاقی؛ پروانه دیناروند

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 27-40

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.70687.1132

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌های آموزش کتاب کار و فناوری از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی شهر شوش به منظور ارائه راهکار مناسب انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش، روش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل معلمان پایه ششم شهر شوش با تجربه 10 سال تدریس در درس کار و فناوری بودند. مصاحبه شوندگان از میان معلمان پایه ششم شهر شوش ...  بیشتر

روش‌های تربیتی و محتوای آموزشی در حوزه یادگیری، مبتنی بر مبانی معرفت‌شناختی علوم اعصاب تربیتی

قادر فراقی؛ محسن فرمهینی فراهانی؛ محمدحسن میرزا محمدی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 41-60

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71948.1156

چکیده
  هدف این پژوهش روش‌های تربیتی و رئوس محتوایی در حوزه یادگیری، مبتنی بر مبانی معرفت‌شناختی علوم اعصاب تربیتی است. در این پژوهش با استفاده از روش اسنادی و تحلیل مفهومی، مبانی نوع یک، نوع دوم و نوع سوم معرفت‌شناختی علوم اعصاب تربیتی تبیین شده‌اند و سپس از روش استنتاجی پیش‌رونده (اصلاح شده فرانکنا) روش‌های تربیتی و رئوس محتوای آموزشی، ...  بیشتر

تحول نظارت آموزشی به سوی مدرن‌سازی: مطالعه‌ای کیفی بر روی تلفیق روش‌های حضوری و مجازی

زاهد فرجی؛ سید مهدی حسینی؛ ناصر شیربگی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 61-84

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72002.1175

چکیده
  با شیوع همه‌گیری کرونا و اجباری شدن آموزش مجازی، روش‌های نظارت آموزشی نیز به ناچار به سمت فضای مجازی سوق یافت. ناظران آموزشی در این دوره، تجربه‌ای نوین از نظارت را کسب نمودند. پس از بازگشایی مدارس، ضرورت بهره‌گیری از تجارب این نوع نظارت و تلفیق مؤثر آن با نظارت چهره به چهره بیش از پیش احساس می‌شد. هدف این پژوهش طراحی فرآیند انجام ...  بیشتر

رابطه بین جو یادگیری برخط با سازگاری و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان

آزیتا سلاجقه؛ فریبا درتاج؛ صدیقه جلالی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 85-99

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.70473.1128

چکیده
  چکیده هدف پژوهش حاضر؛ بررسی رابطه بین جو یادگیری برخط با سازگاری و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهرستان رودان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش، دانش آموزان متوسطه اول شهرستان رودان به تعداد 1018 نفر می باشند. با توجه به جدول مورگان و بر اساس نمونه گیری طبقه ای تعداد ...  بیشتر

تبیین فلسفی دراماتورژی به‌عنوان یک رویکرد تربیتی در تربیت رسمی: بررسی نقش‌ها و ارائه پیشنهادات برای بهبود نظام تربیت معلم

محمد فاقدی؛ علیرضا محمودنیا؛ رمضان برخورداری؛ یحیی قائدی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 101-115

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.72345.1193

چکیده
  هدف این پژوهش، تبیین فلسفی دراماتورژی به‌عنوان یک رویکرد تربیتی و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود نظام تربیت معلم رسمی و عمومی است. در این راستا، ابتدا به بررسی فلسفی دراماتورژی به‌عنوان یک رویکرد تربیتی پرداخته شد و نقش‌ها و مهارت‌های ضروری معلم به‌عنوان دراماتورژ تحلیل شد. در این پژوهش برای جمع‌آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای ...  بیشتر

رابطه ساختاری بین سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس و کیفیت آموزش مبتنی بر معلمان متوسطه شهر رفسنجان

زهرا مهدی پور؛ رضا ابراهیمی نسب

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1403، صفحه 117-131

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71018.1137

چکیده
  این مطالعه با هدف بررسی روابط ساختاری سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس و کیفیت تدریس معلمان متوسطه رفسنجان انجام گرفت. به این منظور از بین 200 معلم 170 معلم به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. برای سنجش سازه های مدل پذیرش فناروی از پرسشنامه گاردنر و آمورسو (2004)، کلوپینک و مک‌کنی (2004)، و باس و همکاران (2016) و کیفیت تدریس جاتیلنی و جاتیلنی ...  بیشتر