انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روش ها و برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش­های ارزشیابی مستمر در آموزش­های الکترونیکی در دوره­ ابتدایی است. رویکرد پژوهش ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی 20 نفر از معلمان ابتدایی شهر همدان بودند که به شیوه ملاک محور و با رعایت قاعده اشباع نظری انتخاب و در مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. در بخش کمی از بین 1309 معلم دوره ابتدایی، 302 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه­ای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر نه مولفه و 55 گویه بود. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرانباخ 95/0 به دست آمد. تحلیل داده­های کیفی به شیوه تحلیل مضمون و تحلیل داده­های کمی با استفاده از شاخص­های آمار توصیفی، T تک گروهی پس از اطمینان از نرمال بودن توزیع داده­ها با اجرای آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون فریدمن انجام شد. نتایج بخش کیفی نشان داد، چالش‌های زیرساختی، اقتصادی، فنی و نرم‌افزاری، چالش‌های مربوط به معلم، چالش‌های مربوط به دانش‌آموز، چالش‌های مربوط به خانواده و والدین، چالش‌های تربیتی، چالش‌های تحقق‌پذیری و چالش‌های اطمینان‌پذیری حائز اهمیت­اند. در بخش کمی، نتایج نشان داد  میزان چالش‌های ارزشیابی مستمر و میزان چالش­های زیرساختی، فنی و نرم‌افزاری، چالش‌های مربوط به معلم، دانش‌آموز و والدین و خانواده و چالش‌های تربیتی مربوط به ارزشیابی مستمر در آموزش­های الکترونیکی بالاتر از حد متوسط است و در زمینه تحقق‌پذیری و اطمینان‌پذیری چالش آنچنانی وجود ندارد. نتایج آزمون رتبه­بندی فریدمن نشان داد که مهم‌ترین چالش‌های ارزشیابی مستمر در آموزش‌های الکترونیکی در دوره ابتدایی به ترتیب شامل چالش­های مربوط به دانش­آموز، چالش­های خانواده و والدین، چالش­های مربوط به معلم، مسائل اقتصادی،  تربیتی، زیرساختی،  فنی و نرم‌افزاری، اطمینان‌پذیری و امکان تحقق‌پذیری است. می­توان گفت اجرای ارزشیابی مستمر در محیط­های الکترونیکی با چالش­های متعددی روبروست که رفع این چالش­ها در راستای اجرای صحیح ارزشیابی مستمر ضرورت دارد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Challenges of Formative assessment in e-learning environments in elementary school: a mixed exploratory study

نویسندگان [English]

  • Farhad Seraji 1
  • Mehrangiz Jamshidi Badiani 2

1 Professor, Department of Methods and Curriculum, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Master of Arts in Curriculum, Department of Educational Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.

چکیده [English]

The purpose of the current research is to identify the challenges of continuous evaluation in electronic education in elementary school.The research method is mixed with a sequential exploratory design andthe participants in the qualitative section were 20 elementary school teachers from Hamedan city who were selected using a criterion-based method and observing the theoretical saturation rule and participated in semi-structured interviews.In the quantitative section, 302 out of 1309 elementary school teachers were selected using proportional stratified sampling, then these themes were compiled and implemented in the form of a questionnaire with 55 items and 9 components.The validity of the questionnaire was determined by content method and reliability was obtained using Cronbach's alpha 0.95.Qualitative data analysis was performed using content analysis and quantitative data analysis using descriptive statistics indicators, one-group T-test after ensuring the normality of data distribution by performing the Kolmogorov-Smirnov test and the Friedman test ,was done.The results of the qualitative section showed that infrastructure, economic, technical, and software challenges, teacher-related challenges, student-related challenges, family and parent-related challenges, educational challenges, feasibility challenges, and reliability challenges are important.In the quantitative section, the results showed that the level of continuous evaluation challenges, the level of infrastructure, technical, and software challenges, challenges related to teachers, students, parents, and families, and educational challenges related to continuous evaluation in e-learning are above average, and there are not many challenges in terms of feasibility and reliability.The results of the Friedman ranking test showed that the most important challenges of continuous evaluation in electronic education in elementary school include, in order, student-related challenges, family and parent challenges, teacher-related challenges, economic, educational, infrastructure, technical and software issues, reliability, and feasibility.It can be concluded that implementing continuous evaluation in electronic environments faces numerous challenges, and overcoming these challenges is necessary for the correct implementation of continuous evaluation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Challenge
  • Continuous Evaluation
  • E-Learning
  • Elementary School
دانش، مجتبی و مقامی، حمیدرضا. (1403). تاثیر روش همتاسنجی بر کارکردهای اجرایی و اشتیاق تحصیلی دانش­آموزان پیرانشهر در درس املاء. فناوری و دانش­پژوهی در تعلیم و تربیت، 13(3)، 67- 53.
دمساز، سمیه، تقی­پور، کیومرث و محمودی، فیروز. (1403) بررسی عوامل موثر بر پذیرش سامانه شاد در بین معلمان ابتدایی شهر تبریز. فناوری آموزش، 18(3)، 43- 60.
خلیلی شهابی، رقیه و برقی، عیسی. (1402). آسیب­شناسی سیستم ارزشیابی مجازی در دوره ابتدایی. مجله ایرانی آموزش از دور، 5(2)، 62- 72.
اقبالیان نورانی زاد، ص. (1398). ارزیابی دوره‌های آموزش الکترونیکی بر اساس عناصر طراحی آموزشی عادی در آموزش عالی. پایان‌نامه. دانشگاه پیام نور اصفهان.
حاج غلامرضایی، مهناز و علوی، سید حمیدرضا. (1396). ارزشیابی تربیتی/ جایگاه ارزشیابی در آموزش ارزش‌ها. معرفت. 26(237). 41-29.
حاجی، جمال؛ محمدی مهر، مژگان و محمدآذر، حدیقه. (1400). بازنمایی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 43(11)،153-174.
زارعی، علی و دهقانی، مرضیه. (1397)، چالش‌های یادگیری الکترونیک: مطالعه‌ای با رویکردی پدیدارشناسی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 9(1) (پیاپی33)،81-59.
زینی وند نژاد، فرشته و نویدی، احد. (1400). استفاده از سامانه شاد و تدریس تلویزیونی در دوره شیوع کرونا: «کاستی‌ها» و «چون وچراها». نوآوری‌های آموزشی. 78(20). 34-7.
عباسی کسانی، حامد؛ شمس مورکانی، غلامرضا؛ سراجی، فرهاد و رضایی زاده، مرتضی. (1398). ابزارهای ارزشیابی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی. رشد فناوری.61(16)، 21-33.
عباسی، فهیمه؛ حجازی، الهه و حکیم زاده، رضوان. (1399). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصت‌ها و چالش‌های تدریس در شبکه‌ آموزشی دانش‌آموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی. تدریس پژوهی.8(3)،1-24.
عظیمی پور، الهام، دهقانی، مرضیه. (1401). چالش‌های ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در بستر الکترونیکی. چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی.
فتحی واجارگاه، کوروش و پرداختچی، محمدحسن. (1390) ارزشیابی اثربخشی دوره‌های آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(4)، 21-5.
فرج‌اللهی. مهران و حقیقی. فهیمه السادات. (1386). نقش ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران. فصلنامه تعلیم و تربیت. دوره23 شماره 4.116-79.
قلی پور، نفیسه. (1399). تعلیم و تربیت مجازی و چالش‌های عصر حاضر. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. 4(14)، 57-68.
گشول دره سیبی، طیبه و منتظر، غلامعلی. (1399). طراحی مدل آمادگی اجرای ارزشیابی الکترونیکی. اولین کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران. تجربیات و چالش‌های استقرار یادگیری الکترونیکی.
گوران، شیوا. صالحی، کیوان و جوادی پور، محمد. (1397). بازنمایی تجارب زیسته معلمان ابتدایی از تغییرات نظام ارزشیابی و نقش آن در فرآیند یاددهی- یادگیری: یک مطالعه پدیدار شناختی. دوفصلنامة پژوهش در تربیت‌معلم. 1(3). 163-135.
مرادی، امیر، کردلو، محسن. (1398). پدیدارشناسی تنگناهای اخلاقی در آموزش الکترونیکی در آموزش عالی مجازی ایران، فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 9(36)، 76-61.
منصوری، سیروس و منفرد، افشین. (1402). ارزشیابی فرایندیاددهی-یادگیری آموزشهای مجازی مبتنی بر الگوی تایلر در مدارس ابتدایی استان فارس. فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 12(4)، 64- 50.  
Alabidi, S. Owais, A. Alabidi, F & Taani, O. (2022). Exploring the Role of Reflective Diaries as a Formative Assessment Strategy in Promoting Self-Regulated Learning among ESL Students. Practical Assessment, Research & Evaluation27, 19.
Allal, L. (2021). Involving primary school students in the co-construction of formative assessment in support of writing. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice28(5-6), 584-601.
Azlan, C. A; Ding Wong, J. H; Tan, L.K; Nizam AD; Huri, M.S. Ung, N. M; Pallath, V; Lay Tan, C. P; Hong Yeong, C & Hoong Ng. K. (2020). Teaching and learning of postgraduate medical physics using Internet-based e-learning during the COVID-19 pandemic – a case study from Malaysia. European Journal of Medical Physics. 80,10-16.
Aust, L. Schütze, B. Hochweber, J & Souvignier, E. (2024). Effects of formative assessment on intrinsic motivation in primary school mathematics instruction. European Journal of Psychology of Education39(3), 2177-2200.
Bedel, E. F. İnce, S & Başalev Acar, S. (2024). Voices from the field: Integrating e-portfolios in early childhood education. Education and Information Technologies29(14), 18181-18201.
Berisha, F. Vula, E. Gisewhite, R & McDuffie, H. (2024). The effectiveness and challenges implementing a formative assessment professional development program. Teacher Development28(1), 19-43.
 
Børte, K. Lillejord, S. Chan, J. Wasson, B & Greiff, S. (2023). Prerequisites for teachers’ technology use in formative assessment practices: A systematic review. Educational Research Review, 100568.
Chaudhary SVS, Dey N. (2013). Assessment in open and distance learning system (ODL): A challenge. Open Praxis. 5(3):207-16.
Clark, M; Januzzi, J. L; Greenberg, B. H & Eckert, S. (2020). Assessing the impact of an online educational program on participants’ knowledge, satisfaction, practice and commitment to change. Spotlight on Special Topics: Education and Training. 75(11): 1-10.
Chen, I. H. Gamble, J. H. Lee, Z. H & Fu, Q. L. (2020). Formative assessment with interactive whiteboards: A one-year longitudinal study of primary students’ mathematical performance. Computers & Education150, 103833.
Dessoff, A. (2012). A new survey reports most states anticipate major challenges in implementing the online assessments District Administration . http: //www. District administration.com / article/report-majorchallenges- future-online-assessments.
Dawadi, S. Shrestha, S & Giri, R. A. (2021). Mixed-methods research: A discussion on its types, challenges, and criticisms. Journal of Practical Studies in Education2(2), 25-36.
Dayal, H. C. (2021). How teachers use formative assessment strategies during teaching: Evidence from the classroom. Australian Journal of Teacher Education (Online)46(7), 1-21.
Elzainy, A; El Sadik, A & Al Abdulmonem, W. (2020). Experience of e-learning and online assessment during the COVID-19 pandemic at the College of Medicine, Qassim University. Journal of Taibah University Medical Sciences. 15(6): 456-462.
Grob, R. Holmeier, M & Labudde, P. (2024). Analysing formal formative assessment activities in the context of inquiry at primary and upper secondary school in Switzerland. In Developing Formative Assessment in STEM Classrooms (pp. 84-104). Routledge.
Hermida, A. P. (2020). College Students’ Use and Acceptance of Emergency Online Learning Due to COVID-19. International Journal of Educational Research.1,1-34.
Hopfenbeck, T. N. Zhang, Z. Sun, S. Z. Robertson, P & McGrane, J. A. (2023, November). Challenges and opportunities for classroom-based formative assessment and AI: a perspective article. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1270700). Frontiers Media SA
Kanjee, A. (2020). Exploring primary school teachers’ use of formative assessment across fee and no-fee schools. South African Journal of Childhood Education10(1), 1-13.
Manenova, M. (2015). Evaluation of e-learning courses using communicative and cooperative tools. Social and Behavioral Sciences. 176, 884 – 890.
Näsström, G., Andersson, C., Granberg, C., Palm, T., & Palmberg, B. (2021, May). Changes in student motivation and teacher decision making when implementing a formative assessment practice. In Frontiers in Education (Vol. 6, p. 616216). Frontiers Media SA.
Nie. Y. (2020). On-line classroom visual tracking and quality evaluation by an advanced feature mining technique. Signal Processing: Image Communication, 84, 1-6.
Remmi, F., Hashim. H(2021).Primary School Teachers' Usage and Perception of Online Formative Assessment Tools in Language Assessment. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 10(1), 41- 55.
See, B. H., Gorard, S., Lu, B., Dong, L., & Siddiqui, N. (2022). Is technology always helpful?: A critical review of the impact on learning outcomes of education technology in supporting formative assessment in schools. Research Papers in Education37(6), 1064-1096.
Sindiani, A. M; Obeidat, N., Alshdaifat, E; Elsalem, L; Alwani, M. A; Rawashdeh, H; Fares, A. S; Alalawne, T & Tawalbeh, L. A. (2020). Distance education during the COVID-19 outbreak: A cross-sectional study among medical students in North of Jordan. Annals of Medicine and Surgery. 59, 186-194.
Yan, Z., & Pastore, S. (2022). Assessing teachers’ strategies in formative assessment: The teacher formative assessment practice scale. Journal of Psychoeducational Assessment40(5), 592-604.
Yan, Z., Li, Z., Panadero, E., Yang, M., Yang, L., & Lao, H. (2021). A systematic review on factors influencing teachers’ intentions and implementations regarding formative assessment. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice28(3), 228-260.
Wadi, M; Abdalla, M; Khalafalla, H & Taha, M. (2020). The assessment clock: A model to prioritize the principles of the utility of assessment formula in emergency situations, such as the covid-19pandemic: Med Ed Publish.
Wahab, A. (2020). Online and Remote Learning in Higher Education Institutes: A Necessity in light of COVID-19 Pandemic. Higher Education, 10(3), 16-25.
Wong, R. (2023). When no one can go to school: does online learning meet students’ basic learning needs?. Interactive learning environments31(1), 434-450.
 
Xiao, Y., Cai, Y., Ge, Q., & Yang, Y. (2023). The potential of using formative assessment to enhance academic achievement in the Confucian-heritage culture: A comparison between Hong Kong and Shanghai. The Asia-Pacific Education Researcher32(6), 867-876.
Zhorova, I., Kokhanovska, O., Khudenko, O., Osypova, N. and Kuzminska, O.,(2022). Teachers’ training for the use of digital tools of the formative assessment in the implementation of the concept of the New Ukrainian School. Educational Technology Quarterly,12(4), pp.56–72