انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روش ها و برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش­های ارزشیابی مستمر در آموزش­های الکترونیکی در دوره­ ابتدایی است. رویکرد پژوهش ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی 20 نفر از معلمان ابتدایی شهر همدان بودند که به شیوه ملاک محور و با رعایت قاعده اشباع نظری انتخاب و در مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. در بخش کمی از بین 1309 معلم دوره ابتدایی، 302 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه­ای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر نه مولفه و 55 گویه بود. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرانباخ 95/0 به دست آمد. تحلیل داده­های کیفی به شیوه تحلیل مضمون و تحلیل داده­های کمی با استفاده از شاخص­های آمار توصیفی، T تک گروهی پس از اطمینان از نرمال بودن توزیع داده­ها با اجرای آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون فریدمن انجام شد. نتایج بخش کیفی نشان داد، چالش‌های زیرساختی، اقتصادی، فنی و نرم‌افزاری، چالش‌های مربوط به معلم، چالش‌های مربوط به دانش‌آموز، چالش‌های مربوط به خانواده و والدین، چالش‌های تربیتی، چالش‌های تحقق‌پذیری و چالش‌های اطمینان‌پذیری حائز اهمیت­اند. در بخش کمی، نتایج نشان داد  میزان چالش‌های ارزشیابی مستمر و میزان چالش­های زیرساختی، فنی و نرم‌افزاری، چالش‌های مربوط به معلم، دانش‌آموز و والدین و خانواده و چالش‌های تربیتی مربوط به ارزشیابی مستمر در آموزش­های الکترونیکی بالاتر از حد متوسط است و در زمینه تحقق‌پذیری و اطمینان‌پذیری چالش آنچنانی وجود ندارد. نتایج آزمون رتبه­بندی فریدمن نشان داد که مهم‌ترین چالش‌های ارزشیابی مستمر در آموزش‌های الکترونیکی در دوره ابتدایی به ترتیب شامل چالش­های مربوط به دانش­آموز، چالش­های خانواده و والدین، چالش­های مربوط به معلم، مسائل اقتصادی،  تربیتی، زیرساختی،  فنی و نرم‌افزاری، اطمینان‌پذیری و امکان تحقق‌پذیری است. می­توان گفت اجرای ارزشیابی مستمر در محیط­های الکترونیکی با چالش­های متعددی روبروست که رفع این چالش­ها در راستای اجرای صحیح ارزشیابی مستمر ضرورت دارد. 

کلیدواژه‌ها