نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه روش ها و برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 کارشناسی ارشد برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای ارزشیابی مستمر در آموزشهای الکترونیکی در دوره ابتدایی است. رویکرد پژوهش ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی 20 نفر از معلمان ابتدایی شهر همدان بودند که به شیوه ملاک محور و با رعایت قاعده اشباع نظری انتخاب شدند و در مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. در بخش کمی از بین 1309 معلم دوره ابتدایی، 302 نفر به شیوه نمونه گیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر نه مولفه و 55 گویه بود. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرانباخ 95/0 به دست آمد. تحلیل دادههای کیفی به شیوه تحلیل مضمون و تحلیل دادههای کمی با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، آمار استنباطی و آزمون فریدمن انجام شد و نشان داد که در بخش کیفی، چالشهای زیرساختی، چالشهای اقتصادی، چالشهای فنی و نرمافزاری، چالشهای مربوط به معلم، چالشهای مربوط به دانشآموز، چالشهای مربوط به خانواده و والدین، چالشهای تربیتی، چالشهای تحققپذیری و چالشهای اطمینانپذیری شناساییشدند. در بخش کمی، نتایج آزمون تی تکگروهی نشان داد بهطورکلی میزان چالشهای ارزشیابی مستمر و میزان چالشهای زیرساختی، فنی و نرمافزاری، چالشهای مربوط به معلم، دانشآموز و والدین و خانواده و چالشهای تربیتی مربوط به ارزشیابی مستمر در آموزشهای الکترونیکی بالاتر از حد متوسط است و در زمینه تحققپذیری و اطمینانپذیری چالش آنچنانی وجود ندارد. نتایج آزمون رتبهبندی فریدمن نشان داد که مهمترین چالشهای ارزشیابی مستمر در آموزشهای الکترونیکی در دوره ابتدایی به ترتیب شامل چالشهای مربوط به دانشآموز، چالشهای خانواده و والدین، چالشهای مربوط به معلم، مسائل اقتصادی، تربیتی، زیرساختی، فنی و نرمافزاری، اطمینانپذیری و امکان تحققپذیری است.
کلیدواژهها