نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تخصصی تکنولوژی آموزشی؛ استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک
2 کارشناس ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی و انعطافپذیری شناختی دانش آموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش-آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان دره شهر بود. برای انتخاب حجم نمونه از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد به این صورت که تعداد 36 نفر از دانشآموزان پایه ششم دوره دوم ابتدایی انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در قالب گروههای آزمایش (18 نفر) و گواه (18 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها در خصوص رضایت تحصیلی از پرسشنامه رضایتمندی تحصیلی هیوبر(2001) و از آزمون استروپ (1935) برای سنجش انعطافپذیری شناختی دانشآموزان استفاده شد. گروه آزمایش طی هشت جلسه با استفاده از راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری ، درس علوم تجربی پایه ششم را آموزش دیدند و گروه کنترل به شیوه معمول آموزش دیدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغییری) استفاده شد. نتایج نشان داد که راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی دانش آموزان تأثیر معنی دارد اما در متغییر انعطاف پذیریشناختی تاثیر معنیداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج این پژوهش در خصوص اثربخشی راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی، پیشنهاد میشود کاربست این راهبرد در دستور کار معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش قرار گیرد..
کلیدواژهها