نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد، دانشگاه علوم و تحقیقات.
چکیده
چکیده: هدف مقاله حاضر معرفی پست- پست مدرنیسم و ویژگی های اساسی آن با توجه به عصر دیجیتال است . در این راستا پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی برآن است تا مفهوم پست- پست مدرنیسم و مفاهیم مشابه آن را مشخص نماید وضمن اشاره به ریشه های شکل گیری پست- پـست مدرنیـسم ،ویژگی های آن به تصویر بکشد. پست -پست مدرنیسم. ضمن انتقاد از مدرنیسم و پست مدرنیسم برخی از دیدگاه های هرکدام را نیزمی پذیرد. دیدگاههای فلسفی پست- پست مدرنیسم حاوی برخی عناصر هر دوجریان مدرنیسم و پست مدرنیسم است .این جنبش به اسامی مختلفی همچون ترانس مدرنیسم ، شبه مدرنیسم ، مدرنیسم جدید ،متا مدرنیسم ، مدرنیسم دیجیتال ، نیز مطرح شده است . دو ویژگی عمده پست- پست مدرنیسم را می توان دسترسی و وفور یا افراط ، ذکر کرد. پست- پست مدرنیسم بدبینی، پوچ گرایی، نسبیت گرایی و ضد روشنگری را مورد انتقاد قرار داده، و در عین حال در یک حد معقول، از خوش بینی، مطلق گرایی، مبناگرایی و جهانشمول بودن استقبال می کندو احیای فراروایت ها رادر دستور کار خود قرار می دهد. گذشته از این، تأکید بسیار زیادی بر جهانی شدن و ترویج اهمیت فرهنگ های متفاوت دارد. در حالی که پست مدرنیسم بیشتر تمرکز برDe دارد ولذا سخن ازساختار شکنی دارد در پست- پست مدرنیسم تمرکز بر Re است ولذا سخن از خلق مجدد است. تاکید پست -پست مدرنیسم با توجه به ویژگی های عصر دیجیتال ، بر کد ، بازی ،گوگل،دسترسی ،ابرمتن ،چند روایتی ، ،ترکیب متضاد، دلالت های تربیتی ویژه ای ایجاد می کند که نیاز به تلاش در این زمینه وجود دارد.
کلمات کلیدی: پست- پست مدرنیسم، ویژگی های پست-پست مدرنیسم ،عصر دیجیتال
کلیدواژهها