انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم و تحقیقات.

چکیده

هدف پژوهش حاضر معرفی پست- پست مدرنیسم و ویژگی‌های اساسی آن  با توجه به عصر دیجیتال است. در این راستا پژوهش حاضر با رویکردکیفی و به شیوه توصیفی- تحلیلی برآن است تا مفهوم پست- پست مدرنیسم و مفاهیم مشابه آن را مشخص نماید و ضمن اشاره به ریشه‌های شکل گیری پست- پـست مدرنیـسم، ویژگی‌های آن به تصویر بکشد. از مهم‌ترین یافته‌های پژوهش در راستای پاسخ به سوال اصلی پژوهش یعنی ویژگی‌های عمده پست- پست مدرن  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دو ویژگی عمده پست- پست مدرنیسم را می‌توان دسترسی و وفور یا افراط، ذکر کرد. پست- پست مدرنیسم بدبینی، پوچ گرایی، نسبیت گرایی و ضد روشنگری را مورد انتقاد قرار داده و در عین حال در یک حد معقول، از خوش بینی، مطلق گرایی، مبناگرایی و جهانشمول بودن استقبال می‌کند و احیای فراروایت‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهد. گذشته از این، تأکید بسیار زیادی بر جهانی شدن و ترویج اهمیت فرهنگ‌های متفاوت دارد. در حالی که پست مدرنیسم بیشتر تمرکز بر De دارد و لذا سخن ازساختار شکنی دارد در پست- پست مدرنیسم تمرکز بر Re  است و لذا سخن از خلق مجدد است. تاکید پست -پست مدرنیسم  با توجه به ویژگی‌های عصر دیجیتال،  بر کد،  بازی، گوگل، دسترسی، ابرمتن، چند روایتی، ترکیب متضاد، دلالت‌های تربیتی ویژه‌ای ایجاد می‌کند که نیاز به تلاش در این زمینه وجود دارد.  در نتیجه گیری می‌توان گفت پست -پست مدرنیسم ضمن انتقاد از مدرنیسم و پست مدرنیسم برخی از دیدگاه‌های هرکدام را نیزمی پذیرد. دیدگاه‌های فلسفی پست- پست مدرنیسم حاوی برخی عناصر هر دو جریان مدرنیسم و پست مدرنیسم است.

کلیدواژه‌ها

رضایی کلانتری، مرضیه. (۱۳۸۸). جایگاه هویت انسان به ویژه زنان در دنیای پست پست مدرنیسم، مجله مدیریت فرهنگی، سال سوم، شماره 2.      Doi: 10.22034/ijce.2023.381750.1467
رضاپور میرصالح، مهدی و محمدی، فاطمه. (1402). بررسی نقش یادگیری الکترونیکی در محیط‌های یادگیری با رویکرد تلفیقی در مدارس مقطع دوم دوره متوسطه ناحیه 2 شیراز، فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت سال سوم، شماره سوم، پیاپی نهم، پاییز 1402
رهنما، اکبر و زبان دان، مصطفی. (1402). بر رسی تطبیقی دلالت‌های تر بیتی در سه رویکر د مدرن، پس مدرن و متا مدرنیسم. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، دوره 6 شماره 1.
سجادی، سید مهدی. (۱۳۸۲). هویت زن از منظر مدرنیسم، پست مدرنیسم و مابعد پست مدرنیسم، فصلنامه  فرهنگی و پژوهشی مرکز امور مشارکت زنان، ریحانه، سال اول، شماره ۳
سلطانی فلاح، امیرحسین، باقری دادوکلایی، محمد. (1401). دیجی مدرنیسم و تحولی جدید در نظام آموزشی دنیا: مطالعه مروری دلالت‌های تربیتی رویکرد دیجی مدرنیسم، همایش بین المللی یافته‌های نوین در علوم انسانی، تهران
صفرپور، دهکردی؛ شهربانو، سپیده و رازقی، سعید. (1400).  نقش سودمندی و سهولت ادراک شده در استفاده از یادگیری آنلاین  بر مقاصد رفتاری با توجه به نقش میانجی نگرش به فناوری، فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، سال اول، شماره دوم، پیاپی،2 زمستان 1400
غریبی، جلال، گلستانی، سید هاشم و جعفری، سید ابراهیم. (1393). مبانی ارزش شناسی تعلیم و تربیت چندفرهنگی، تدریس پژوهی، دوره،2 شماره1، ص95-85
فرمهینی فراهانی، محسن. (۱۳۹۲). پست مدرنیسم و تعلیم وتربیت، چا پ دوم، انتشارات آییژ
نیاز آذری، کیومرث. (۱۳۸۱). سازمان‌های آموزش در هزاره سوم، چاپ اول، انتشارات: فراشناختی اندیشه.
 
Collins, Jim. (1995). Architectures of Excess: Cultural Life in the Information Age. New York: Routledge
Conner, Dustin, (2013). Post-Postmodern, d.c.c.Commiunication the Gospel Message within a post-postmodern, digitally connected culture, at Piedmont International University in Winston-Salem, NC. Published at www.GlobalMissiology.org, October 2013.
Davidow, William H. (2011). Overconnected: The Promise and Threat of the Internet. Harrison, NY: Delphinium.
Drucker, Johanna.) 2005(. Sweet Dreams: Contemporary Art and Complicity. Chicago: U of Chicago.p.193
Fjellestad Danuta and Engberg Maria. 2012)). Toward a Concept of PostPostmodernism or Lady Gaga‘s Reconfigurations of Madonna , Reconstruction Journal: Studies in Contemporary Culture;2013, Vol. 12 Issue 4, p2 https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.12.005
Greer, J.M. Moberg, D.O. (2001 (Research in the Social Scientific Study of Religion .Volume 10 of Research in the Social Scientific Study of Religion Series  Vol 10  p. 68
Hassan, Ihab. (2003). Beyond Postmodernism: Toward an Aesthetic of Trust. Beyond Postmodernism: Reassessments in Literature, Theory, and Culture. Ed. Klaus Stierstorfer. Berlin: Walter de Gruyter,.199-212. https://doi.org/10.1515/9783110906813.199
Hoffmann, Gerhard. (2005).From Modernism to Postmodernism: Concepts and Strategies of Postmodern American Fiction. Amsterdam: Rodopi
Kirby, Alan. (2006). The Death of Postmodernism And Beyond http://www.scribd.com/doc/5710598/Post-Post-Modernism
Kirby, Alan. (2010). The Death of Postmodernism. Philosophy Now 58 (2006) http://www.philosophynow.org. Accessed 13 March 2010.
Kowalik, G. (2023). Post-Postmodernism, the “Affective Turn”, and Inauthenticity. Humanities, 12(1), 7.  https://doi.org/10.3390/h12010007
Li, A. (2022). An Exploration of Post-Postmodern Political Irony in Contemporary American Late-Night Television Shows. Journal of Student Research, 11(3). DOI: https://doi.org/10.47611/jsrhs.v11i3.2913
Mattox. J. (1995). Post modernism or post-post modernism, PP.1)5, www.jonmatox.com www.post)post modernism.htm www.Ezboard.com.P.I.htm 19)
MC innis, G. (2001). The struggle of post modernism and post) post modernism. Laval university press. P.81.
Nealon, Jeffrey T. (2012).Post-Postmodernism: or, The Cultural Logic of Just-in-Time Capitalism. Stanford, CA: Stanford University Press.. EPUB
Person, G. (2008). Post-post modernism: The color – constructed truth model. November 30, PP.1)6.
Pignagnoli, V. (2023).  Post-Postmodernist Fiction and the Rise of Digital Epitexts Publisher : Ohio State University Press (April 20, 2023)
Weagel, D.F. (2010).  Words and Music: Camus, Beckett, Cage, Gould. Volume 38 of American university studies  Peter Lang. p. 9
Wills, John E. Jr. (1995). The Post-Postmodern University. Change: The Magazine of Higher Learning 27.2