نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم و تحقیقات.
چکیده
هدف پژوهش حاضر معرفی پست- پست مدرنیسم و ویژگیهای اساسی آن با توجه به عصر دیجیتال است. در این راستا پژوهش حاضر با رویکردکیفی و به شیوه توصیفی- تحلیلی برآن است تا مفهوم پست- پست مدرنیسم و مفاهیم مشابه آن را مشخص نماید و ضمن اشاره به ریشههای شکل گیری پست- پـست مدرنیـسم، ویژگیهای آن به تصویر بکشد. از مهمترین یافتههای پژوهش در راستای پاسخ به سوال اصلی پژوهش یعنی ویژگیهای عمده پست- پست مدرن میتوان به موارد زیر اشاره کرد: دو ویژگی عمده پست- پست مدرنیسم را میتوان دسترسی و وفور یا افراط، ذکر کرد. پست- پست مدرنیسم بدبینی، پوچ گرایی، نسبیت گرایی و ضد روشنگری را مورد انتقاد قرار داده و در عین حال در یک حد معقول، از خوش بینی، مطلق گرایی، مبناگرایی و جهانشمول بودن استقبال میکند و احیای فراروایتها را در دستور کار خود قرار میدهد. گذشته از این، تأکید بسیار زیادی بر جهانی شدن و ترویج اهمیت فرهنگهای متفاوت دارد. در حالی که پست مدرنیسم بیشتر تمرکز بر De دارد و لذا سخن ازساختار شکنی دارد در پست- پست مدرنیسم تمرکز بر Re است و لذا سخن از خلق مجدد است. تاکید پست -پست مدرنیسم با توجه به ویژگیهای عصر دیجیتال، بر کد، بازی، گوگل، دسترسی، ابرمتن، چند روایتی، ترکیب متضاد، دلالتهای تربیتی ویژهای ایجاد میکند که نیاز به تلاش در این زمینه وجود دارد. در نتیجه گیری میتوان گفت پست -پست مدرنیسم ضمن انتقاد از مدرنیسم و پست مدرنیسم برخی از دیدگاههای هرکدام را نیزمی پذیرد. دیدگاههای فلسفی پست- پست مدرنیسم حاوی برخی عناصر هر دو جریان مدرنیسم و پست مدرنیسم است.
کلیدواژهها