نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم و تحقیقات.
چکیده
هدف پژوهش حاضر معرفی پست- پست مدرنیسم و ویژگیهای اساسی آن با توجه به عصر دیجیتال است. در این راستا پژوهش حاضر با رویکردکیفی و به شیوه توصیفی- تحلیلی برآن است تا مفهوم پست- پست مدرنیسم و مفاهیم مشابه آن را مشخص نماید و ضمن اشاره به ریشههای شکل گیری پست- پـست مدرنیـسم، ویژگیهای آن به تصویر بکشد. از مهمترین یافتههای پژوهش در راستای پاسخ به سوال اصلی پژوهش یعنی ویژگیهای عمده پست- پست مدرن میتوان به موارد زیر اشاره کرد: دو ویژگی عمده پست- پست مدرنیسم را میتوان دسترسی و وفور یا افراط، ذکر کرد. پست- پست مدرنیسم بدبینی، پوچ گرایی، نسبیت گرایی و ضد روشنگری را مورد انتقاد قرار داده و در عین حال در یک حد معقول، از خوش بینی، مطلق گرایی، مبناگرایی و جهانشمول بودن استقبال میکند و احیای فراروایتها را در دستور کار خود قرار میدهد. گذشته از این، تأکید بسیار زیادی بر جهانی شدن و ترویج اهمیت فرهنگهای متفاوت دارد. در حالی که پست مدرنیسم بیشتر تمرکز بر De دارد و لذا سخن ازساختار شکنی دارد در پست- پست مدرنیسم تمرکز بر Re است و لذا سخن از خلق مجدد است. تاکید پست -پست مدرنیسم با توجه به ویژگیهای عصر دیجیتال، بر کد، بازی، گوگل، دسترسی، ابرمتن، چند روایتی، ترکیب متضاد، دلالتهای تربیتی ویژهای ایجاد میکند که نیاز به تلاش در این زمینه وجود دارد. در نتیجه گیری میتوان گفت پست -پست مدرنیسم ضمن انتقاد از مدرنیسم و پست مدرنیسم برخی از دیدگاههای هرکدام را نیزمی پذیرد. دیدگاههای فلسفی پست- پست مدرنیسم حاوی برخی عناصر هر دو جریان مدرنیسم و پست مدرنیسم است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying and explaining the characteristics of post-postmodernism in light of the Digital Age
نویسندگان [English]
- Mohsen farmahini farahani 1
- Farnaz farmahini farahani 2
1 Professor of Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran.
2 M.A.student of Department of Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this research was to introduce post-postmodernism and its basic characteristics with regard to the digital age. In this regard, the present study, with a qualitative approach and a descriptive-analytical method, aims to identify the concept of post-postmodernism and similar concepts, and to depict its characteristics while referring to the roots of the formation of post-postmodernism. The most important findings of the study in order to answer the main research question, namely the main characteristics of post-postmodernism, can be mentioned as follows: Two main characteristics of post-postmodernism can be mentioned as accessibility and abundance or excess. Post-postmodernism criticizes pessimism, nihilism, relativism and anti-enlightenment, and at the same time, to a reasonable extent, welcomes optimism, absolutism, foundationalism and universality, and puts the revival of meta-narratives on its agenda. Apart from this, it places great emphasis on globalization and promoting the importance of different cultures. While postmodernism focuses more on De and therefore speaks of deconstruction, post-postmodernism focuses on Re and therefore speaks of re-creation. The emphasis of post-postmodernism, considering the characteristics of the digital age, on code, game, Google, access, hypertext, multiple narratives, and contrasting combinations, creates special educational implications that require effort in this field. In conclusion, it can be said that post-postmodernism. While criticizing modernism and postmodernism, it also accepts some of the perspectives of each. The philosophical perspectives of post-postmodernism contain some elements of both modernism and postmodernism.
کلیدواژهها [English]
- Post-postmodernism
- Digital Age
- Characteristics of post-postmodernism