انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی و استادیار گروه فلسفه وکلام اسلامی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان.

2 کارشناس ارشد رشته آموزش ابتدایی – پیش دبستانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.

چکیده

این تحقیق باهدف بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با عملکرد پژوهشی و خلاقیت اساتید دانشگاه آزاد شهربابک در سال تحصیلی 1402-1403 انجام شده است، با درنظرگرفتن هدف و ماهیت پژوهش روش تحقیق این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و از حیث جمع‌آوری داده‌ها از نوع پیمایشی، مقطعی  است، جامعه آماری این پژوهش  60 نفر اساتید دانشگاه آزاد شهرستان شهربابک و  حجم نمونه مورد بررسی در این تحقیق به دلیل کوچک بودن واحد دانشگاهی تمام شمار در نظر گرفته شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه ذهنیت فلسفی، پرسش‌نامه سنجش خلاقیت تورنس و پرسش‌نامه عملکرد پژوهشی بوده است، نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که بین ذهنیت فلسفی و تدریس خلاقانه اساتید دانشگاه آزاد شهربابک رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد و بین ذهنیت فلسفی و عملکرد اساتید دانشگاه آزاد شهربابک رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. یافته‌های تحقیق نشان داد استادانی که طرز تفکر فلسفی دارند توجهی بی حد به فنون تدریس داشته و در فرایند تدریس از ذهن فلسفی خود تأثیر پذیرفته و از روش‌های فعال و خلاقانه تدریس استفاده می‌نمایند و به‌وسیله آن روش‌های تدریس فعال می‌توانند در یادگیری دانشجویان مؤثر باشند و همچنین ذهنیت فلسفی بر عملکرد تدریس آنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف استادان دانشگاه تأثیر مثبتی گذاشته و از پس وظایفی که موجب افزایش کیفیت تدریس می‌شوند؛ مانند برنامه‌ریزی و آمادگی فرایند تدریس، ارزشیابی و روابط انسانی مدیریت کلاس و انجام مشارکت حرفه‌ای به‌خوبی برآیند و می‌توان انتظار داشت که کیفیت تدریس در آن دانشگاه نیز در حد مطلوبی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

اسمیت، فیلیپ. جی. (1393). ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی، ترجمه محمدرضا بهرنگی، انتشارات کمال تربیت: تهران.
باقری تو چائی، مینا و  باقری تو چای، نرجس. (1400). بررسی میزان جایگاه ابعاد ذهنیت فلسفی در اهداف دوره متوسطه آموزش‌وپرورش. فصلنامه علمی پژوهش‌های نوین در آموزش‌و پرورش، 2 (1)، بهار ۱۴۰۰،32-21.
پاک گوهر، علیرضا؛ محمدی احمدآبادی، ناصر و مظاهر، رزیتا (1401). تأثیر کار با ابزار آموزشیی و سنجش عملکرد اوریگامی بر خلاقیت و عزت‌نفس دانش‌آموزان دختر کلاس چهارم ابتدایی، فصلنامه فناوری و دانش‌پژوهی در تعلیم‌وتربیت، 2 (4)، تابستان 11-1.
تابعی، ضیااء لدین؛ محمودیان، فرزاد (1386). اخلاق در پژوهشگری. اخلاق در علوم و فناوری، 2(1 – 2)، 49 - 56.
حسن‌پور، عصمت؛ قادری، فاطمه. (1401). رابطه نگرش به دنیای مجازی و خودکارآمدی تحصیلی  با خلاقیت شناختی دردانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه در شهر کرمان، فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 2 (5)، 23-13.
ثمری، عیسی؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ صالحی عمران، ابراهیم و گرائی نژاد، غلامرضا. (1393). بررسی و شناسایی عوامل موثردر فرایندگتوسعه دانشگاهی"در دانشگاههای دولتی ایران، مجله مطالعات و برنامه ریزی آموزشی،2 (4)، 100-67.
صادقی، حسین؛ محمدی، مسعود؛ رستگاری مهر، بابک؛ ﺣﺴﯿنی، سید حمید و منصوریان، مرتضی. (1394). ﻋﻮاﻣﻞﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﻧﻮآوری کارکنان از دیدگاه پرﺳﻨﻞ ﺷﺎﻏﻞ در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﺷﻬﯿﺪ ﻫﺎﺷمی ﻧژاد ﺗﻬﺮان، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 7(1)، 91-81.
زمانی بابگهری، زهرا. (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و روش تدریس اعضاء هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی شهر کرمان، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد چاپ نشده دانشگاه پیام‌نور استان تهران.
سخنور، ناهید و ماهروزاده، طیبه. (۱۳۸۹). روش‌های تدریس فعال در میان معلمان ریاضی مقطع راهنمایی. اندیشه‌های نوین تربیتی، ۱۰۷-۷۶.
شریعتمداری، علی. (1403). اصول تعلیم وتربیت، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شهبازی دستجردی، راحله و میرشاه جعفری سید ابراهیم. (۱۳۸۸). بررسی رابطة بین ذهنیت فلسفی و روش تدریس دبیران مدارس متوسطة شهر اصفهان، مجلة علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران، 5 (16)، شماره 2،  58-41.
طباطبایی، مینو و اعظمی، روژین. (1401). رابطه ذهنیت فلسفی و سرمایه‌های روان‌شناختی باکیفیت تدریس معلمان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه، پژوهش و مطالعات علوم اسلامی. 4 (42).
کفایت، محمد و حسین شکرکن. (1373). بررسی ارتباط شیوه‌ها و نگرش‌های فرزندپروری با خلاقیت و رابطه متغیر اخیر باهوش و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سال اول دبیرستان‌های پسرانه اهواز. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
میرکمالی، محمد، (1393). رفتار و روابط در سازمان و مدیریت، انتشارات یسطرون: تهران.
 
Behrangi MR. (2013). Teacher professional learning in an age of compliance: Mind the gap: Springer, Frontiers in Human Neuroscience. 7(656).
Chen C-Y, Li C-I. Assessing the spiritual leadership effectiveness: The contribution of Follower’s self-concept and preliminary tests for moderation of culture and managerial position The Leadership Quarterly. 2013; 24(1):240-55.
Karim Zade S. (2014). Successful diversity management initiatives. Modern Thought in Education. 8(2):93. [Persian].
Marino, T. (2010). Moral Fragmentation and spiritual Absence: The Representation of war in contemporary American Films. Collage Quarterly, 19 (2), 1-6.
Moazemi, M. Investigate the relationship between philosophical mindset with creativity Stuff of Azad University, North Tehran. Journal of Research Management of Education. 2013; 4(2).48. [Persian].
Onarheim B, Friis-Olivarius M. Applying the neuroscience of creativity to creativity training.
Pesut DJ. (2013). Creativity and innovation: Thought and action. Creative nursing. 19(3):113-21.
Reardon, T. (2012). The examination and analysis of the effects of elementary principals specific management practices on teacher moral and willingness to embrace initiative. In partial Fulfillment of the Requirements for the degree of doctorate in Education.
Rostami. (2012). Survey the effects of transformational leadership on teacher attitudes and student performance in mamsani city. [Dissertation]. Shiraz of University.[Persian].
Seyf Hashemi F. (2004). The persistence of privacy: Autonomy and initiative in teachers' professional relations. The Teachers College Record in Esfehan city. Journal of Education. 91. [Persian].
Sokhanvar N. (2010). Construction of teacher knowledge in context: Preparing elementary teachers to teach mathematics and science. School Science and Mathematics. Journal of Innovative Education.Azahra of University. 6(3). [Persian].
Trigwell, K., Prosser, M., waterhouse, F. (1999). Relations between Teachers Approach to teaching and students Approaches to learning. Journal of Higher Education, Vol. 37, 59.