نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
این پژوهش با هد ف بررسی تاثیر بازیهای رایانهای آموزشی بر دقت و تمرکز دانشآموزان دختر پایه هشتم شهر کرمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر پایه هشتم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که یک نمونه 40 نفری در قالب دو کلاس 20 نفری از جامعه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شد. از دو پرسشنامه دقت تولوز-پیرون(1911) و پرسشنامه تمرکز سواری و اورکی (1395) برای جمع آوری اطلاعات پیش آزمون-پس آزمون و از نرم افزارهای بازیهای رایانهای بعنوان عمل آزمایشی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با روش آماری تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS19 انجام شد. نتایج نشان داد بازیهای آموزشی رایانه ای بر بهبود دقت و تمرکز دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه موثر بوده است. بنابراین بواسطه انعطافپذیری ساختار بازیهای آموزشی رایانهای و سازماندهی غیرخطی آنها و ویژگیهای انگیزشی بازیهای رایانهای و بهرهمندی از قوانین و اصول یادگیری نظیر تقویت فوری میتوانند در افزایش تمرکز و دقت ایفای سهم کنند.
کلیدواژهها