چراغی، مونا، عُریضی، حمیدرضا و فراهانی، حجتالله. (1387). بررسی اعتبار، روایی، تحلیل عوامل و هنجاریابی پرسشنامه هدف در زندگی کرامباف و ماهولیک. روانشناسی، 48، 396-413.
چینیفروشان اصفهانی، مهرناز. (1399). بررسی رابطه عزم تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای مقابلهای با موفقیت تحصیلی. پایان نامه کارشناسیارشد رشتهی مشاوره گرایش شغلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان.
ربانی پارسا، محمدجواد و ربانی پارسا، الهام. (1401). ساختار عاملی پرسشنامهی هدف در زندگی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 12(47)، 7-32.
شمالی احمدآبادی، مهدی و برخورداری احمدآبادی، عاطفه. (1403). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نگرش به هوشمصنوعی دانشآموزان ایرانی. آموزش پژوهی، 10(39)، 50-59.
صفری شالی، رضا و عبد مولایی، آتیه. (1394). تأثیر عوامل اجتماعی شدن بر هویت نوجوانان (همسالان، مدرسه و رسانه). فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، 12(۲)، ۱۱۷-۱۳۶
عبدالهی شهولی، الهام، عریضاوی، زهرا، همتی پور، اکرم و جهانگیری مهر، اعظم. (1403). بررسی سطح دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان کاربردهای هوشمصنوعی در پرستاری. مجله علمی پزشکی جندیشاپور، 23(2)، 134-142.
فرات یزدی، احسان، چیتساز، احسان و اعتمادی، محمد. (1403). تبیین هوشمصنوعی در مدیریت منابع انسانی: تحلیل کتابسنجی هوشمصنوعی قابلتوضیح (2013-2023). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، ()، -.
مرادی، مرتضی. (1396). ارائهی مدلی علّی-تجربی از بررسی نقش واسطهگری درآمیزی تحصیلی در رابطهی باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حرمتخود تحصیلی با بهزیستی تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 9(1)، 68-90.
مرادی، رحیم و بیرنوندی، ویدا. (1403). اثربخشی راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی و انعطافپذیری شناختی دانش آموزان در درس علومتجربی. فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 4(4)، 41-58.
حسینی، نیره. (1404). تبیین نقش سواد هوشمصنوعی در تقویت مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر دانشجو معلمان با میانجیگری درگیری رفتاری و تعامل همتایان. فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 5(2)، 55-75.
Asio, J. M. R & Gadia, E. D. (2024). Predictors of student attitudes towards artificial intelligence: Implications and relevance to the higher education institutions. International Journal of Didactical Studies, 5(2), 27763.
Baumeister, R. F. (1991). Meanings of life. Guilford press.
Beyer, L. Keen, R. Ertel, K. A. Okuzono, S. S. Pintro, K. Delaney, S & Slopen, N. (2024). Comparing two measures of neighborhood quality and internalizing and externalizing behaviors in the adolescent brain cognitive development study. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 1-14.
Cho, K. A & Seo, Y. H. (2024). Dual mediating effects of anxiety to use and acceptance attitude of artificial intelligence technology on the relationship between nursing students’ perception of and intention to use them: a descriptive study. BMC nursing, 23(1), 212.
Clark, K. N & Malecki, C. K. (2019). Academic Grit Scale: Psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. Journal of school psychology, 72, 49-66.
Crumbaugh, J. C & Maholick, L. T. (1964). An experimental study in existentialism: The psychometric approach to Frankl's concept of noogenic neurosis. Journal of clinical psychology, 20(2), 201-207.
De la Torre-López, J. Ramírez, A & Romero, J. R. (2023). Artificial intelligence to automate the systematic review of scientific literature. Computing, 105(10), 2171-2194.
Duckworth, A. L & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the Short Grit Scale (GRIT–S). Journal of personality assessment, 91(2), 166-174.
Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087–1101.
Eguchi, A. Okada, H & Muto, Y. (2021). Contextualizing AI education for K-12 students to enhance their learning of AI literacy through culturally responsive approaches. KI-Künstliche Intelligenz, 35(2), 153-161.
Fachrurrozie, F. Nurkhin, A. Santoso, J. T. B., Mukhibad, H., & Wolor, C. W. (2025). Exploring the use of artificial intelligence in Indonesian accounting classes. Cogent Education, 12(1), 2448053.
Fleming, K. (2021). Grit as a Predictor of Academic Success at Norwich University. In Handbook of Research on Character and Leadership Development in Military Schools (pp. 297-315). IGI Global.
Frankl, V. E. (1984). Search for meaning. Milwaukee, WI, USA: Mount Mary College.
George, L. S & Park, C. L. (2016). Meaning in life as comprehension, purpose and mattering: Toward integration and new research questions. Review of general psychology, 20(3), 205-220.
Guo, Y. Luo, S & Tan, Y. (2023). Purpose in life and academic performance: Grit mediation among Chinese college students. Journal of Psychology in Africa, 33(1), 69-74.
Gupta, T. Eckstrand, K. L & Forbes, E. E. (2024). Annual Research Review: Puberty and the development of anhedonia–considering childhood adversity and inflammation. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 65(4), 459-480.
Hill, P. L. Burrow, A. L & Bronk, K. C. (2016). Persevering with positivity and purpose: An examination of purpose commitment and positive affect as predictors of grit. Journal of Happiness Studies, 17, 257-269.
Hodge, B. Wright, B & Bennett, P. (2018). The role of grit in determining engagement and academic outcomes for university students. Research in Higher Education, 59, 448-460.
Jor, J. (2025). Impact of artificial intelligence on engagement, motivation, work efficiency, and academic outcomes. Connecting Ideas, Cultures, and Communities, 511-515.
Kuleto, V. Ilić, M. Dumangiu, M., Ranković, M. Martins, O. M. Păun, D & Mihoreanu, L. (2021). Exploring opportunities and challenges of artificial intelligence and machine learning in higher education institutions. Sustainability, 13(18), 10424.
Lam, K. K. L & Zhou, M. (2019). Examining the relationship between grit and academic achievement within K‐12 and higher education: A systematic review. Psychology in the Schools, 56(10), 1654-1686.
Lewis, N. A. (2020). Purpose in life as a guiding framework for goal engagement and motivation. Social and Personality Psychology Compass, 14(10), 1-11.
Lin, W. Liu, J. Xiang, S. Cai, J. Xu, J & Lian, R. (2024). The relationship between a positive parenting style and chinese adolescents’ academic grit: A parallel mediating model. Current Psychology, 43(1), 272-280.
Martela, F & Steger, M. F. (2016). The three meanings of meaning in life: Distinguishing coherence, purpose, and significance. The Journal of Positive Psychology, 11(5), 531-545.
Martínez, I. G. Batanero, J. M. F. Cerero, J. F., & León, S. P. (2023). Analysing the impact of artificial intelligence and computational sciences on student performance: systematic review and meta-analysis. NAER: Journal of New Approaches in Educational Research, 12(1), 171-197.
McKnight, P. E & Kashdan, T. B. (2009). Purpose in life as a system that creates and sustains health and well-being: An integrative, testable theory. Review of general Psychology, 13(3), 242-251.
Nguyen, A. Kremantzis, M. Essien, A. Petrounias, I & Hosseini, S. (2024). Enhancing student engagement through artificial intelligence (AI): Understanding the basics, opportunities, and challenges. Journal of University Teaching and Learning Practice, 21(06), 1-13.
Ryan, R. M & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68.
Sadoughi, M & Eskandari, N. (2024). The relationship between achievement goal orientations and academic burnout among medical students: The mediating role of academic grit. Journal of Medical Education, 17(54), 11-20.
Sutin, A. R. Luchetti, M. Stephan, Y & Terracciano, A. (2022). Sense of purpose in life and motivation, barriers, and engagement in physical activity and sedentary behavior: Test of a mediational model. Journal of health psychology, 27(9), 2068-2078.
Tang, X. Wang, M. T. Parada, F & Salmela-Aro, K. (2021). Putting the goal back into grit: Academic goal commitment, grit, and academic achievement. Journal of youth and adolescence, 50, 470-484.
Tugabirwe, I & Rukundo, A. (2023). Grit Predicts Academic Achievement among Undergraduate Science Teachers at a University of Science and Technology. Qeios, 4, 1-13.
Usher, E. L. Li, C. R. Butz, A. R & Rojas, J. P. (2019). Perseverant grit and self-efficacy: Are both essential for children’s academic success?. Journal of Educational Psychology, 111(5), 877.
Weng, X. Ye, H. Dai, Y & Ng, O. L. (2024). Integrating artificial intelligence and computational thinking in educational contexts: A systematic review of instructional design and student learning outcomes. Journal of Educational Computing Research, 62(6), 1640-1670.
Xu, Y. (2022). The influence of EFL teachers’ hope and trust on their academic grit: a theoretical review. Frontiers in Psychology, 13, 929841.
Zhang, M. X. Mou, N. L. Tong, K. K & Wu, A. M. (2018). Investigation of the effects of purpose in life, grit, gratitude, and school belonging on mental distress among Chinese emerging adults. International journal of environmental research and public health, 15(10), 2147.