انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی، آموزش و پرورش شهرستان اردکان، یزد، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

10.30473/t-edu.2025.73994.1258

چکیده

عزم تحصیلی می‌تواند تأثیر مثبتی بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هدفمندی در زندگی و نگرش به هوش مصنوعی در پیش‌بینی عزم تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های توصیفی-همبستگی و جامعۀ آماری آن متشکل از کلیۀ دانش‌آموزان دوره دوم متوسطۀ شهر اردکان در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ بود. نمونه‌گیری به شیوه خوشه‌ای انجام شد. حجم نمونه بر اساس فرمول گرین ۱۰۷ نفر تعیین شد اما به منظور کفایت حجم نمونه در مجموع ۲79 داده جمع‌آوری شد. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های عزم تحصیلی کلارک و مالکی (201۹)، هدفمندی در زندگی کرامباف و ماهولیک (۱۹۶۹) و نگرش به هوش مصنوعی دانش‌آموزان شمالی و برخورداری (۱۴۰۳) بود. در نهایت پس از حذف نمرات پرت، ۲۳۶ پرسش‌نامه با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS26 و به روش تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد بین هدفمندی در زندگی و ابعاد آن (هدف و اندریافت) و عزم تحصیلی دانش‌آموزان رابطۀ مثبت معنی‌داری وجود دارد (0۱/0>P). بین نگرش به هوش مصنوعی با عزم تحصیلی دانش‌آموزان نیز رابطۀ مثبت معنی‌داری مشاهده شد (0۱/0>P). نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد، هدفمندی در زندگی و نگرش به هوش مصنوعی در پیش‌بینی عزم تحصیلی دانش‌آموزان سهم معناداری داشتند (مجذور آر تعدیل‌شده برابر ۲۹۴/0، 001/0>P و ۶۱۳/۱۲=F) و توانستند ۸/۲۳ درصد از واریانس عزم تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی ‌کنند. این یافته‌ها بر ضرورت برنامه‌ریزی آموزشی برای تقویت هدفمندی و ترویج فناوری‌های نوین جهت ارتقای انگیزه و کیفیت یادگیری تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigate the role of Purpose in Life and Attitudes Toward Artificial Intelligence in Predicting Students' Academic Grit

نویسندگان [English]

  • Mehdi Shomali Ahmadabadi 1
  • atefe barkhordari ahmadabadi 2

1 PhD in Psychology, Education department, Ardakan, Yazd, Iran

2 Master's student in clinical psychology, Azad University, Isfahan branch (Khorasgan), Isfahan, Iran

چکیده [English]

Purpose: Academic grit can positively influence students' learning quality. The present study aimed to investigate the role of Purpose in Life and attitudes toward artificial intelligence in predicting students' academic grit. Method: This descriptive-correlational study targeted all second-year high school students in Ardakan during the 2023-2024 academic year. The sampling was conducted using a cluster sampling method. The sample size was determined to be 107 based on the Green formula; however, to ensure adequate representation, a total of 279 responses were collected. The research instruments included the Academic Grit Questionnaire (Clark & Maleki, 2019), the Purpose in Life Scale (Krampe & Maholik, 1969), and the Attitude Toward Artificial Intelligence Questionnaire (Shamali & Barkhordari, 2023). Following the elimination of outliers, 236 questionnaires were analyzed using SPSS 26 with multiple regression analysis. Results: The findings indicated a significant positive relationship between Purpose in Life (including its dimensions: goal and agency) and students' academic grit (p < 0.01). Additionally, a significant positive relationship was observed between attitudes toward artificial intelligence and students' academic grit (p < 0.01). Multiple regression analysis revealed that Purpose in Life and attitudes toward artificial intelligence contributed significantly to predicting students' academic grit (adjusted R²=0.294, p<0.001, F=12.613), accounting for 23.8% of the variance in academic grit. These findings underscore the need for educational strategies that enhance purposefulness and promote emerging technologies to boost motivation and improve learning quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic grit
  • Purpose in Life
  • attitude toward artificial intelligence
  • students