انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران

2 دانشیار مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران(نویسنده مسئول)

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30473/t-edu.2025.73958.1257

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی الزامات و بسترهای کاربرد هوش مصنوعی در برنامه درسی علوم تجربی دوره اول متوسطه بود. به این منظور از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده گردید. مشارکت‌کنندگان در پژوهش دبیران درس علوم تجربی دوره متوسطه اول بودند که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند با ملاک قرار دادن سابقه کاری و حیطه تخصصی انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از مصاحبه‌های فردی نیمه ساختاریافته جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از روش کدگذاری در قالب مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش بیانگر چهار محور کلی، شامل الزامات مدیریتی- نظارتی (پشتیبانی از معلمان در استفاده از هوش مصنوعی، ارزیابی مستمر معلمان بر اساس شاخص‌های آموزش به کمک هوش مصنوعی، همکاری میان نهادی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی، مانیتورینگ فرایندهای مدرسه‌ای در زمینه پیاده‌سازی هوش مصنوعی)؛ الزامات تخصصی- پداگوژیک (مشتمل بر توسعه سواد دیجیتال معلمان علوم تجربی، ادغام روش‌های تدریس فعال با فناوری‌های هوش مصنوعی، بازطراحی محتوا بر مبنای ماهیت تجربی علوم، آموزش تفکر علمی و انتقادی به دانش آموزان در مواجهه با هوش مصنوعی)؛ الزامات زیرساختی- فناورانه (مشتمل بر بهبود زیرساخت‌های سخت‌افزاری مدارس، طراحی دستیارهای هوشمند آموزشی، ایجاد شبکه‌های تعاملی ابری در زمینه ذخیره و کاربرد ابزارهای هوش مصنوعی)؛ بسترهای فرهنگی- اجتماعی (مشتمل بر توجه به نقش خانواده‌ها در حمایت از یادگیری علوم با هوش مصنوعی، تقویت نگرش مثبت در معلمان نسبت به فناوری‌های هوشمند، توجه به تعاملات اجتماعی در آموزش به کمک هوش مصنوعی، فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی) عنوان گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying the requirements and contexts for the application of artificial intelligence in the experimental science curriculum: thematic analysis

نویسندگان [English]

  • mohammadreza bidel 1
  • hosien momenimahmoei 2
  • aliakbar ajam 3

1 PhD student in Curriculum Studies, Department of Educational Sciences, Torbat Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh, Iran

2 Associate Professor of Curriculum Studies, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh Branch, Torbat Heydariyeh, Iran (Corresponding Author)

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the requirements and contexts for the application of artificial intelligence in the experimental science curriculum. For this purpose, a qualitative approach and thematic analysis method were used. The participants in the study were experimental science teachers who were selected based on purposive sampling based on work experience and field of expertise. The research data were collected using semi-structured individual interviews. The data were analyzed using the coding method in the form of basic, organizing, and comprehensive themes. The research findings indicate four general axes, including managerial-supervisory requirements (supporting teachers in the use of artificial intelligence, continuous evaluation of teachers based on indicators of education with the help of artificial intelligence, inter-institutional cooperation in the use of artificial intelligence, monitoring school processes in the implementation of artificial intelligence); Specialized-pedagogical requirements (including developing digital literacy of experimental science teachers, integrating active teaching methods with artificial intelligence technologies, redesigning content based on the experimental nature of science, teaching scientific and critical thinking to students in the face of artificial intelligence); infrastructural-technological requirements (including improving school hardware infrastructure, designing intelligent educational assistants, creating interactive cloud networks in the field of storing and using artificial intelligence tools); cultural-social contexts (including paying attention to the role of families in supporting science learning with artificial intelligence, strengthening teachers' positive attitudes towards smart technologies, paying attention to social interactions in education with the help of artificial intelligence, culture building and awareness raising).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Curriculum
  • Experimental Sciences