انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه آموزش زیست‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889، تهران، ایران.

10.30473/t-edu.2025.74601.1278

چکیده

The present research, conducted using a descriptive-survey method and classified as applied research, the current research aimed to evaluate the effectiveness of virtual education in the High school in Bushehr province. The research population consisted of teachers (1842 individuals) and students (245,697 individuals). The sample size included 317 teachers and 384 students, selected by stratified random sampling based on the Morgan and Krejcie table. For data collection, a researcher-developed 49-item closed-ended questionnaire based on a 5-point Likert scale was used. The questionnaire’s validity was confirmed through face, content (CVI = 0.81), and construct validity, and its reliability was verified using Cronbach’s alpha method (α = 0.91). The results of the one-sample t-test indicated that, given the calculated alpha error for the t-test at the significance level of p ≤ 0.05, it can be inferred with 95% confidence that the implementation of ICT-based education is feasible, and that the virtual education delivered thus far in schools has been effective at the same level of confidence. With respect to the dimensions examined, all components were evaluated above the average level by respondents, except for the “objectives” component within the effectiveness dimension. Furthermore, the results of the independent-two-sample t-test revealed no significant difference between the mean scores of teachers and students regarding the feasibility of ICT-based education and the effectiveness of virtual education (p ≥ 0.05). Consequently, it can be concluded that this research presents significant findings that can serve as a practical guide for the future implementation of such education programs in the education system for planners and implementers of educational programs.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of Virtual Education Effectiveness in the State office of Education in Bushehr at the Second Year of Secondary Education

نویسنده [English]

  • Noushin Gashmardi

Assistant Professor of Department of Biology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889 Tehran, Iran.

چکیده [English]

پژوهش حاضر که از لحاظ نحوه اجراء توصیفی-پیمایشی و از نوع تحقیقات کاربردی بود؛ با هدف ارزشیابی اثربخشی آموزش‌های مجازی در دوره دوم آموزش متوسطه استان بوشهر انجام پذیرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه معلمان به‌تعداد 1842 نفر (با حجم نمونه 317 نفر) و دانش‌آموزان به‌تعداد 245697 نفر (با حجم نمونه 384 نفر) بود که براساس جدول مورگان-کرجسی و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه محقق‌ساخته 49 سؤالی بسته‌پاسخ براساس طیف لیکرتی 5 درجه‌ای استفاده شد. پرسشنامه با استفاده از روایی صوری، محتوایی (81/0=CVI) و سازه‌ای و پایایی )91/0 (α= مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون تی‌تک‌نمونه نشان داد که، با توجه به اینکه خطای آلفای محاسبه‌شده برای آزمون t در سطح 05/0 p≤ است؛ در نتیجه می‌توان استدلال کرد که، از نظر پاسخگوها امکان اجرای آموزش‌های مبتنی بر فاوا با سطح اطمینان 95% وجود دارد و آموزش‌های مجازی اجراشده تاکنون در مدارس با سطح اطمینان 95% اثربخش بوده است. در خصوص مؤلفه‌های این ابعاد، به‌جز مؤلفه اهداف در بُعد اثربخشی، بقیه مؤلفه‌ها از نظر آزمودنی‌ها بالاتر از سطح متوسط ارزیابی شده‌اند. همچنین نتایج آماره تی‌دونمونه‌مستقل نیز مبین عدم وجود تفاوت در بین میانگین نمرات دیدگاه گروه‌های معلمان و دانش‌آموزان از لحاظ امکان اجرای آموزش‌های مبتنی بر فاوا و اثربخشی آموزش‌های مجازی است )05/0(P≥. در نتیجه می‌توان گفت که، این پژوهش حاوی یافته‌های قابل اتقانی است که می‌تواند راهنمای عملی فراراه روند آتیه اجرای این‌گونه آموزش‌ها در نظام تعلیم و تربیت برای برنامه‌ریزان و مجریان برنامه‌های آموزشی باشد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Feasibility
  • Effectiveness
  • Virtual Education
  • Blended Education
  • Teachers & Students