انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز، اهواز، ایران.

3 گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران.

4 کارشناسی روانشناسی، دانشگاه اهواز، ایران.

10.30473/t-edu.2025.74580.1276

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی، حس انسجام، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و سرزندگی تحصیلی در میان دانش‌آموزان مدارس هوشمند بود. این مطالعه با استفاده از روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع دوم متوسطه در شهر رشت بود. نمونه پژوهش متشکل از 340 دانش‌آموز بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های استاندارد سرزندگی تحصیلی، نیازهای بنیادین روان‌شناختی، حس انسجام و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفتند. داده‌ها از طریق آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که سرزندگی تحصیلی با نیازهای بنیادین روان‌شناختی (r = 0/53)، حس انسجام (r = 0/51) و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی (r = 0/29) همبستگی مثبت و معناداری دارد. این نتایج حاکی از آن است که هرچه دانش‌آموزان از نیازهای بنیادین روان‌شناختی (مانند خودمختاری، شایستگی و ارتباط) برخوردار باشند، حس انسجام قوی‌تری داشته باشند و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بیشتری نشان دهند، سرزندگی تحصیلی بالاتری را تجربه می‌کنند. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای نیازهای بنیادین روان‌شناختی، حس انسجام و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی به‌صورت ترکیبی قادر به پیش‌بینی 40 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان هستند. این یافته‌ها بر اهمیت تقویت نیازهای روان‌شناختی و انعطاف‌پذیری در محیط‌های آموزشی تأکید می‌کنند و می‌توانند به برنامه‌ریزی مداخلات آموزشی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در این مدارس کمک کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the Relationship Between Basic Psychological Needs, Sense of Coherence, and Psychological Flexibility with Academic Vitality of Students in Smart Schools

نویسندگان [English]

  • Delaram sadat Daliran 1
  • Shohreh Daliran 2
  • Neda Ebrahimi Moghadam 3
  • Sheyda Sadat Daliran 4

1 Master's degree in General Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran.

2 Master's degree in Educational Psychology, Islamic Azad University, Ahvaz Branch, Ahvaz, Iran.

3 Department of Educational Adminstration, Farhangian University, Tehran, Iran.

4 Bachelor of Science in Psychology, University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

چکیده [English]

The main aim of this study was to examine the relationship between basic psychological needs, sense of coherence, psychological flexibility, and academic vitality among students in smart schools. This research was conducted using a descriptive-correlational method. The statistical population included all female high school students in Rasht city. The sample consisted of 340 students who were selected through a two-stage cluster sampling method. The research instruments included standardized questionnaires on academic vitality, basic psychological needs, sense of coherence, and psychological flexibility, all of which were used after confirming their validity and reliability. Data were analyzed using Pearson correlation tests and multiple regression analysis. The findings indicated that academic vitality had a significant positive correlation with basic psychological needs (r = 0.53), sense of coherence (r = 0.51), and psychological flexibility (r = 0.29). These results suggest that the more students fulfill their basic psychological needs (such as autonomy, competence, and relatedness), have a stronger sense of coherence, and exhibit greater psychological flexibility, the higher their academic vitality will be. Multiple regression analysis showed that the variables of basic psychological needs, sense of coherence, and psychological flexibility collectively predicted 40% of the variance in students' academic vitality. These findings emphasize the importance of strengthening psychological needs and flexibility in educational environments and can inform the planning of educational interventions to improve students’ academic performance in these schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic vitality
  • basic psychological needs
  • sense of coherence
  • psychological flexibility
  • Smart Schools