انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان، ایران

2 استادیار گروه علوم‌تربیتی، دانشگاه کردستان، ایران

3 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان، ایران

چکیده

با شیوع همه‌گیری کرونا و اجباری شدن آموزش مجازی، روش‌های نظارت آموزشی نیز به ناچار به سمت فضای مجازی سوق یافت. ناظران آموزشی در این دوره، تجربه‌ای نوین از نظارت را کسب نمودند. پس از بازگشایی مدارس، ضرورت بهره‌گیری از تجارب این نوع نظارت و تلفیق مؤثر آن با نظارت چهره به چهره بیش از پیش احساس می‌شد. هدف این پژوهش طراحی فرآیند انجام نظارت آموزشی ترکیبی یعنی ترکیب نظارت حضوری و مجازی است. پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از راهبرد نظریه داده‌بنیاد سیستماتیک اشتراوس و کوربین می‌باشد. میدان تحقیق این پژوهش کیفی ناظران آموزشی استان کردستان اعم از سرگروه، راهبر، معاون آموزشی و مدیران مدارسی بودند که نقش‌های نظارتی را در سالهای 1398 تا 1402 به صورت حضوری و مجازی تجربه کردند. نمونه‌گیری هدفمند و از نوع نظری بود. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری شدند. فرآیند نمونه‌گیری و انجام مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت که در نهایت با شانزده ناظر آموزشی مصاحبه گردید. در جریان تحلیل داده‌ها و طی فرآیند کدگذاری، پدیده مرکزی "توسعه مبتنی بر مدرن‌سازی نظارت آموزشی" استخراج شد. این رویکرد نوین نظارتی، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، علاوه بر توانمندسازی ناظران و معلمان، باعث انعطاف‌پذیری بیشتر فرآیندهای نظارتی، افزایش شناخت ناظران از فرآیندهای کلاس و تعمیق ارتباط بین معلمان و ناظران شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که ترکیب روش‌های حضوری و مجازی، با کاهش تصنع‌کاری‌های آموزشب در حین نظارت، به ناظران کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از واقعیت‌های کلاس درس پیدا کرده و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای توسعه حرفه‌ای معلمان داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

ایزان، محسن؛ قادری، مصطفی و شیربگی ناصر. (1398). تحلیل روایت نگارانه ی ادراک و تجربه زیسته راهبران آموزشی از اجرای الگوهای نظارت آموزشی معلم محور در مدارس ابتدایی: تدوین و اعتبار یابی الگوی بومی، دو ماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(4)، 236-211.
بازرگان، عباس. (1402). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: انتشارات دیداور .
بنیسی، پریناز؛ طرفه‌نژاد، نرگس وطاهائی، سانازالسادات. (1401). فرصت ها و چالش های آموزش مجازی در دوران کرونا. رویکردی نو بر آموزش کودکان، 4(2)، 115-127. doi: 10.22034/naes.2022.329537.1175
داستانی, میثم و عامری, فاطمه. (1403). چالش ها و موانع آموزش مجازی ایران در همه گیری کووید19 از دیدگاه مدرسین: یک مطالعه مروری. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز15(2), 135-148. doi: 10.22118/edc.2023.328895.2016
سجادی، سیده اعظم؛ فتحی مقدم، عبداله و آزرمی، سمیه. (1396). مروری بر نظارت آموزشی اثربخش. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا ۹ (1)، ۴۰-۴۹
عبداللهی, بیژن. (1394). بررسی و نقد نظریه «نظارت آموزشی در راستای رشد حرفه‌ای معلمان. پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی15(37), 131-148.
علی پناه، مهران؛ هویدا, رضا و نادی، محمدعلی. (1397). اعتباریابی مدل نظارت آموزشی برای آموزش و پرورش. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(34)، 364-345.
مرزوقی، رحمت‌اله؛ ترک‌زاده، جعفر؛ محمدی، مهدی؛ جهانی، جعفر و حیدری، الهام. (1397). طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش نظارت راهبردی در مراکز آموزش غیررسمی. فصلنامه راهبرد فرهنگ, 11(43), 155-176. doi: 10.22034/jsfc.2018.88861
نظری، خسرو؛ اصابت طبری، ابراهیم؛ کریمی باغملک، آیت و اسفندیاری، اسحاق. (1403). رابطة نظارت و راهنمایی راهبران آموزشی و تربیتی با صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و مدیران مدارس ابتدایی. پژوهش در آموزش ابتدایی، 6(1)، 36-21. doi: 10.48310/reek.2024.15727.1272
 
 
Alam, M. J. Haque, A. K. M & Banu, A. (2021). Academic supervision for improving quality education in primary schools of Bangladesh: Concept, issues and implications. Asian Journal of Education and Social Studies14(4), 1-12.
Apriyanti, C. (2020). The parents’ role in guiding distance learning and the obstacle during covid-19 outbreak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(02).
Barnum, M & Bryan, C. (2020). America’s great remote-learning experiment: What surveys of teachers and parents tell us about how it went. Chalkbeat. https://www.chalkbeat.org/2020/6/26/21304405/surveys-remote-learning-coronavirussuccess-failure-teachers-parents  
Brock, J. D. Beach, D. M. Musselwhite, M & Holder, I. (2021). Instructional supervision and the COVID-19 pandemic: Perspectives from principals. Journal of Educational Research and Practice, 11(1). https://doi.org/10.5590/jerap.2021.11. 1.12
Choy, D et al. (2011). Beginning Teachers’ Perceptions  of Their Level of Pedagogical  Knowledge and Skills: Did They Change SinceTheir Graduation From Initial  Teacher Preparation? Asian Pacific EducationalReview, 12, 79-87. 
Comighud, S. M. T. Futalan, M. C. Z & Cordevilla, R. P. (2020). Instructional supervision and performance evaluation: A correlation of factors.
Creswell, J. W & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
 
Das, A. (2021). Educational Supervision: A theoretical perspective. Anangahana Das, Educational Supervision: A Theoretical Perspective, International Journal of Management11(12), 2020.
Davis-Kean, P. E. Tighe, L. A & Waters, N. E. (2021). The role of parent educational attainment in parenting and children’s development. Current Directions in Psychological Science, 30(2), 186-192.
Fendi, H. Hanafi, I. Ayu Monia, F. Sudarman, Aries Taufiq, M & Eka Putri, R. (2021). Online-based academic supervision during the COVID-19 pandemic. Journal of Physics: Conference Series, 1779(1),  1–5.     https://doi.org/10.1088/1742-6596/1779/1/012027
Garrison, D. R & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education, 7(2), 95-105.
Glanz, J. (2018). Chronicling perspectives about the state of instructional supervision by eight prominent scholars of supervision. Journal of Educational Supervision1(1), 1.
Glickman, C. D. (1981). Developmental supervision. Association for Supervision and Curriculum Development.
Glickman, C., Gordon, S., & Ross-Gordon, J. (2018). Supervision and instructional leadership: A developmental approach (10th ed.). Allyn & Bacon.
Gordon, S. P. (2019). Educational Supervision: Reflections on Its Past, Present, and Future. Journal of Educational Supervision2(2), 27-52.
Hamzah, M. (2013). Supervision Practices and Teachers’ Satisfaction in  Public  Secondary      Schools: Malaysia and China. International Education Studies.Vol. 6, No.8; 2013.
Hoffman, R. H & Tesfaw, T. A. (2012).Instructional Supervision and Its Relationship with  Professional  Development: Perception of Private and Government Secondary School  Teachers in Addis Ababa.MA Theses, Faculty of Behavioral and Social Sciences,  University of Groningen,  Netherland. Retrieved on 15 Dec 2016 from  http://eric.ed.gov/?id=ED534226, Online Submission, 2012 – ERIC.
Kilag, O. K. Uy, F. Calledo, M. F. Diano Jr, F., Morales Jr, N & Abendan, C. F. (2024). Assessing the Impact of Principal's Instructional Leadership, School Level, and Effectiveness in Educational Institutions. International Multidisciplinary Journal of Research for Innovation, Sustainability, and Excellence (IMJRISE)1(1), 73-82.
McGhee, M. W & Stark, M. D. (2021). Empowering teachers through Instructional Supervision: Using solution focused strategies in a leadership preparation program. Journal of Educational Supervision4(1), 43.
Mensah, E.K & Boakye-Yiadom, M. (2019). Assessment of Instructional Supervision Practices at Efutu Circuit in the Cape Coast Metropolis. Journal of Education and Practice.
Mette, I. (2020). Reflections on supervision in the time of COVID-19. Journal of Educational Supervision3(3), 1.
Miskovic, M & Lyutykh, E. (2017). Teaching Qualitative Research Online to Leadership Students: Between Firm Structure and Free Flow. The Qualitative Report, 22, 2704-2721.
Nevins, M. (2020, March). Leadership in the times of COVID-19. Forbes.   https://www.forbes.com/sites/hillennevins/2020/03/19/leadership-in-the-time-of-covid19/#4516bb6e5e4e
Prestiadi, D. Nurabadi, A & Ubaidillah, E. (2022). Effectiveness of implementation of instructional supervision during the COVID-19 pandemic through utilization of information and communication technology. Proceedings - 2022 2nd International Conference on Information Technology and Education, ICIT and E 2022, 391– 397. https://doi.org/10.1109/ICITE54466.2022.9759862
Prestiadi, D. Nurabadi, A & Zulkarnain, W. (2021). Implementation of Instructional Supervision During the Covid-19 Pandemic. In International Conference on Information Technology and Education (ICITE 2021) (pp. 1-5). Atlantis Press.
Rovai, A. P & Jordan, H. (2004). Blended learning and sense of community: A comparative analysis with traditional and fully online graduate courses. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 5(2).
Schwanenberger, M. Dereshiwsky, M & Sujo-Montes, L. (2021). Administrative perceptions regarding supervision of online teaching and learning. Education Sciences11(11), 674.
Simpson, J. C. (2020). Distance learning during the early stage of the COVID-19 pandemic: Examining K–12 students’ and parents’ experiences and perspectives. Interaction Design and Architecture(s) Journal, lxD&A(46), 29–46. http://www.mifav.uniroma2.it/inevent/events/idea2010/doc/46_2.pdf
Singh, V & Thurman, A. (2019). How many ways can we define online learning? A systematic literature review of definitions of online learning (1988-2018). American Journal of Distance Education, 33(4), 289–306. https://doi.org/10.1080/08923647.2019.1663082
Smith, L., & Riley, D. (2012). School leadership in times of crisis. School Leadership & Management, 32(1), 57–71. https://doi.org/10.1080/13632434.2011.614941
So, H. J & Brush, T. A. (2008). Student perceptions of collaborative learning, social presence and satisfaction in a blended learning environment: Relationships and critical factors. Computers & education, 51(1), 318-336.
Stark, M. D. McGhee, M. W & Jimerson, J. (2017). Reclaiming instructional supervision: Using solution focused strategies to promote teacher development. Journal of Research on Leadership Education, 12(3), 215-238.  https://doi.org/10.1177/1942775116684895  Shennan, G. (2014). Solution-focused practice: Effective communication to facilitate change. Palgrave Macmillan.
Stockwell, B. R. Stockwell, M. S. Cennamo, M. & Jiang, E. (2015). Blended learning improves science education. Cell, 162(5), 933-936.
Terra, T., & Berhanu, E. (2019). Practices and Challenges of Instructional Supervision in Government Secodary Schools of Wolaita Zone. International Institute for Science, Technology and Education.
Towers, I. (2020). We’re about to have the longest summer vacation ever. That’s going to be a problem. Politico. https://www.politico.com/news/magazine/2020/05/17/long-summerstudents-coronavirus-259201  
Tyagi, R.S. (2010). School-Based Instructional Supervision and The Effective Professional  Development of Teachers.A Journal of Comparative and International Education,  Special Issue: Globalisation, Educational  Governance and Decentralisation, 40(1):  111-125.
Yukl, G.  (2010). Leadership in organizations. Upper Saddle River, New  Jersey: Prentice  Hall.  
Wiyono, B. B. Wedi, A. Ulfa, S & Putra, A. P. (2021). The use of information and communication technology (ICT) in the implementation of instructional supervision and its effect on teachers’ instructional process quality. Information12(11), 475.
Zepeda, S. (2017). Instructional supervision: Applying tools and concepts (4th ed.). Eye on Education.