انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

2 کارشناسی‌ارشد، گروه علوم‌تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

چکیده

چکیده


هدف پژوهش حاضر؛ بررسی رابطه بین جو یادگیری برخط با سازگاری و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهرستان رودان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش، دانش آموزان متوسطه اول شهرستان رودان به تعداد 1018 نفر می باشند. با توجه به جدول مورگان و بر اساس نمونه گیری طبقه ای تعداد 278 دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شده-اند. ابزارهای اندازه‌گیری در این پژوهش؛ پرسشنامه جو یادگیری برخط کافمن(2014)، پرسشنامه سازگاری تحصیلی سینهاوسینگ(1993) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (۲۰۰۴) است. جهت تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که بر این اساس ضریب پایایی پرسشنامه برای جو یادگیری برخط (87/0)، سازگاری تحصیلی (89/0) و اشتیاق تحصیلی (81/0) به دست آمده‌ است. داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نرم افزار SPSS20 مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین جو یادگیری برخط با سازگاری و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت در یادگیری برخط؛ معلمان به جای یک دانای کل در کلاس که به ارائه سخنرانی و خطابه مشغول است، به یک همیار، راهنما و تسهیل کننده فرایند آموزش در کنار دانش آموزان مبدل می‌شود و امکان می‌یابد که در کلاس به تحرک و تکاپو بپردازد و امکان بهتری برای تعامل فردی و گروهی با دانش آموزان پیدا کند که از این طریق سازگاری و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان بیشتر می گردد.

کلیدواژه‌ها

حاج شمسایی، مریم؛ کارشکنی، حامد و یزدی. (۱۳۹۳). آزمون مدل نقش میانجی‌گرانه خودتنظیمی در رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس و ناسازگاری کلاسی دانش آموزان دوره راهنمایی. مجله روان شناسی مدرسه، دوره ۳، شماره ۳: ۲۱-۳۷.
حیدری، الهام و معدولی بهبهانی. (۱۳۹۶). مقایسه روش‌های تدریس سنتی و نوین، فصل نامه رشد آموزش فیزیک، دوره ۳۳، شماره ۳: ۳-۸.
صدرایی، حورا؛ سپهریان، اذر و فیروزه (۱۳۹۹). بررسی اثربخشی روش تدریس مشارکتی جورچین (جیک ساو) بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی. توسعه حرفه‌ای معلم، شماره ۱۶: ۸۵ -۹۶.
عطاران، محمد. (۱۳۹۴). کنجکاوی آموزش معکوس، ماهنامه آموزشی رشد مدرسه فردا، شماره ۸۸.
ملایی، سمیه و فاخرعجب شیر. (۱۴۰۰). بررسی اثر روش معکوس در کلاس برخط بر یادگیری و رضایت دانشجویان در ایام دنیاگیری کووید-۱۹- مطالعه موردی: درس زبان تخصصی مهندسی عمران دانشگاه بناب، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، شماره ۸۹، دوره ۲۳.
 
Avila E. C, Maria A & Genio. G. (2020). Motivation and Learning Strategies of Education Students in Online Learning during Pandemic Motivation and Learning Strategies of Education Students in Online Learning during Pandemic, Psychol. Educ, vol. 57, no. 9, pp: 68–61.
Bergmann, J & Sams, A. (2014). Flipped learning: Gateway to student engagement. Toronto: International Society for Technology in Education. vol. 27, no. 8, pp: 48–55.
Boca, G.D. (2021). Influencing Students’ Behavior and Attitude towards Online Education during COVID-19. Sustainability 2021, 13, 7469.
Cooper, P. J & Simonds, C. J. (2017).
El‑Sabagh, HA. (2021). Adaptive elearning environment based on learning styles and its impact on development students’ engagement, Int J Educ Technol High Educ, pp: 18-53.
Ernie C. A Gracia. J. Abin1, Glenda A. Bien1, Dominador M. Acasamoso Jr.1, Dorren D. Arenque. (2020). Students’ Perception on Online and Distance Learning and their Motivation and Learning Strategies in using Educational Technologies during COVID-19 Pandemic, Journal of Physics: Conference Series.
Hussein, A & Al-Chalabi, H. (2020). Pedagogical Agents in an Adaptive E-learning System. SAR Journal of Science and Research., vol. 8, no. 3, pp: 24–30. https:// doi. org/ 10. 18421/ SAR31-04.
Kolekar, S. V, Pai, R. M & Manohara Pai, M. M. (2017). Prediction of learner’s profile based on learning styles in adaptive e-learning system. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 12(6), 31–51. https:// doi. org/ 10. 3991 / ijet. v12i06. 6579.
Lee, J. Song, H.-D & Hong, A. (2019). Exploring factors, and ndicators for measuring students’ sustainable engagement in e-learning. Sustainability, 11, 985.
Mellor Md, Wan S, Wan O, Noriah, M. I (2015). Teacher-student relationship factor affecting motivation and academic achievement in ESL classroom, Procedia Social and Behavioral Sciences. vol. 15, 2637–2641.
Moralista R and Oducado R. M. (2020). Faculty Perception toward Online Education in a State College in the Philippines during the Coronavirus Disease 19 (COVID-19) Pandemic, Univers. J. Educ. Res. vol. 8, no. 10, pp: 4736–4742.
Upadyaya, K & Salmela-Aro, K. (2013). Development of studies engagement in association with academic success and well-being in varying social contexts, A review of empirical research, European Psychologist, Vol, 18. pp 136–147.
Yang C, Chen A, Chen Y. (2021). College students’ stress and health in the COVID-19 pandemic: The role of academic workload, separation from school, and fears of contagion. PLoS ONE. 16(2): 246-676.