نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
2 کارشناسیارشد، گروه علومتربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
چکیده
چکیده
هدف پژوهش حاضر؛ بررسی رابطه بین جو یادگیری برخط با سازگاری و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهرستان رودان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش، دانش آموزان متوسطه اول شهرستان رودان به تعداد 1018 نفر می باشند. با توجه به جدول مورگان و بر اساس نمونه گیری طبقه ای تعداد 278 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شده-اند. ابزارهای اندازهگیری در این پژوهش؛ پرسشنامه جو یادگیری برخط کافمن(2014)، پرسشنامه سازگاری تحصیلی سینهاوسینگ(1993) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (۲۰۰۴) است. جهت تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که بر این اساس ضریب پایایی پرسشنامه برای جو یادگیری برخط (87/0)، سازگاری تحصیلی (89/0) و اشتیاق تحصیلی (81/0) به دست آمده است. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نرم افزار SPSS20 مورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین جو یادگیری برخط با سازگاری و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان گفت در یادگیری برخط؛ معلمان به جای یک دانای کل در کلاس که به ارائه سخنرانی و خطابه مشغول است، به یک همیار، راهنما و تسهیل کننده فرایند آموزش در کنار دانش آموزان مبدل میشود و امکان مییابد که در کلاس به تحرک و تکاپو بپردازد و امکان بهتری برای تعامل فردی و گروهی با دانش آموزان پیدا کند که از این طریق سازگاری و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان بیشتر می گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
To investigate the relationship between online learning atmosphere with adaptation and academic motivation in students
نویسندگان [English]
- Azita Salajegheh 1
- Fariba Dortaj 1
- Sedigheh Jalali 2
1 Assistant Professor of Educational Sciences and Counseling Department, Faculty of Education and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Master of educational sciences, Department of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Abstract
The aim of this study is to investigate the relationship between online learning atmosphere with adaptation and academic motivation of first grade high school students in Roodan. It is a descriptive correlation. The research population is 1018 students. According to Morgan's table, 278 people are selected based on simple sampling. The measuring instruments in this study were Kaufman (2014) Online Learning Atmosphere Questionnaire, Academic Adjustment Questionnaire (Sinhavsing) and Fredericks et al. (2004) Academic Achievement Scale. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of the questionnaires. The reliability of the online learning atmosphere questionnaire was 0.87, academic adjustment was 0.89 and academic motivation was 0.81. Data were analyzed using Pearson correlation test and regression analysis with SPSS 20 software. The results indicate that there is a positive and significant relationship between online learning atmosphere with students' adjustment and academic motivation.
Keywords
Online learning, learning atmosphere, adaptation, academic motivation.
کلیدواژهها [English]
- Online learning
- learning atmosphere
- adaptation
- academic motivation.