نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت ،دانشگاه شاهد تهران ، تهران ، ایران
2 عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد ، تهران ، ایران
چکیده
هدف این پژوهش روشهای تربیتی و رئوس محتوایی در حوزه یادگیری، مبتنی بر مبانی معرفتشناختی علوم اعصاب تربیتی است. در این پژوهش با استفاده از روش اسنادی و تحلیل مفهومی، مبانی نوع یک، نوع دوم و نوع سوم معرفتشناختی علوم اعصاب تربیتی تبیین شدهاند و سپس از روش استنتاجی پیشرونده (اصلاح شده فرانکنا) روشهای تربیتی و رئوس محتوای آموزشی، بر اساس مبانی معرفتشناختی علوم اعصاب تربیتی، با استفاده از سلسله قیاسهای عملی استخراج شدهاند. برخی از روشهای بهدستآمده از این روش عبارتاند از: «روش تدریس طبیعتگرایانه، روش تدریس سازندهگرایی، روش تدریس عملی و فعالانه یادگیرنده، روشهای تدریس تلفیقی و پویا، روش تدریس مبتنی بر تجربه، روش تدریس مسئلهمحور» و برخی از رئوس محتوای آموزشی استنباط شده باتوجهبه این اصول و اهداف و مبانی (واقعنگر، فلسفی و عرفانی) شامل: دروس علوم طبیعی، درسهای موسیقی و هنر، دروس جدید و متنوع، دروسی مبتنی بر تکالیف تلفیقی و ترکیبی، درس ورزش و تربیتبدنی. از یافتههای پژوهش حاضر میتوان برای ارائه روشهای تدریس و محتواهای آموزشی، برای بهسازی و کیفیتبخشی فرایند یادگیری استفاده کرده سبب پیشرفت و بالندگی در زمینه یادگیری شد. البته برای افزایش اعتباربخشی این پژوهش، بهتر است تا نتایج این یافتهها با یافتههای علوم تربیتی، ترکیب شوند.
کلیدواژهها