نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار ،گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران
2 دانشآموخته کارشناسی ارشد، تحقیقات آموزشی و آموزگار آموزش و پرورش شهرستان فسا.
3 دانشجوی دکتری، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، ایران
4 آموزگار آموزش و پرورش شهرستان داراب.
چکیده
در تعلیم و تربیت دانش آموزان همواره باید از روشها و ابزارهای تربیتی فراوانی بهره گرفت و در این بین تشویق کردن و تنبیه کردن از مهمترین ابزارهای سیستم آموزش برای تربیت صحیح دانش آموزان در مدارس است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی با روش پدیدارشناسی، شیوه-های انجام تشویق و تنبیه در آموزشهای مجازی را مورد بررسی قرار داد. قلمرو پژوهش شامل معلمان نمونه شهرستان نیریز بود و مشارکت کنندگان با استفاده از نمونه گیری هدفمند (موارد مطلوب) انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. بدین صورت که پس از مصاحبه با 10 معلم، اشباع دادهها حاصل شد. دادههای به دست آمده مطابق کدگذاری اشتراوس و کوربین تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد استفاده از شیوههای متنوع تشویق و تنبیه، رعایت اعتدال، استفاده از شیوههای بدیع، استفاده از چارچوب رفتاری درست در کلاس مجازی از مضامین اصلی به شمار میآید. همچنین به منظور غنای آموزش مجازی، ساخت استیکر از مخاطبان و توجه خاص به تفاوتهای فردی آنان از سوی مشارکت کنندگان طرح شد. جهت حفظ انگیزه یادگیری فراگیران و جلوگیری از کجرویها در آموزشهای مجازی استفاده از تشویق و تنبیه ضرورتی انکارناپذیر است.
کلیدواژهها