نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار ،گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران
2 دانشآموخته کارشناسی ارشد، تحقیقات آموزشی و آموزگار آموزش و پرورش شهرستان فسا.
3 دانشجوی دکتری، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، ایران
4 آموزگار آموزش و پرورش شهرستان داراب.
چکیده
در تعلیم و تربیت دانش آموزان همواره باید از روشها و ابزارهای تربیتی فراوانی بهره گرفت و در این بین تشویق کردن و تنبیه کردن از مهمترین ابزارهای سیستم آموزش برای تربیت صحیح دانش آموزان در مدارس است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی با روش پدیدارشناسی، شیوه-های انجام تشویق و تنبیه در آموزشهای مجازی را مورد بررسی قرار داد. قلمرو پژوهش شامل معلمان نمونه شهرستان نیریز بود و مشارکت کنندگان با استفاده از نمونه گیری هدفمند (موارد مطلوب) انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. بدین صورت که پس از مصاحبه با 10 معلم، اشباع دادهها حاصل شد. دادههای به دست آمده مطابق کدگذاری اشتراوس و کوربین تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد استفاده از شیوههای متنوع تشویق و تنبیه، رعایت اعتدال، استفاده از شیوههای بدیع، استفاده از چارچوب رفتاری درست در کلاس مجازی از مضامین اصلی به شمار میآید. همچنین به منظور غنای آموزش مجازی، ساخت استیکر از مخاطبان و توجه خاص به تفاوتهای فردی آنان از سوی مشارکت کنندگان طرح شد. جهت حفظ انگیزه یادگیری فراگیران و جلوگیری از کجرویها در آموزشهای مجازی استفاده از تشویق و تنبیه ضرورتی انکارناپذیر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Encouragement and Punishment in Virtual Education from the Point of View of Elementary School Teachers of Niriz City
نویسندگان [English]
- hojjat eftekhari 1
- erfan shamsi 2
- jaber eftekhari 3
- atefe shamsi 4
1 Assistant Professor, Educational Sciences Department, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran
2 Master's Student, Educational Research and Education Teacher in Fasa City.
3 PhD student, philosophy of education, Isfahan University, Iran
4 Education Teacher of Darab City.
چکیده [English]
A B S T R A C T
The purpose of the present study was to investigate encouragement and punishment in virtual education from the perspective of elementary school teachers in Niriz City. The research, using a qualitative approach with the phenomenological method, investigated the ways of encouraging and punishing virtual education. The scope of the research (community) included sample teachers of Niriz city and the participants (sample) were selected using targeted sampling (desirab2-le cases). A response interview was used to collect data. Thus, after interviewing 10 teachers, data saturation was achieved. The obtained data were analyzed according to Strauss and Corbin's coding. The results showed that the use of various methods of encouragement and punishment, observance of moderation, the use of innovative methods, and the use of the correct behavioral framework in the virtual classroom are among the main themes of encouragement and punishment. Also, to enrich the virtual education, making stickers from the audience and paying special attention to their differences was planned by the participants. Therefore, to maintain the learning motivation of learners and prevent deviations in virtual education, the use of encouragement and punishment is an undeniable necessity.
کلیدواژهها [English]
- Encouragement
- Punishment
- Student
- Virtual Education