انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار،

2 استادیار گروه‌ مدیریت،‌ دانشگاه‌ آزاد‌ اسالمی،‌ واحد‌ انار، ایرا ن.

چکیده

این مطالعه با هدف بررسی روابط ساختاری سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس و کیفیت تدریس معلمان متوسطه رفسنجان انجام گرفت. به این منظور از بین 200 معلم 170 معلم به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. برای سنجش سازه های مدل پذیرش فناروی از پرسشنامه گاردنر و آمورسو (2004)، کلوپینک و مک‌کنی (2004)، و باس و همکاران (2016) و کیفیت تدریس جاتیلنی و جاتیلنی (2018) استفاده شد . داده ها با تحلیل مسیر تحلیل شدند.نتایج نشان داد اثر مستقیم مؤلفه های پذیرش فناوری بر کیفیت تدریس ادراک شده با فناوری مثبت و معنی دار است. نتایج اثرات غیر مستقیم ساده ، نشان داد نیت رفتاری در رابطه بین نگرش نسبت به کاربرد فناوری و کیفیت ادراک شده نقش مثبت و معنی دار، اما در رابطه بین سودمندی ادراک شده و کیفیت ادراک شده نقش واسطه ای معنی داری نداشت. همچنین نگرش نسبت به کاربرد فناوری در رابطه بین سودمندی و کیفیت ادراک شده و در رابطه بین سهولت و کیفیت ادراک شده نقش واسطه ای مثبت و معنی داری داشت. سودمندی ادراک شده نیز در رابطه بین سهولت و کیفیت ادراک شده نقش واسطه ای مثبت و معنی داری داشت. نتایج اثرات غیرمستقیم زنجیره ای نیز نشان داد مسیر سودمندی ادراک شده، نگرش نسبت به کاربرد فناوری، نیت رفتاری و کیفیت ادراک شده؛ مسیر سهولت ادراک شده، نگرش نسبت به کاربرد فناوری، نیت رفتاری و کیفیت ادراک شده؛ مسیر سهولت ادراک شده، سودمندی ادراک شده، نگرش نسبت به کاربرد فناوری، نیت رفتاری و کیفیت ادراک شده؛ و مسیر سهولت ادراک شده، سودمندی ادراک شده، نگرش نسبت به کاربرد فناوری و کیفیت ادراک شده تدریس با فناوری مثبت و معنی دار شدند.

کلیدواژه‌ها

  • احمدی ده‌قطب‌الدینی، محمد. (1400). اثرات مستقیم و غیرمستقیم مولفه‌های مدل پذیرش فناوری دیویس بر پایداری در کاربرد فناوری در فرایند آموزش معلمان. فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 1(1)، 21-32.
  • احمدی ده‌قطب‌الدینی، محمد؛ حسینی زیدآبادی، مهدیه‌السادات؛ و محمودآبادی، الهام. (1401). اثر ادراک از ادغام ICT در فرایند آموزش بر پذیرش و کاربرد ICT در یادگیری: نقش واسطه‌ای باورها، نگرش و نیت کاربرد ICT در دانشجویان. نشریه علمی فناوری آموزش، 16(2)، 307-324.
  • ثمری، عیسی. (1398). بررسی نقش و کاربرد تکنولوژی آموزشی در فرایند یاددهی و یادگیری. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی، 21(65)، 25-37.
  • ثمری، عیسی و آتشک، محمد. (1398). تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرآیند یادگیری دانش‌آموزان، فصلنامه فناوری آموزش، 22، 45-75.
  • حسن‌لو، حسین؛ عبدالرحیمی، حسین؛ و جلیل‌زاده، حکیمه. (1399). تأثیر فناوری اطلاعات در توسعه و بهبود کیفیت آموزش. پژوهشهای تربیتی، 39، 34-55.
  • حمدی، کریم و غفوری، معصومه. (1392). بررسی و تعیین عوامل محیطی در پذیرش تکنولوژی جدید در معلمان مقطع متوسطه در آموزش و پرورش ناحیه هشت تهران. مجله مدیریت فرهنگی، 7(21)، 117-123.
  • خالقیان، فاطمه و احمدی ده‌قطب‌الدینی، محمد. (1402). نقش باورهای رفتاری، باورهای هنجاری و خود پیروی در پیش‌بینی سازه‌های مدل پذیرش فناوری دیویس در بین معلمان متوسطه. فصلنامه فناوری و دانشپژوهی در تعلیم و تربیت، 3(3)،25-36.
  • خداداد حسینی، سیدحمید؛ نوری، علی؛ و ذبیحی، محمدرضا. (1400). پذیرش آموزش الکترونیکی در آموزش‌عالی: کاربرد نظریه جریان، مدل پذیرش فناوری و کیفیت خدمات الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزشعالی، 67، 111-136.
  • دیوانی، فیصل؛ ایمانی، جواد و خمیده، محمد. ( 1399). بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات با کیفیت تدریس معلمان. مجموعه مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی، 1022-1024.
  • ذاکری، علیرضا؛ حاجی‌خواجه‌لو، صالح رشید؛ افرایی، هادی و زنگویی، شهناز. (1400). بررسی نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوری‌های آموزشی در فرآیند تدریس. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 12(12):14، 12-23.
  • سعیدی، یاسین. (1398). نگرش معلمان نسبت به کاربرد تکنولوژی آموزشی در تدریس و رابطه آن با رضایت شغلی در مدارس هوشمند. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علومتربیتی، 9(5)، 91-122.
  • شکاری، عباس؛ محمدی، زهرا و محمدی، بهادر. (1399). تأثیر استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی بر کیفیت فعالیت‌های آموزشی دبیران. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 13(2):25، 74-83.
  • غزنوی، محمدرضا؛ نجاری، مجتبی؛ رحیمی، امیرمحمد. (1400). بررسی نقش تکنولوژی‌های نوین آموزشی در کارایی تدریس معلمان. فصلنامه علمی تخصصی فناوری آموزشی، 10، 14-28.
  • فدایی ده‌چشمه، باقر و احمدی عیسی‌آبادی، وحید. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر عدم پذیرش فناوریهای نوین در بین معلمان بر اساس مدل پذیرش فناوری دیویس (مطالعه موردی: شهرستان فارسان)، اولین همایش بین المللی روانشناسی، علوم‌تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان.
  • فروغی‌نیا، حسین و سید میرزاپور، یوسف. (1399). جهانی شدن و چالش‌های نظام آموزش و پرورش در پرتو فناوری‌های نوین اطلاعاتی. مهندسی فرهنگی، 8(80)، 23-35.
  • قلاوندی، حسن. (1398). عوامل مؤثر بر استفاده از رایانه‌ها در بین آموزگاران: آزمون نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری. اندیشههای نوین تربیتی، 15(8)، 21-40.
  • ملکی، حسن و گرمابی، حسن‌علی.(1398). جایگاه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دوره ابتدایی از نظر صاحب‌نظران و معلمان شهر تهران. نوآوریهای آموزشی. 19، 135-167.

 

  • Bas, G. Kubiatko, K & Sünbül, A. (2016). Teachers' perceptions towards ICTs in teaching-learning process: Scale validity and reliability study. Computers in Human Behavior, 61 (2016) 176e185.
  • Buntat, Y. Saud, M.S. Dahar, A. Arifin, K.S & Zaid, Y.H. (2020). Computer Technology Application and Vocational Education: A Review of Literature and Research, European Journal of Social Sciences, 14(4), 645-651.
  • Correa, J. M. Losad, D & Karrer, I. (2022). ICT policies in schools and their effect on pedagogical innovation in the Spain: the Amara Berri Basque School case study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 44-47.
  • Crossing, D. (2020). Science Teachers and Teaching Supported In Reports, Teaching Science, 51(21).
  • Eksali, F. A. A. Afari, E. (2020). Factors affecting trainee teachers’intention to use technology: A structural equation modeling approach. Education and Information Technologies, 25, 2681–2697.
  • Gardner, C & Amoroso, D. L. (2004). “Development of an Instrument to Measure the Acceptance of Internet Technology by Consumers”. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences. Available from csdl2.computer.org/comp/proceedings/hi css/2004/2056/08 /205680260c.pdf.
  • Hrubes, D & Ajzen, I. (2001). PredictingHunting Intentions and Behavior: An Application of the Theory of Planned Behavior. Leisure Sciences, 23,165–178.
  • Jatileni, M & Jatileni, C. (2018). Teachers’ perception on the use of ICT in Teaching and Learning: A Case of Namibian Primary Education. Master Thesis, Philosophical Faculty. School of Applied Educational Science and Teacher Education, October 2018.
  • Juang, Y & Liu, T. (2021). Knowledge management model and design for school: GAMO.
  • Klopping, I M. & McKinney, E. (2004). “Extending the Technology Acceptance Model and the Task -Technology Fit Model to Consumer E-Commerce, Information Technology”. Learning, and Performance Journal, 22(1), 35-48.
  • Lee, Y.H. Hsieh, Y. CH & Ma, CH.Y. (2020). A model of organizational employees’ e-learning systems acceptance. Knowledge-Based Systems, 24(12), 768-785.
  • Litt, M. D. (2018). Cognitive mediators of stressful experience: Self-efficacy and perceived control. Cognitive therapy and research, 12(3), 241-260.
  • Mumtaz, S. (2020). Factors Affecting Teachers Use of Information and Comunication Technology: a Review of the Literature. Journal of Information Technology for Teacher Education, 9(3), 319-341.
  • Newrous, P. (2020). Specialist education services parth, Western Australia.
  • Ouedraogo, B. (2017). “Model of information and communication technology (ICT) acceptance and use for teaching staff in subSaharan Africa public higher education institutions”. Higher Education Studies, 7(2), 101-118.
  • Teeroovengadum, V. Heeraman, N & Jugurnath, B. (2017). Examining the antecedents of ICT adoption in education using an extended technology acceptance model (TAM). International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology (IJEDICT; 13(3), 4-23.
  • Teo, T. (2019). Students and teachers’ intention to use technology: assessing their measurement equivalence and structural invariance. Journal of Educational Computing Research, 57(1), 201–225.
  • Yildirim, Z & Göktas, Y. (2017). ICT integration in primary education and teacher education programs in turkey and in EU countries. Egitim Ve Bilim, 32(143), 55.
  • Yunus, M. (2017). Malaysian ESL teachers’ use of ICT in their classrooms: Expectations and realities. ReCALL, 19(1), 79-95.
  • Yunus, M. Lubis, M. A & Lin, C. P. (2022). Language learning via ICT: Uses, challenges and issues. Wseas transactions on information Science and applications, 6(9), 1453-1467.