انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش، تبیین فلسفی دراماتورژی به‌عنوان یک رویکرد تربیتی و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود نظام تربیت معلم رسمی و عمومی است. در این راستا، ابتدا به بررسی فلسفی دراماتورژی به‌عنوان یک رویکرد تربیتی پرداخته شد و نقش‌ها و مهارت‌های ضروری معلم به‌عنوان دراماتورژ تحلیل شد. در این پژوهش برای جمع‌آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و اسنادی استفاده گردید. همچنین، با به‌کارگیری الگوی قیاس فرانکنا و تحلیل تفسیری، به بررسی نقش‌های معلم و مهارت‌های لازم برای اجرای رویکرد دراماتورژیک در تربیت معلم پرداخته شد. نتایج این پژوهش به شناسایی و تحلیل اصول دراماتورژی مانند تحلیل ساختاری، شناخت و تحلیل کاراکترها، تحلیل موقعیت و زمینه‌های زمانی و مکانی و ... کمک می‌کند. همچنین مهم‌ترین مهارت‌های معلم به‌عنوان دراماتورژ از قبیل تحلیل متون و محتوای درسی، توانایی طراحی دراماتورژیک و ... را مطرح می‌کند. در نهایت، با توجه به یافته‌های پژوهش، پیشنهاداتی برای بهبود نظام تربیت معلم به‌عنوان دراماتورژ ارائه شد تا این رویکرد به‌طور مؤثر در نظام آموزشی رسمی و عمومی به‌کار گرفته شود..

کلیدواژه‌ها

  • باقری، خسرو. (1394). رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

    باقری، خسرو. (1400). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران:  انتشارات مدرسه.

    براکت، اسکار. (1375). تاریخ تئاتر جهان ترجمه‌ی هوشنگ آزادی ور، تهران: انتشارات مروارید.

    خاکی، محمدرضا؛ ابراهیمی، منصور. (1390). دراماتورژی چیست؟ دراماتورژ کیست؟ تهران: نشر بیدگل.

    • رضایی، منیره. (1392). تربیت هنری در نظام آموزشی ایران، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، سال چهارم شماره 22 تابستان.
    • شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهران: آذرماه 1390.
    • فتحی و اجاره گاه، کوروش. (1395). برنامه درسی به‌سوی هویت‌های جدید، تهران: انتشارات آییژ.
    • مایر، فردریک. (1396). تاریخ اندیشه‌های تربیتی جلد اول ترجمه‌ی ع اصغر فیاض، تهران: انتشارات سمت.

    مهرمحمدی، محمود. (1390). تبیین چرخش زیباشناسانه در تعلیم و تربیت: درس‌های خرد و کلان برای بهبود کیفیت آموزش با الهام از عالم هنر. فصلنامه تعلیم و تربیت سال بیست و هفتم، شماره 1.

    • مهرمحمدی، محمود. (1394). آموزش هنر: چیستی، چرایی، چگونگی، تهران: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی.

     

    Brockett, O. G & Ball, W. (2014). The Essential Theatre (10th ed.). Wadsworth Cengage Learning.

    Broudy, Harry, S, (1987). Theory & Practice in Aesthetic Education, Studies in Art Education, Vol 17, No 3.

    Broudy, Harry, (1977). "How Basic is Aesthetic Education? Or Is, Rt the Fourth R? " Educational Leadership. Vol 35.

    Bryman, A. (2001). Quality and Quality in social Research, London: unwin Hyman.

    Cohen, R. (2008). Theatre & Performance. (2nd ed.). Palgrave Macmillan.

    Cortines, R. C .(1999),”Introduction, In Gaining The Arts Advantage, ” President Committee On The Arts On The Humanities Arts Education partnership.

    Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S. (2005). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In: Denzin, N.K. and Lincoln, Y. S., Eds., Handbook of Qualitative Research, 3rd Edition, Sage, Thousand Oaks, 1-32.

    Eisner Eliot W(2005) Handbook of Research and Policy in Art Education, National Art Education (NAEA) and Lawrence Erlbaum Associates, Publishers (LEA), Mahwah New Jersey and London.

    Frankena, William K. (1972). "A Model for Teaching Ethics." Educational Theory, vol. 22, no. 1, pp. 67-75.

    Frankena, William K. (1973). Ethics. 2nd ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

      Gordon, L. (2011). The Drama of the American Stage. University of Chicago Press.

    Klein, L. (2015). The Dramaturgy of Shakespeare's Late Plays. Routledge.

      Nelson, R. (2012). The Art of Dramaturgy: A Guide to Drama and the Performing Arts. Oxford University Press.

    Oddleifson, E. (1966). ” The Necessary Role Of The Arts In Education And Society: Finding The Creative Power Within Us To Control Our Lives And Shape Our Destinies. A Population Of Center For Arts In The Basic Education. (CABC).

    Read, Herbert. (1955). The grass roots of art, lectures on the social aspects of art in an industrial age, G. Wittenborn.

    Venalainen, Paivi. (2012). Contemporary Art as a Learning Experience. The 5th Intercultural Arts Education Conference: Design Learning. Available at: www.sciencedirect.com