نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش، تبیین فلسفی دراماتورژی بهعنوان یک رویکرد تربیتی و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود نظام تربیت معلم رسمی و عمومی است. در این راستا، ابتدا به بررسی فلسفی دراماتورژی بهعنوان یک رویکرد تربیتی پرداخته شد و نقشها و مهارتهای ضروری معلم بهعنوان دراماتورژ تحلیل شد. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و اسنادی استفاده گردید. همچنین، با بهکارگیری الگوی قیاس فرانکنا و تحلیل تفسیری، به بررسی نقشهای معلم و مهارتهای لازم برای اجرای رویکرد دراماتورژیک در تربیت معلم پرداخته شد. نتایج این پژوهش به شناسایی و تحلیل اصول دراماتورژی مانند تحلیل ساختاری، شناخت و تحلیل کاراکترها، تحلیل موقعیت و زمینههای زمانی و مکانی و ... کمک میکند. همچنین مهمترین مهارتهای معلم بهعنوان دراماتورژ از قبیل تحلیل متون و محتوای درسی، توانایی طراحی دراماتورژیک و ... را مطرح میکند. در نهایت، با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاداتی برای بهبود نظام تربیت معلم بهعنوان دراماتورژ ارائه شد تا این رویکرد بهطور مؤثر در نظام آموزشی رسمی و عمومی بهکار گرفته شود..
کلیدواژهها