نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش وپرورش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان کرمان،آموزگار مدارس ابتدایی استثنایی منطقه تبادکان مشهد
چکیده
بهبود مهارتهای ارتباطی یادگیرندگان مرتبط با برنامه درسی و چگونگی تدریس و آموزش یکی از چالشهای پیشروی آموزشگران در سیستم آموزشی است. تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی دو برنامه درسی مونته سوری و مالاگاتسی با توجه بر مهارت های اجتماعی بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروههای آزمایشی یک و دو است. جامعه آماری کودکان اول ابتدایی منطقه توس مشهد و نمونه آن تعداد 60 نفر در سه گروه آزمایشی 20نفره 1 و 2 و گروه گواه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون و همکاران (1381) بهصورت پیشآزمون و پسآزمون مورداستفاده قرار گرفت. پروتکل آموزشی باتوجهبه مبانی نظری مونته سوری و مالاگاتسی تنظیم و پس از تأیید صاحبظران در سیزده جلسه آموزشی اجرا شد. برای آزمون فرضیهها هم از کوواریانس (ANCOVA) تکمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافتهها نشان داد روش آموزشی مونته سوری بر مهارتهای اجتماعی کودکان اول ابتدایی تأثیرگذار بود. همچنین روش آموزشی مالاگاتسی بر مهارتهای اجتماعی کودکان اول ابتدایی تأثیرگذار بود، اما روش مالاگاتسی اثربخشی بیشتری بر مهارتهای اجتماعی نسبت به گروه آزمایشی مونته سوری داشت. در نتیجه میتوان گفت آموزش مهارتهای اجتماعی میتواند اثربخشی بیشتری نسبت به روش گامبهگام بر مهارتهای اجتماعی داشته باشد. پیشنهاد میشود که معلمان باتوجهبه موقعیت، برنامه درسی مونته سوری و مالاگاتسی را جهت بهبود مهارتهای اجتماعی یادگیرندگان موردتوجه قرار دهند.
کلیدواژهها