انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه مدیریت، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران

2 استادیار،گروه مدیریت، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

توسعه پایدار تابعی از سیستم آموزشی هر کشور محسوب می‌شود لذا تصمیم گیران هر کشور بایستی تمرکز ویژه‌ای بر روی بهبود عملکرد این سیستم داشته باشند. معلمان مهمترین نقش کلیدی را در بهبود عملکرد ایفا می‌کنند، بنابراین افزایش سطوح بهره‌وری معلمان می‌تواند منجر به عملکرد بهتر سیستم آموزشی شود. این پژوهش سعی دارد عواملی را که به افزایش سطوح بهره‌وری معلمان شهرستان ایلام کمک می‌نمایند، شناسایی و رتبه بندی کند. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی است که با رویکرد آمیخته (اکتشافی) انجام شده است. گردآوری اطلاعات در بخش کیفی به صورت فراترکیب است وگردآوری اطلاعات در بخش کمی از ابزار ماتریس ویکور استفاده شده است. در گام نخست، 217 پژوهش پیشین مرتبط با اهداف مطالعه حاضر با استفاده از الگوی هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو بررسی شدند و به تجمیع، ترکیب و تفسیر یافته‌های این پژوهش‌ها پرداختند تا با بسط مدل جدید، تصویر جامع، نو و بدیعی از عوامل اثرگذار بر بهره‌وری معلمان ارائه دهند بسط مدل ارائه شده یکی از قوت‌ها و نوآوری‌های این پژوهش است. در این پژوهش تعداد 39 کد نهایی، در قالب هفت بعد (عوامل آموزشی، عوامل مدیریتی، عوامل اقتصادی، عوامل فردی، عوامل فیزیکی، عوامل فرهنگی، عوامل به روزرسانی اطلاعاتی معلمین) شناسایی و ارائه شده است در نهایت با استفاده از روش ویکور به رتبه بندی عوامل پرداخته شد. نتایج حاصل بیانگر این است که، بیشترین تاثیر مربوط به عامل روز بودن اطلاعات معلمان و کمترین تاثیر از میان هفت عامل شناسایی شده عامل رفاهی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

  • ابطحی، سیدحسین. کاظمی، بابک. (1394). بهره‌وری (اصول، مبانی، روش‌های افزایش و اندازه‌گیری). تهران: فوژان.
  • اصلانی، شیلان و عبدی فتح‌آباد، محمد و شیخی مهرآبادی، آزاده و غلامی پل بصره، علی و قراگوزلو، سمیه. (1399). اولویت بندی فاکتورهای مؤثر بر بهرهوری معلمان در آموزش و پرورش شهرستان بوکان روش تصمیم گیری چندمعیاره، هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره و علوم‌تربیتی.
  • باقری، معصومه. غلمی، بهمن. مولایی، جابر. (1399). فراتحلیل عوامل مؤثر بر بهره‌وری نیروی انسانی در سازمان. فصلنامه منابع انسانی ناجا. 14(61): 79-101.
  • داوودی، محمد. ( 1399). نقش معلم در تربیت دینی. انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه، چاپ نهم.
  • رجبیان، احسان, الوانی، سید مهدی, عطایی، محمد و حمیدی، ناصر. (1398). طراحی و اعتبار سنجی مدل بهره‌وری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت‌گرا در وزارت آموزش و پرورش. مدیریت بر آموزش سازمانها. 8(2): 213- 251.
  • رجبیان، احسان. الوانی، سید مهدی. (1398). ارائه مدل بهره‌وری معلمان با روکیرد رفتار سازمنی مثبت در وزارت آموزش و پرورش. فرایند مدیریت و توسعه. 33(2): 193-229.
  • رستم زاده، فرشید، حسینی، سارا و حصیرچی دیزج، فرناز. (۱۴۰۲). «بررسی رابطه بین عوامل سازمانی، مدیریتی و ارتقا بهره‌وری معلمان ناحیه دو شهرستان ارومیه در سال ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱.»
  • رسولی، اسحق و محمدی، سیمین،(1395). بررسی میزان اثربخشی برنامههای جامع و استراتژیک بر بهرهوری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا، کنفرانس جامع علوم مدیریت و حسابداری، تهران.
  • رضایی، امید؛ کرمی، حسین و افشاری نژاد، مهرداد. (1400). نگاهی بر تأثیر مسائل اقتصادی در بهرهوری معلمان، هفتمین کنفرانس ملی مطالعات مدیریت در علوم انسانی، تهران.
  • زارعی، مرجان؛ علوی، سیده رضوان و کوثری اردکانی، پرویز،(1400)، بررسی تأثیر توانمندی فناوری بر بهرهوری معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی، چهارمین کنفرانس ملی علوم ورزشی، تربیت بدنی و سلامت اجتماعی، تهران.
  • طالقانی، غلامرضا. تنعمی، محمدمهدی. فرهنگی، علی‌اکبر. زرین‌نگار، محمدجعفر. (1390). بررسی عوامل مؤثر در بهره‌وری. مجله مدیریت دولتی.3(7): 115-130.
  • لطفی، مصطفی و لطفی، لیلا و عابدی، داوود. (1393). عوامل مؤثر بر بهره‌وری معلمان، اولین کنفرانس بین المللی روان شناسی و علوم رفتاری، تهران.
  • مجیدیان فرد، محمد باقر و مرادی، محمدعلی و امانی، یوسف، (1393)، عوامل افزایش بهرهوری معلمان در آموزش و پرورش، نخستین همایش ملی الکترونیکی رویکردهای کاربردی و پژوهشی در علوم انسانی و مدیریت، قم.
  • میرغفوری، سید حبیب اله. صیادی، حسین. (1387). شناسایی تجزیه و تحلیل و رتبه بندی عوامل مؤثر بر بهره‌وری معلمان (مورد مطالعه: معلمان استان یزد). مجله علومتربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. 3(4):133-158.
  • مهرآور گیگلو، شهرام و مولایی علی‌آباد، حسین. (1397). نقش سرمایه اجتماعی و فکری در ارتقای بهره‌وری معلمان. نوآوری مدیریت آموزشی.13(4): 67-75.
  • نظری، قدرت اله؛ توماج، عبدالجلال؛ حسینی، سید سعید و پورقاز، شیرین. (۱۴۰۰). «رابطه سرمایه‌های روانشناختی و سلامت اجتماعی با بهره‌وری معلمان»