نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 استاد مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 دانشیار فناوری اطلاعات، گروه فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت آموزش کارکنان در بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. بدین منظور دادهها در دو بخشی کیفی و کمی گردآوری گردید. نمونهگیری در بخش کیفی از میان صاحبنظران، مدیران ارشد فدراسیونها و اساتید دانشگاه در رشتههای مربوط به روش گلوله برفی انجام شد (12=n) و دادهها با استفاده از مصاحبه ساختاریافته گردآوری شد. برای تحلیل کیفی از روش تحلیل مضمون نرم افزار MaxQDA استفاده شد و تایید مفاهیم و مقولههای بدست آمده با استفاده از روش دلفی فازی انجام گردید. در بخش کمی، نمونهگیری از میان کارکنان فدراسیونهای ورزشی و به روش تصادفی طبقهای انجام شد (300=n) و دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. این پرسشنامه بر اساس شاخصهای بدست آمده از مرحله کیفی تنظیم گردید و پایایی و روایی آن تایید شد. تجزیه و تحلیل دادههای کمی توسط آزمون آماری همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام شد.
یافتهها نشان داد 52 شاخص در 6 دسته بندی کلی شامل 1-ارتباطات، 2-شایستگی/ارزش، 3-مدیریت/ اختیار، 4-مشارکت، 5-حیطه عمل/معماری و 6-منابع انسانی/مهارتها، بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیونهای ورزشی ایران را تعیین میکند. همچنین یافتهها نشان داد که از میان 52 شاخص شناسایی شده، تعداد 15 شاخص همراستایی راهبردی با کیفیت آموزش کارکنان فدراسیونهای ورزشی رابطه معناداری دارد.
نتایج تحقیق حاضر تایید کرد که کیفیت آموزش میتواند بر شاخصهای بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیونهای ورزشی ایران اثرگذار باشد و کیفیت آموزش نیز با توسعه این شاخصها مربوط است.
کلیدواژهها