انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشیار فناوری اطلاعات، گروه فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت آموزش کارکنان در بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیون‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. بدین منظور داده‌ها در دو بخشی کیفی و کمی گردآوری گردید. نمونه‌گیری در بخش کیفی از میان صاحبنظران، مدیران ارشد فدراسیون‌ها و اساتید دانشگاه در رشته‌های مربوط به روش گلوله برفی انجام شد (12=n) و داده‌ها با استفاده از مصاحبه ساختاریافته گردآوری شد. برای تحلیل کیفی از روش تحلیل مضمون نرم افزار MaxQDA‌ استفاده شد و تایید مفاهیم و مقوله‌های بدست آمده با استفاده از روش دلفی فازی انجام گردید. در بخش کمی، نمونه‌گیری از میان کارکنان فدراسیون‌های ورزشی و به روش تصادفی طبقه‌ای انجام شد (300=n) و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. این پرسشنامه بر اساس شاخص‌های بدست آمده از مرحله کیفی تنظیم گردید و پایایی و روایی آن تایید شد. تجزیه و تحلیل داده‌های کمی توسط آزمون آماری همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS‌ نسخه 21 انجام شد.
یافته‌ها نشان داد 52 شاخص در 6 دسته بندی کلی شامل 1-ارتباطات، 2-شایستگی/ارزش، 3-مدیریت/ اختیار، 4-مشارکت، 5-حیطه عمل/معماری و 6-منابع انسانی/مهارت‌ها، بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیون‌های ورزشی ایران را تعیین می‌کند. همچنین یافته‌ها نشان داد که از میان 52 شاخص شناسایی شده، تعداد 15 شاخص همراستایی راهبردی با کیفیت آموزش کارکنان فدراسیون‌های ورزشی رابطه معناداری دارد.
نتایج تحقیق حاضر تایید کرد که کیفیت آموزش می‌تواند بر شاخص‌های بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیون‌های ورزشی ایران اثرگذار باشد و کیفیت آموزش نیز با توسعه این شاخص‌ها مربوط است.

کلیدواژه‌ها

اشرف گنجویی، فریده؛ یارمحمدی، سمانه و زارعی، علی. (1398). پیش بینی مدیریت تغییر از طریق مولفه‌های کاربرد فناوری اطلاعات در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکت. ۹ (۱۸)، ۱۱۰-۹۲.
امیدی قنبری، رضا؛ درخشان، ناهید و حسن‌زاده، محمد تقی. (1397). ارزیابی ارتباط بین همراستایی راهبردهای فناوری اطلاعات و کسب و کار با عملکرد سازمانی در اداره تربیت بدنی و هیئت‌های ورزشی استان لرستان، چهارمین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران. تهران.
بی‌ریایی، هانیه سادات؛ و جام پرازمی، مونا. (1389). چالش همراستایی کسب و کار و فناوری اطلاعات: پیاده سازی معماری سازمانی راهکاری برای همراستایی استراتژیک، مدیریت تولید و عملیات. 1 (1)، 102-87.
پوطی، نسیبه و تقوا، محمدرضا. (1398). بررسی بلوغ سازمانی فناوری اطلاعات با رویکرد همسویی کسب و کار و فناوری اطلاعات با استفاده از دو روش مدل بلوغ توانمندی یکپارچه و به روش‌های کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات مطالعه موردی: شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات.  35(2)،  552-519.
جعفرزاده زرندی، محبوبه؛ شریفیان، اسماعیل و قهرمان تبریزی، کوروش. (1399). آینده‌پژوهی زیرساخت فناوری اطلاعات با تأکید بر سازمان‌های ورزشی و ارائه مدل، نشریه مدیریت ورزشی. 12(4): 1118-1039.
جلیلوند، جمشید؛ شریفیان، اسماعیل و قهرمان تبریزی، کوروش. (1399). مدل درختی توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات سازمان‌های ورزشی از دیدگاه خبرگان تربیت بدنی و ورزش، فصلنامه پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. 12(4): 113-97.
حسینی، معصومه؛ فراهانی، ابوالفضل و قره، محمدعلی. (1392). طراحی الگوی تضمین کیفیت آموزش تربیت بدنی در نظام آموزش از راه دور، فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 2(2): 135-119.
رابینز، استیفن پی؛ و دی سنزو، دیوید ای. (1388). مبانی مدیریت. ترجمه: دکتر سید محمد اعرابی، محمد علی رفیعی، بهروز اسراری. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
رسول آبادی، مسعود؛ و شفیعیان، مجید و غریبی، فردین. (1392). ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی با مدل: SERVQUAL دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. ۱۸ (۱): ۱۰۴-۱۱۲.
سروری، آرش؛ اشرف گنجوی، فریده و زارعی، علی. (1398). بررسی نگرش کارکنان اداره ورزش و جوانان کرمانشاه به فناوری اطلاعات و ارتباطات، فصلنامه جغرافیا و مطالعات منطقهای. 10(37): 500-489.
عزیزی، بیستون؛ مهرابی کوشکی، علی و جلالی فراهانی، مجید. (1392). بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، نشریه مدیریت ورزشی. 5(3)،  174-161.
علی احمدی، علی‌رضا؛ کریم زادگان مقدم، داوود. ایزد بخش، حمیدرضا و همکاران. (1391). ارزیابی میزان همراستایی فناوری اطلاعات در کسب و کار بر اساس شاخص‌های تجمیعی (پیمایشی پیرامون سازمان صندوق بازنشستگی نفت)، مدیریت فناوری اطلاعات. 4(3)، 164-135.
فتاحیان، نفیسه؛ عباسی، همایون و عیدی، حسین. (1399). تبیین اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر هوشمندسازی فدراسیون‌های ورزشی ایران با ملاحظه میانجی مدیریت دانش، پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی. 10 (20)، 147-133.
فرید فتحی، اکبر؛ و شهلایی، جواد. (1391). تحلیل عاملی فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع در فدراسیون‌های ورزشی، پژوهش در مدیریت ورزشی. ۱(2)،  83-60.
مانیان، امیر؛ صارمی، محمود و عرب سرخی، ابوذر. (1387). ارائه مدلی مفهومی جهت سنجش آمادگی سازمان برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار) بررسی موردی مرکز تحقیقات مخابرات ایران (، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات. 1(1)، 83-104.
مانیان، امیر؛ موسی خانی، محمد و جام پرازمی، مونا. (1388). بررسی رابطه بین همراستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار با عملکرد سازمانی در شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات. 1 (3)، 106-89.
محمدی، سردار؛ اسمعیلی، نرگس و صالحی، نسیم. (1396). ارزیابی عوامل مرتبط با کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان‌های ورزشی، مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی). 9(44 )، 225-242.
میرسپاس‌ی، ناصر. (1391). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر.
ندایی، طاهره و نعمتی، فائزه السادات. (1401). رابطه سواد اطلاعاتی، میزان آشنایی و کاربرد فناوری اطلاعات با عملکرد مربیان ورزشی (قهرمانی و همگانی)، علوم و فنون مدیریت اطلاعات. 8(3)، 250-233.
نیک‌پی مطلق، ابراهیم؛ سپاسی، حسین؛ نوربخش، پریوش و همکاران. (1400). ساخت و اعتباریابی ابزار برای اندازه‌گیری پذیرش فناوری اطلاعات در کارکنان سازمان‌های ورزشی ایران، مدیریت سازمانهای دولتی. 36، 27-40.
Abdi, K. Mardani, A., Senin, A & Tupenaite, L. (2018). The effect of knowledge management, organizational culture and organizational learning on innovation in automotive industry, Journal of Business Economics and Management. 19(1), 1-19.
Al Hashem, A & Abu Orabi, T. (2021). Strategic alignment maturity criteria as a catalyst for enhancing operational excellence in Jordanian industrial companies, Management Science Letters. 11(5), 1699-1706.
Aljassar, M. Hoque, KE. Ali, SK & et al. (2023). Professionalism in Sports Administration: a Literature Review, International Journal of Professional Business Review8(1), pp e0870.
Bayraktaroglu, G & Atrek, B. (2010). Testing the superiority and imensionality of SERVQUAL vs. Servperf in higher education, Quality Management Journal. 17: 47-59.
Chen, L. (2010). Business–IT alignment maturity of companies in Chin, Information & Management. (47), 9-16.
Darmawan, D. (2024). Distribution of Six Major Factors Enhancing Organizational Effectiveness, Journal of Distribution Science. 22(4), 47-58.
Drescher, M. Korsgaard, M. Welpe, I. Picot, A & Wigand, R. (2014). The dynamics of shared leadership: Building trust and enhancing performance, Journal of Applied Psychology. 99(5): 771-783.
Firman, A. (2023). Knowledge Management Implementation and Human Resource Development on Employee Performance, Jurnal Manajemen Bisnis. 10(1), 221-234.
Garza Segovia, M & Kennett, C. (2022). Digitalization and Sports Sponsorship Strategy: A Review and Research Agenda, Ann Appl Sport Sci. 10 (4), 24-32.
Gerke, A. Dickson & G. Wohlgemuth, V. (2021). Strategic processes in Australian golf clubs: a dynamic capabilities view, European Sport Management Quarterly. 22 (6), pp 32-42.
Huang, H & Qui, L. (2024). Strategic choices for high-quality development of intelligent wearable sporting goods industry in the new era, Wearable Technology. 1(1), 41–55.
Koontz, H. (2006). Management: A global perspective. McGraw- Hill Education, 12, P155.
Lee, DS. Lee, KC. Seo, YW & et al. (2015). An analysis of shared leadership، diversity, and team creativity in an e-learning environment, Computers in Human Behavior. 42(8), 47-56.
Lopez, C. Pizzo, AD. Gupta, K & et al. (2021). Corporate growth strategies in an era of digitalization: A network analysis of the national basketball association’s 2K league sponsors, ELSEVIER, Journal of Business Research. 133, 208-217.
Luftman, J. )2000(. Assessing business-IT alignment maturity, communication of the association for information system. 4, 99-128.
Naseer, Z. Chishti, SuH. Rahman, F & Jumani, NB. (2011). Impact of Emotional Intelligence on Team Performance in Higher Education Institutes, International Online Journal of Educational Sciences. 3(1), 30-46.
Pearce, CL & Sims, HJ. (2002). Vertical versus shared leadership as predictors of the effectiveness of change management teams: An examination of aversive, directive, transactional, transformational, and empowering leader behaviors, Group Dynamics: Theory, Research, and Practice. 6(2): 172-197.
Slim, A. Sarah, O. Kadhim, K & et al. (2021). The effect of information technology business alignment factors on performance of SMEs, Management Science Letters. 11(3), pp 833-842.
Torres-Ronda, L., & Schelling, X. (2017). Critical Process for the Implementation of Technology in Sport Organizations, Strength and Conditioning Journal. 39(6), 102-133.
Visscher, K. Hahn, K & Konrad, K. (2021). Innovation ecosystem strategies of industrial firms: A multilayered approach to alignment and strategic positioning, Creativity and Innovation Management. 30, 619-631.
Wang, Y. Toseef, M & Gong, Y. (2021). IT Process Alignment in Business Strategy: Examining the Role of Transactional Leadership and Organization Culture, Information, 12(6), 237.