ادیب، یوسف؛ عزتی، محمدرضا؛ فتحیآذر، اسکندر و محمودی، فیروز. (1395). چارچوبی برای طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی «کار و فناوری».
فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 10، 40(1): 33 – 60.
20.1001.1.17354986.1395.11.40.2.8
اقتصاد، سوده و مهرابی، مرضیه. (1402). بررسی دانش محتوای تربیتی فناوری درک شده فارغ التحصیلان ایرانی رشته آموزش زبان فرانسه در دوران همه گیری کووید- 19. پژوهشهای زبان شناختی در زبان خارجی، 13 (3)، 397-373. http//doi. rg/ 10.22059/jflr.2023.352493.1003
آفتابی، پروین؛ علیعسکری، مجید و قادری، مصطفی. (1398). طراحی الگوی دانش محتوایی، پداگوژیکی و فناوری معلمان علوم تجربی متوسطهی اول استان کردستان. تدریسپژوهی، 7، 2(2): 161- 188. 10. 4785/J012.2019.320
باقریانفر، مصطفی و نصر اصفهانی، احمدرضا. (1401). شناسایی شاخصهای مطلوب عنصر زمان آموزش در برنامه درسی رشتههای علوم انسانی دانشگاهی و سنجش میزان بهکارگیری این شاخصها در نظام آموزشعالی ایران (یک مطالعه ترکیبی). دوفصلنامه توسعه برنامه درسی، 1، 1(1): 1 – 17. 10. 2080/dc.2022.3683
باقریانفر، مصطفی؛ نصر اصفهانی، احمدرضا و آهنچیان، محمدرضا. (1399). شناسایی شاخصهای روشهای یاددهی و یادگیری مطلوب برای دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها و میزان توجه به آنها.
تدریسپژوهی، 8، 2(2): 1 – 36.
https://doi.org/10.34785/J012.2020.903
بکریزاده، حکیم؛ پناهی، مریم و جمالوندی، بهزاد. (1402). نقش سواد دیجیتال بر پذیرش فناوری در کتابداران دانشگاه پیامنور. فناوری و دانشپژوهی در تعلیم و تربیت، 3 (2)، 27 – 38. 10.30473/T-EDU.2023.69772.1112
خدارحمی، مریم؛ قادری، مصطفی؛ خسروی، محبوبه و مهرمحمدی، محمود. (1403). تبیین مدل مفهومی توسعه دانش موضوعی – تربیتی (PCK) برای نومعلمان.
فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 19، 73 (2)، 93 – 128.
10.22034/jcs.2023.180207
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. (1390). تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
عبدالهی، بیژن؛ دادجوی توکلی، عطیه و یوسلیانی، غلامعلی. (1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش.
فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 49: 48 – 25.
https://noavaryedu.oerp.ir/article 79024.html
کدخدایی، محبوبه السادات. (1395). معلم دانشمند: نگاهی کاستیجویانه به دانش معلم.
فصلنامه تربیتمعلم فکور، 2، 2(1): 50-33.
https://itt.cfu.ac.ir/article 234. html_
کوشکی، فتح اله؛ خسروی، محبوبه؛ قادری، مصطفی و صادقی، علیرضا. (1399). شناسایی مؤلفههای شایستگیهای مرتبط با فناوری برای برنامه درسی قصد شده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان براساسTPACK
. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 15 (58):110-71.
20.1001.1.17354986.1399.15.58.3.3
کوشکی، فتح اله؛ خسروی، محبوبه؛ قادری، مصطفی و صادقی، علیرضا. (1399). تحلیل محتوای سرفصلهای دروس کاربرد فاوا در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان براساسTPACK
رویکردهای نوین آموزشی، 15، 1 (31):78-59.
10.22108/nea.2020.123262.1481
محمودی، مهدی. (1402). میزان مطلوبیت آموزش مجازی مبتنی بر برنامه شاد (مدل مرجع طراحی آموزشی). فناوری و دانشپژوهی در تعلیم و تربیت، 3 (1)، 1 -12. 10.30473/T-EDU.2023.67799.1079
مشهدی، حمیدرضا. (1401). مطالعه تطبیقی برنامه درسی کشورهای منتخب با تأکید بر توسعه سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجو معلمان. فصلنامه
مطالعات برنامه درسی، 17(64): 95 – 124.20.1001.1.17354986.1401.17.64.3.9
مشهدی، حمیدرضا؛ شریفیان، فریدون؛ لیاقت دار، محمدجواد و رستگارپور، حسن. (1396). بررسی وضعیت مطلوب و موجود عنصر محتوا برای تربیت معلمان فناور از دیدگاه صاحبنظران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان.
فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 12، 47 (4): 68 – 37.
20.1001.1.17354986.1396.12.47.2.9
ملازهی، اسماء؛ رستمینژاد، محمدعلی و کیخا، هما. (1396). بررسی میزان انطباق برنامه درسی جدید رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان با نیازهای فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجو معلمان. اولین کنفرانس ملی فرصتها و پیشرفتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (حوزه تخصصی: آموزش). https://civilica. om/doc/781839
Reference
Abubakir, H & Alshaboul, Y. (2023). Unravelling EFL teachers’ mastery of TPACK: Technological pedagogical and content knowledge in writing classes. Heliyon, 9 (6), e17348. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e17348.
Andyani, H. Setyosari, P. Wiyono, B. Djatmika, E. (2020). Does technological pedagogical content knowledge impact on the use of ICT in Pedagogy? Int. J. Emerg.
Technol. Learn. (iJET) 15 (3), 126–139.
https://www.learntechlib.org/p/217025/.
Barrett, D & Green, K. (2009). Pedagogical Content Knowledge As a Foundation for an Interdisciplinary Graduate Program. Science educator, 18(1), 17-28. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ851876.pdf
Bayazit, N. (1993). Designing: design knowledge, design research, related sciences’ in M J de Vries, N Cross and D P Grant (eds) Design methodology and relationships with science, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht: 121–136. https://link.springer.com/book/10.1007/978-94-015-8220-9
Bhattacharya, S. Agnihotri, A. Yannopoulou, N & Sakka, G. (2021). Technological knowledge and internationalization: evidence from India. International Marketing Review, 39(3), 509-528. https://doi.org/10.1108/IMR-02-2021-0082.
Chai, C.S. Koh, J.H.L. Tsai, C.C. Tan, L.L.W. (2011). Modeling primary school pre-service teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) for meaningful learning with information and communication technology (ICT). Comput. Educ. 57 (1), 1184–1193. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.01.007.
Chien, Y.-T. Chang, Y.-H & Chang, C.-Y. (2016). Do we click in the right way? A meta-analytic review of clicker-integrated instruction. Educational Research Review, 17, 1–18. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.10.003
de Vries, M J. (2003). The nature of technological knowledge: extending empirically informed studies into what engineers know’ Techne, 6, 3. https://www.pdcnet.org/8525763B0050E6F8/file/D53ABA49C28F213085257870006CCA81/$FILE/techne_2003_0006_0003_0003_0016.pdf
Fahadi, M & Khan, M. S. H. (2022). Technology-Enhanced Teaching in Engineering Education: Teachers' Knowledge Construction Using TPACK Framework. International Journal of Instruction, 15(2), 519-542. https: //doi. org/10.29333/iji.2022.15229a.
Fathi, J & Yousefifard, S. (2019). Assessing Language Teachers Technological Pedagogical Content Knowledge: EFL Students’ Perspectives. Research in English Language Pedagogy, RELP, 7(1), 255-282. DOI: 10.30486/relp.2019.665888.
Futterer, T. Steinhauser, R. Zitzmann, S., Scheiter, K. Lachner, A & Stürmer, K. (2023). Development and validation of a test to assess teachers' knowledge of how to operate technology. Computers and Education Open, 5, 100152. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2023.100152
Hunsu, N. J. Adesope, O & Bayly, D. J. (2016). A meta-analysis of the effects of audience response systems (clicker-based technologies) on cognition and affect. Computers & Education, (94), 102–119. https://doi.org/10.1016/j. compedu.2015.11.013.
Incantalupo, L. Treagust, D.F. Koul, R. (2013). Measuring student attitude and knowledge in technology-rich biology classrooms. J. Sci.
Educ. Technol. 23 (1), 98–107.
https://doi.org/10.1007/s10956-013-9453-9.
Inpeng, S & Nomnian, S. (2020). The Use of Facebook in a TEFL Program Based on the TPACK Framework.
LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network, 13(2), 369–393. Retrieved from.
https: //so04. tci- thaijo. org/ index. php/ LEARN/ article/view/243729
Jordens, J. Z and Zepke, N. (2009). A network approach to curriculum quality assessment.
Quality in higher education, 15(3), 279-289.
https://doi.org/10.1080/ 13538320903399125.
Mishra P, Koehler MJ. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teach Coll Rec;108(6):1017–54. https:// doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x.
Moreno, J. R, Montoro. M. A & Ortiz Colln A. M. (2019). Changes in Teacher Training within the TPACK Model Framework: A Systematic Review, Sustainability, 11, 1870; Doi:10.3390/su11071870.
Muhaimin, M. Habibi, A. Mukminin, A. Saudagar, F. Pratama, R. Wahyuni, S & Indrayana, B. (2019). A sequential explanatory investigation of TPACK: Indonesian science teachers’ survey and perspective. JOTSE, 9(3), 269-281. https://doi.org/10.3926/jotse.662.
Naziri, F. Rasul, M. S & Affandi, H. M. (2019). Importance of technological pedagogical and content knowledge (TPACK) in design and technology subject.
International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(1), 99-108. DOI:
10.6007/IJARBSS/v9-i1/5366
Prasojo, L. D. Habibi, A. Mukminin, A & Yaakob, M. F. M. (2020). Domains of Technological Pedagogical and Content Knowledge: Factor Analysis of Indonesian In-Service EFL Teachers. International Journal of Instruction, 13(4), 593-608. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13437a
Ropohl, G. (1997). Knowledge types in technology. International Journal of Technology and Design Education, 7 (1/2):65–72. https://doi.org/10.1023/A:1008865104461
Santos, J. M & Castro, R. D. (2021). Technological Pedagogical content knowledge (TPACK) in action: Application of learning in the classroom by pre-service teachers (PST).
Social Sciences & Humanities Open,
3(1), 100110.
https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100110
Schmid, M. Brianza, E. Petko, D. (2020). Developing a short assessment instrument for Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK. xs) and comparing the factor structure of an integrative and a transformative model.
Comput. Educ. 157, 103967.
https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103967.
Shin, T. Koehler, M.J. Mishra, P. Schmidt, D. Baran, E & Thompson, A. (2009). Changing Technological pedagogical content knowledge (TPACK) through course experiences. Paper presented at the International Conference of the Society for
the Information and Technology & Teacher Education.
https://www.learntechlib.org/primary/p/31309/.
Soto, M. A. P & Herrera, P. A. A. (2023). The technological pedagogical content knowledge (tpack) model in primary education: a literature review. Italian Journal of Educational Technology. https://www.torrossa.com/en/resources/an/5748676
Su, Y. (2023). Delving into EFL teachers’ digital literacy and professional identity in the pandemic era: Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) framework. Heliyon. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16361.
Tanak, A. (2020). Designing TPACK-Based course for preparing student teachers to teach science with technological pedagogical content knowledge.
Kasetsart Journal of Social Sciences, 41(1), 53-59. DOI:
10.1016/j.kjss.2018.07.012
Vincenti, W G. (1990). What engineers know and how they know it Johns Hopkins Press, Baltimore.
Wardoyo, C. Satrio, Y. D. Narmaditya, B. S. & Wibowo, A. (2021). Do technological knowledge and game-based learning promote students achievement: lesson from Indonesia. Heliyon, 7(11). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e08467.
Wekerle, C & Kollar, I. (2021). Fostering pre-service teachers’ situation-specific technological pedagogical knowledge–Does learning by mapping and learning from worked examples help?
Computers in Human Behavior, 115, 106617.
https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106617