انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه نوآوری آموزشی و درسی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف طراحی الگوهای مفهومی و روندی برنامه درسی دانش فناوری رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان انجام شد. در همین راستا از رویکرد کیفی از نوع روش تحقیق پدیدارشناسی استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 15 نفر از صاحب‌نظران و متخصصان برای مرحله ارائه الگو و 9 نفر از آنان برای مرحله اعتباریابی الگو و فرم الگوی (مفهومی و روندی) پیشنهادی پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به عمل آمد. پژوهش حاضر از ابزار مصاحبه و پرسش‌نامه بازپاسخ و برای روایی ابزارها از روایی صوری، معیار باورپذیری، بررسی توسط اعضاء و چندسویه‌نگری منابع داده‌ها و برای پایایی ابزارها از روش اسکات، روش حسابرسی و روش توافق بین کدگذاران (ضریب کاپا) استفاده شد. نتایج نشان داد مهم‌ترین مؤلفههای شایستگی‌های مرتبط با فناوری برای برنامه درسی قصد شده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شناسایی شد و الگوی (مفهومی و روندی) پیشنهادی برای برنامه درسی دانش فناوری رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان طراحی و مورد تأیید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها