انجمن فناوری آموزشی ایران
چالش‌های آموزش مجازی در ایام کرونا براساس تجارب زیسته معلمان

خدیجه علیپور؛ خدیجه اعراب شیبانی؛ کیوان بیدالهی منصوریه

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 1-12

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.70258.1116

چکیده
  اپیدمی کرونا در ابتدا مسأله‌ای بهداشتی تلقی می‌شد.  اما به ‌یکباره تمامی عرصه‌های مختلف جهان را دربر گرفت. در این میان یکی از عرصه‌هایی که به میزان زیادی دستخوش ‌تحول گردید، تعلیم و تربیت بود. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و دسته‌بندی ابعاد چالش‌های تعلیم و تربیت در دوران کرونا در مقطع ابتدایی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی آموزش ریاضی و بازی درمانی بر اختلال یادگیری ویژه ریاضی و انگیزش ریاضی

حسن غریبی؛ افشین صلاحیان؛ پیام نوری؛ آرام نادریان

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 13-28

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.70663.1130

چکیده
  این پژوهش با هدف مقایسه‌ی اثربخشی آموزش مستقیم ریاضی و بازی درمانی بر اختلال یادگیری ویژه‌ی ریاضی و انگیزش ریاضی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری دانش‌آموزان ناحیه‌ی دو شهر سنندج بودند و نمونه‌ی آماری 45 نفر بود که به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 ...  بیشتر

امکان‌سنجی بین‌المللی‌ شدن برنامه درسی رشته‌ی علوم تربیتی در دانشگاه آزاد اسلامی

فاطمه پرسته؛ فهیمه السادات حقیقی؛ ریحانه داودآبادی فراهانی

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 29-46

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.70439.1126

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی امکان‌سنجی بین‌المللی‌سازی برنامه‌ی درسی رشته‌ی علوم تربیتی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه‌ی آماری شامل 101 نفر از اعضاء هیأت علمی رشته‌ی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای تهران و کرج بود که به دلیل تعداد محدود، کلیه‌ی افراد ...  بیشتر

تأثیر آموزش با دانش‌برگ بر انگیزش‌ (درونی و بیرونی) ریاضی

ساره ظریف؛ قاسم رکابدار؛ بهاره سلیمانی

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 47-56

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.70647.1129

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی استفاده از دانش برگ بر انگیزش (درونی‌ و بیرونی) ریاضی در دانش‌آموزان و با روش شبه‌آزمایشی با طرح پیش ‌و ‌پس ‌آزمون با گروه گواه نامعادل انجام شد. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی دهم رشته‌ی علوم‌انسانی شهرستان آبادان در سال تحصیلی 1402-1401 و نمونه به‌ صورت در دسترس شامل 50 دانش‌آموز با ...  بیشتر

ارزشیابی فرایند یاددهی-یادگیری آموزش‌‌های مجازی مبتنی بر الگوی تایلر در مدارس ابتدایی استان فارس

سیروس منصوری؛ افشین منفرد

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 57-64

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.70713.1134

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی فرایند یاددهی-یادگیری آموزش‌‌های مجازی مدارس مبتنی بر الگوی تایلر در مدارس ابتدایی استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی استان فارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود که 191 نفر با روش نمونه‌‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد سنجش، پرسشنامه 47 گویه‌‌ای محقق‌‌ساخته ...  بیشتر

تحلیل کتاب فارسی سوم ابتدایی با روش کلوز با رویکرد آموزش مجازی

فهیمه مسلمی؛ لیلی فاتحی؛ یاسر غالب برآباد

دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 65-72

https://doi.org/10.30473/t-edu.2024.71067.1138

چکیده
  تحلیل محتوا از روش‌های اسنادی و پنهان‌گر است که به بررسی نظام‌‌مند، عینی، کمّی و تعمیم‌‌پذیر پیام‌های ارتباطی موجود در متن می‌پردازد و درنتیجه وارد تاویل و نشانه‌شناسی محتوای پیام نمی‌شود. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی سال 1399-1398 بر اساس روش کلوز و دسترسی به میزان پایبندی محتوای آن به رعایت اصول برنامه‌‌ریزی ...  بیشتر