خدیجه علیپور؛ خدیجه اعراب شیبانی؛ کیوان بیدالهی منصوریه
چکیده
اپیدمی کرونا در ابتدا مسألهای بهداشتی تلقی میشد. اما به یکباره تمامی عرصههای مختلف جهان را دربر گرفت. در این میان یکی از عرصههایی که به میزان زیادی دستخوش تحول گردید، تعلیم و تربیت بود. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و دستهبندی ابعاد چالشهای تعلیم و تربیت در دوران کرونا در مقطع ابتدایی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی ...
بیشتر
اپیدمی کرونا در ابتدا مسألهای بهداشتی تلقی میشد. اما به یکباره تمامی عرصههای مختلف جهان را دربر گرفت. در این میان یکی از عرصههایی که به میزان زیادی دستخوش تحول گردید، تعلیم و تربیت بود. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و دستهبندی ابعاد چالشهای تعلیم و تربیت در دوران کرونا در مقطع ابتدایی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها توصیفی و از دیدگاه ماهیت دادهها کیفی از نوع پدیدارشناسی است که با استفاده از راهبرد اکتشافی انجام شده است. جامعهی آماری معلمین، والدین و دانشآموزان شهرستان صالحآباد و روستاهای آن بودند که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند و با لحاظ قاعدهی اشباع و حداکثر تنوع 30 تن از آنها (10 معلم، 10 والد و 10 دانشآموز) برای مصاحبه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبهی نیمهسازمانیافته استفاده شد. برای اعتباریابی دادههای کیفی از روش بازبینی مشارکتکنندگان استفاده گردید. اطلاعات با استفاده از نرمافزار maxqda نسخهی2020 و با روش تحلیل مضمون کدگذاری و با تحلیل مضامین مشکلات آموزش مجازی در حوزههای "جسمانی"، "روحی و روانی"، "آموزشی" و "زیرساختی" شناسایی شد. تحلیلها نشان داد که با توجه به عدم وجود بستر مناسب بهویژه در مناطق محروم کشور و شرایط جسمانی و روانشناختی دانشآموزان در مقطع ابتدایی، اجرای آموزش مجازی در بستر شبکهی شاد و صداوسیما مشکلاتی از قبیل افت تحصیلی، کمخوابی، بیانگیزگی، خستگی زیاد، جو خشک و کسلکنندهی آموزشی، ترک تحصیل، رعایت نشدن بودجهبندی دروس، ارزشیابی ناکارآمد، عدم آموزش کامل دروس، عدم امکان شناخت دانشآموزان، اضطراب و استرس، پرخاشگری، وابستگی به فضای مجازی و کمتحرکی را برای معلمان، دانشآموزان و والدین آنها ایجاد کرد که با اصلاح شیوهی آموزش مجازی میتوان به تقلیل این مشکلات و افزایش بهرهمندی از این نوع آموزش کمک کرد.
حسن غریبی؛ افشین صلاحیان؛ پیام نوری؛ آرام نادریان
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش مستقیم ریاضی و بازی درمانی بر اختلال یادگیری ویژهی ریاضی و انگیزش ریاضی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری دانشآموزان ناحیهی دو شهر سنندج بودند و نمونهی آماری 45 نفر بود که به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش مستقیم ریاضی و بازی درمانی بر اختلال یادگیری ویژهی ریاضی و انگیزش ریاضی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری دانشآموزان ناحیهی دو شهر سنندج بودند و نمونهی آماری 45 نفر بود که به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفره قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از ابزار آزمون وکسلر، آزمون عملکرد تحصیلی تبریزی و همکاران (1400) و انگیزش ریاضی نعمتی (1388) استفاده شد. دادهها در دو سطح توصیفی و استباطی با استفاده از نرمافزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که آموزش مستقیم ریاضی و بازی درمانی با 95 درصد اطمینان بر اختلال یادگیری ویژهی ریاضی مؤثر بوده است. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره جهت بررسی نقش آموزش مستقیم ریاضی و بازی درمانی بر انگیزش ریاضی حاکی از اثرگذاری متغیرهای مستقل بر وابسته بود. بین اثرگذاری آموزش مستقیم ریاضی و بازیدرمانی بر اختلال یادگیری ویژهی ریاضی تفاوتی وجود نداشت. در مورد اثربخشی آموزش مستقیم ریاضی و بازیدرمانی بر انگیزش ریاضی تفاوت وجود داشت و اثربخشی آموزش مستقیم بیشتر از بازی درمانی بود.
فاطمه پرسته؛ فهیمه السادات حقیقی؛ ریحانه داودآبادی فراهانی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی امکانسنجی بینالمللیسازی برنامهی درسی رشتهی علوم تربیتی در دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعهی آماری شامل 101 نفر از اعضاء هیأت علمی رشتهی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای تهران و کرج بود که به دلیل تعداد محدود، کلیهی افراد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی امکانسنجی بینالمللیسازی برنامهی درسی رشتهی علوم تربیتی در دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعهی آماری شامل 101 نفر از اعضاء هیأت علمی رشتهی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای تهران و کرج بود که به دلیل تعداد محدود، کلیهی افراد بعنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی محققساخته با 70 سؤال میباشد که ابعاد 13 گانه (فناوریهای نوین، پژوهشی، طراحی برنامهی درسی، منابع و محتوای آموزشی، روش تدریس، ارزشیابی، زبان ارتباطی، منابع مالی، منابع انسانی، همکاریهای بینالمللی، سازگاری فرهنگی، نگرشی به بینالمللیسازی برنامهی درسی، سازماندهی و مدیریت اجرایی) را شامل میشود. روایی محتوایی و صوری با استفاده از نظر 5 نفر از متخصصین موضوعی تائید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 869/0 محاسبه شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بینالمللیسازی برنامهی درسی رشتهی علوم تربیتی در دانشگاه آزاد در همهی ابعاد با مشکلات عدیدهای روبرو است و نیازمند راهکارهای ساختاری و نهادی و آموزشی میباشد که با رعایت استانداردها و تأمین زیرساختها و تجهیزات مختلف میتوان تا حدودی این مشکلات را مرتفع ساخت.
ساره ظریف؛ قاسم رکابدار؛ بهاره سلیمانی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی استفاده از دانش برگ بر انگیزش (درونی و بیرونی) ریاضی در دانشآموزان و با روش شبهآزمایشی با طرح پیش و پس آزمون با گروه گواه نامعادل انجام شد. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان دختر پایهی دهم رشتهی علومانسانی شهرستان آبادان در سال تحصیلی 1402-1401 و نمونه به صورت در دسترس شامل 50 دانشآموز با ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی استفاده از دانش برگ بر انگیزش (درونی و بیرونی) ریاضی در دانشآموزان و با روش شبهآزمایشی با طرح پیش و پس آزمون با گروه گواه نامعادل انجام شد. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان دختر پایهی دهم رشتهی علومانسانی شهرستان آبادان در سال تحصیلی 1402-1401 و نمونه به صورت در دسترس شامل 50 دانشآموز با دو گروه 25 نفری بود. ابزار گردآوری دادههای انگیزش ریاضی، پرسشنامۀ همپتون (2014) شامل 10 گویه مربوط به انگیزش درونی و 10 گویه مربوط به انگیزش بیرونی بود. در پیش و پس آزمون پرسشنامه بین دانشآموزان توزیع شد و به سؤالات پاسخ دادند. به گروه آزمایش 12 جلسهی 70 دقیقهای با استفاده از دانش برگ آموزش داده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تبدیل بازده بهنجار شده انجام گردید. تأثیر مثبت آموزش با استفاده از دانش برگ بر انگیزش درونی ریاضی در سطح خطای یک درصد معنادار بود و مقدار اندازه اثر برای سازهی انگیزش درونی 37/0 به دست آمد که یک اندازه اثر متوسط است. اما برای سازهی انگیزش بیرونی، مقدار احتمال بزرگتر از 05/0 بود. بنابراین در آموزش با استفاده از دانش برگ بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.
سیروس منصوری؛ افشین منفرد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی فرایند یاددهی-یادگیری آموزشهای مجازی مدارس مبتنی بر الگوی تایلر در مدارس ابتدایی استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی استان فارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود که 191 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد سنجش، پرسشنامه 47 گویهای محققساخته ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی فرایند یاددهی-یادگیری آموزشهای مجازی مدارس مبتنی بر الگوی تایلر در مدارس ابتدایی استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی استان فارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود که 191 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد سنجش، پرسشنامه 47 گویهای محققساخته بود. روایی محتوایی براساس شاخص CVR برای بعد هدف ۷۷/0، بعد محتوا ۹۵/0، بعد راهبردهای یاددهی- یادگیری ۹۴/0، بعد ارزشیابی ۹۸/. و نمره کل ۹۱/. بهدست آمد. مقادیر پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده نشان دادند که ابزار مورد نظر دارای روایی سازه است. پایایی ابزار براساس آلفای کرونباخ 99/0 بهدست آمد. آزمون مورد استفاده در پژوهش تی تکنمونهای بود. نتایج نشان داد که کیفیت آموزش در بعد هدف و راهبردهای یاددهی- یادگیری در مدیریت فرایندهای آموزش مجازی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. ولی کیفیت محتوا در مدیریت فرایندهای یاددهی- یادگیری آموزش مجازی مبتنی بر الگوی تایلر در وضعیت مطلوبی است و کیفیت ارزشیابی در وضعیت متوسطی قرار دارد.
فهیمه مسلمی؛ لیلی فاتحی؛ یاسر غالب برآباد
چکیده
تحلیل محتوا از روشهای اسنادی و پنهانگر است که به بررسی نظاممند، عینی، کمّی و تعمیمپذیر پیامهای ارتباطی موجود در متن میپردازد و درنتیجه وارد تاویل و نشانهشناسی محتوای پیام نمیشود. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی سال 1399-1398 بر اساس روش کلوز و دسترسی به میزان پایبندی محتوای آن به رعایت اصول برنامهریزی ...
بیشتر
تحلیل محتوا از روشهای اسنادی و پنهانگر است که به بررسی نظاممند، عینی، کمّی و تعمیمپذیر پیامهای ارتباطی موجود در متن میپردازد و درنتیجه وارد تاویل و نشانهشناسی محتوای پیام نمیشود. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی سال 1399-1398 بر اساس روش کلوز و دسترسی به میزان پایبندی محتوای آن به رعایت اصول برنامهریزی در تنظیم ساختار است. مورد مطالعه، کتاب فارسی پایهی سوم است و برای اجرای روش یک نمونه تصادفی شامل 26 دانشآموز کلاس سوم ابتدایی شهر شیراز انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات از آزمون محققساخته استفاده شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات نشان داد که محتوای مطالب در سطح خودآموز و مستقل میباشد. لذا به معلمان پیشنهاد میشود در صورت آموزش مجازی یا تدریس در مدارس چندپایه از تواناییهای دانشآموزان در تدریس این درس استفاده نموده و تمرکز خود را بیشتر بر درسهای دیگر قرار دهند.