ابراهیم صالحی عمران؛ میمنت عابدینی بلترک؛ فاطمه رمضان پور
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تدریس به شیوه معکوس بر فرسودگی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم دوره ابتدایی است. طرح پژوهش کمی و روش نیمهآزمایشی، طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پایه چهارم دوره ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر بابلسر به تعداد 1726 ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تدریس به شیوه معکوس بر فرسودگی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم دوره ابتدایی است. طرح پژوهش کمی و روش نیمهآزمایشی، طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پایه چهارم دوره ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر بابلسر به تعداد 1726 نفر بودند. نمونه پژوهش نیز از پایه چهارم به صورت نمونهگیری تصادفی جایگزینی انتخاب شد. به تعداد 30 نفر به گونه ای که 15 نفر در گروه کنترل و 15 نفر در گروه آزمایش انتخاب شدند. . دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش(2002) و اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران(2002) جمع آوری شد. پایایی پرسشنامه اشتیاق تحصیلی بر اساس آلفای کرونباخ 94/0، عامل وقف خود 92/0 و عامل جذب 79/0 محاسبه شد و روایی آن با تحلیل عاملی و با ضریب کرونباخ تأیید شد. پایایی و روایی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش بر اساس روش همسانی درونی و بازآزمایی مورد تأیید قرار گرفته است. ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای خستگی عاطفی 88/0، شک و تردید 90/0 و خودکارآمدی 84/0 به دست آمد، که نشان از پایایی مناسب این ابزار داشت. روایی عاملی آزمون نیز به روش تحلیل عوامل و چرخش واریمکس نیز محاسبه شد. ضریب آلفای به دست آمده برای روایی واگرا برای خرده مقیاسهای خستگی عاطفی، شک و تردید و خودکارآمدی به ترتیب 21/0-، 53/0- و 32/0- به دست آمد. نتایج حاکی از آن است که تدریس معکوس بر متغیرهای خستگی هیجانی، بیعلاقگی تحصیلی، ناکارآمدی درسی و نمره کلی فرسودگی تحصیلی مؤثر بوده است(05/0>P). یعنی استفاده از تدریس معکوس در کلاس موجب کاهش فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان میشود.
کسری کریمی باصری؛ جابر افتخاری؛ سمیه توکلی
چکیده
مقدمه: کمرویی یک عاطفه اجتماعی است و این حالت از احساس خودکمبینی سرچشمه میگیرد و در بعضی موارد آنقدر شدت مییابد که تمامی شخصیت فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. این پژوهش با هدف بررسی کمرویی و اختلالاتی که در تحصیل دانشآموزان ایجاد میکند، انجام است. روش: روش انجام این پژوهش، روایت پژوهی بوده است. روایت دروازه ورود فرد به ...
بیشتر
مقدمه: کمرویی یک عاطفه اجتماعی است و این حالت از احساس خودکمبینی سرچشمه میگیرد و در بعضی موارد آنقدر شدت مییابد که تمامی شخصیت فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. این پژوهش با هدف بررسی کمرویی و اختلالاتی که در تحصیل دانشآموزان ایجاد میکند، انجام است. روش: روش انجام این پژوهش، روایت پژوهی بوده است. روایت دروازه ورود فرد به جهان است و تجربههای افراد جهان را نشان میدهد. پژوهش روایی مطالعه تجربه در قالب روایت است و در درجه اول اندیشه ما دربارهی جهان را نشان میدهد. روشهای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش خودشرح حالنویسی و روایتهای پژوهشگر و مصاحبه روایتی با معلمان مدارس بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها بدین صورت بود که دادهها طی سه مرحلهی کدگزاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر آن است که چهار عامل محوری در کمرویی دانشآموزان نقش مؤثری ایفا میکند. این چهار عامل عبارتند از؛ عامل فردی، اجتماعی، خانواده و مدرسه. از مهمترین مؤلفهها و کدها میتوان به عدم اقناع در مدرسه، روابط انسانی ضعیف در مدرسه، عدم تشخیص نیاز دانشآموزان توسط مدرسه، بیبرنامگی، بیتجربگی معلمان، عدم آشنایی معلمان با علم روانشناسی، روابط اجتماعی ضعیف در مدرسه، ارتباط ضعیف مدرسه با خانوادهها، نبود طرح جامع نیازسنجی در مدرسه، فضای رقابتی مدارس، خشونت در مدارس، بیمهری معلمان و اولیای مدارس، حذف محبت و جایگزین نمودن عامل قدرت و استقلال طلبی در مدارس، تعاملات ضعیف و نامناسب، عدم اقناع و گفتوگو، فقدان آموزش رسانهای و چندرسانهای، عدم تعامل والدین با اولیای مدرسه، عدم شرکت در انجمن اولیاء، دور بودن دانشآموزان از جامعه، محدودیت در استفاده از امکانات و وسایل ارتباط جمعی و دریافت پیام اشاره نمود.نتیجهگیری: برای رفع کمرویی و ایجاد اعتماد به نفس و فعالیت در دانشآموزان بایستی در گام اول از دانشآموزان نیازسنجی به عمل آورد و برمبنای نیازسنجی در جهت رفع معضلات تحصیلی گام برداشت.
فاطمه خالقیان؛ محمد احمدی ده قطب الدینی
چکیده
این مطالعه باهدف بررسی نقش باورهای رفتاری، باورهای هنجاری و خود پیروی در پیشبینی سازههای مدل پذیرش فناوری، انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی بود و 200 معلم از بین ۴۱۰ معلم متوسطه دوره دوم شهر رفسنجان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای سنجش سازههای مدل پذیرش فناوری از مولفههای مطالعات گاردنر و آمورسو (2004)، کلوپینک و مککنی ...
بیشتر
این مطالعه باهدف بررسی نقش باورهای رفتاری، باورهای هنجاری و خود پیروی در پیشبینی سازههای مدل پذیرش فناوری، انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی بود و 200 معلم از بین ۴۱۰ معلم متوسطه دوره دوم شهر رفسنجان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای سنجش سازههای مدل پذیرش فناوری از مولفههای مطالعات گاردنر و آمورسو (2004)، کلوپینک و مککنی (2004) و باس و همکاران (2016)، و باورهای رفتاری هولدن و کارش (2010)؛ باورهای هنجاری ایگونا و همکاران (2016) و خود پیروی فیرات (2016) استفاده شد. از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر برای تحلیل استفاده شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم نیت رفتاری و باورهای هنجاری بر کاربرد واقعی فناوری؛ اثر مستقیم سودمندی ادراکشده و باورهای رفتاری بر نیت رفتاری؛ اثر مستقیم سودمندی ادراکشده، باورهای رفتاری و خود پیروی بر نگرش نسبت به کاربرد فناوری؛ اثر مستقیم سهولت ادراکشده و باورهای رفتاری بر سودمندی ادراکشده؛ اثر مستقیم باورهای هنجاری، رفتاری و خود پیروی بر سهولت و سودمندی ادراکشده در تدریس معلمان مثبت و معنیدار بود. نتایج واسطهای ساده نیز نشان داد نیت رفتاری نقش واسطهای مثبت و معنیداری بین باورهای رفتاری و کاربرد واقعی و در بین سودمندی ادراکشده و کاربرد واقعی دارد؛ سهولت ادراکشده نقش واسطهای مثبت و معنیداری بین باورهای رفتاری و سودمندی ادراکشده، بین باورهای هنجاری و سودمندی ادراکشده و بین خود پیروی و سودمندی ادراکشده دارد؛ بنابراین بر نتایج باورها و خود پیروی معلم نقش مهمی در پذیرش فناوری بخصوص بر سهولت و سودمندی ادراککردن فناوری در تدریس معلمان دارد.
حجت افتخاری؛ عرفان شمسی
چکیده
با گسترش روزافزون استفاده از آموزشهای مجازی ضرورت بررسی تجارب دانشجویان از بستر این نوع آموزشها به عنوان مخاطبان اصلی ضرورت دارد. از این رو پژوهش حاضر به منظور بررسی فرصتها، استراتژیها، شرایط زمینهای و آسیبهای سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. قلمرو پژوهش مورد مطالعه ...
بیشتر
با گسترش روزافزون استفاده از آموزشهای مجازی ضرورت بررسی تجارب دانشجویان از بستر این نوع آموزشها به عنوان مخاطبان اصلی ضرورت دارد. از این رو پژوهش حاضر به منظور بررسی فرصتها، استراتژیها، شرایط زمینهای و آسیبهای سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. قلمرو پژوهش مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی اقلید بود و مشارکت کنندگان به صورت هدفمند با استفاده از روش نمونهگیری شدت و گلوله برفی انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه-ساختارمند استفاده شد. به این صورت که پس از مصاحبه با 13 نفر و رسیدن به نقطه اشباع، دادههای به دست آمده مطابق کدگذاری اشتراوس و کوربین با نرم افزار مکسکیودا تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد آسیبهای مختلف فیزیکی و بدنی و کاهش تعامل بین استاد و دانشجویان به عنوان آسیبها؛ عدمنیاز به مکان و زمان خاص برای حضور در کلاس و کسب اطلاعات بیشتر و مکمل درس با وبگردی به عنوان فرصتها؛ ایجاد کلاس پویا با مشارکت دادن دائم دانشجویان در روند کلاس به عنوان کار عملی و حضور و غیاب فعال از دانشجویان با بحث گروهی، کاهش مدت کلاس و استفاده از دیگر ابزارها مثل تصویر، چت باکس و داشتن پرسش و پاسخ و استفاده کامل از ظرفیت های سامانه مدیریت یادگیری فرهنگیان برای برگزاری کلاس به عنوان مهمترین راهکارها و سرعت و هزینه های اینترنت برای دانشجویان، نحوه تدریس استاد و استفاده کردن از شیوه های تدریس یکسان و عموما سخنرانی به عنوان شرایط زمینهای شناسایی شد.
فاطمه محمدی؛ مهدی رضاپور میرصالح
چکیده
در یکی دو دهه اخیر، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد آموزشی به عنوان راهنما و هدایتگر، هر روز با سرعت بیش از پیش پیشرفت های جدید را برای بشریت به ارمغان آورده است لذا هدف این پژوهش،بررسی نقش یادگیری الکترونیکی درمحیط های یادگیری با رویکرد آموزش تلفیقی است. در این پژوهش از دو روش کمی و کیفی استفاده شده که روش کیفی، روش ...
بیشتر
در یکی دو دهه اخیر، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد آموزشی به عنوان راهنما و هدایتگر، هر روز با سرعت بیش از پیش پیشرفت های جدید را برای بشریت به ارمغان آورده است لذا هدف این پژوهش،بررسی نقش یادگیری الکترونیکی درمحیط های یادگیری با رویکرد آموزش تلفیقی است. در این پژوهش از دو روش کمی و کیفی استفاده شده که روش کیفی، روش تحلیل محتوا و روش کمی، روش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری شامل کارشناسان و متخصصان برنامه درسی و تعلیم و تربیت شاغل در مدارس و حجم نمونه بر اساس روش دلفی3۰ نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری انتخابی صورت گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات تلفیقی از پرسشنامه استاندارد محیط یادگیری کلاس مک-گل، یادگیری الکترونیکی واتکینز و همکاران و پرسشنامه محقق ساخت تلفیق در برنامه های درسی می باشد. یافته ها حاکی از آن است که با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای هر دو شاخص آموزش و یادگیری الکترونیکی و محیطهای یادگیری در مدارس مورد مطالعه، در سطح پایینتری نسبت به سطح متوسط ارزیابی میشودبدین صورت که با بررسی رابطه بین آموزش تلفیقی در مدارس از یک طرف و یادگیری الکترونیکی و محیط های یادگیری از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است که نشان از بطور وجود رابطه مثبت جداگانه و معنا دار می باشد و همچنین بر اساس آزمون کوواریانس بطور همزمان یادگیری الکترونیکی و محیط های یادگیری بر آموزش تلفیقی در مدارس تأثیر گذارند و از میان شاخصها به ترتیب اولویت انگیزه، سواد رسانه ای، دسترسی به فناوری، محط مثبت کلاس،بحث های گروهی آنلاین موفقیت در محیط های آموزشی وباورهای شخص معیارهای مؤثر می باشند. روش یادگیری تلفیقی، در فضای مجازی در مقطع دوم دوره متوسطه قابل اجراست و میتواند همزمان با ارتقا شاخص های یادگیری الکترونیکی و محیط های یادگیری، به کیفیت آموزش تلفیقی کمک کند .
انور شاهمحمدی
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تبیین ادارک صاحبنظران درباره نظام آموزش از راه دور بعنوان سازمان یاددهنده می باشد. روش پژوهش حاضر، شیوه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. مشارکت کنندگان در این پژوهش 15 نفر از اساتید و فارغ التحصیلان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند و ملاک محور انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، تبیین ادارک صاحبنظران درباره نظام آموزش از راه دور بعنوان سازمان یاددهنده می باشد. روش پژوهش حاضر، شیوه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. مشارکت کنندگان در این پژوهش 15 نفر از اساتید و فارغ التحصیلان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند و ملاک محور انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و برای تحلیل کیفی داده ها نیز از شیوه کد گذاری (باز، محوری و انتخابی) به روش هفت مرحله ای کلایزی بهره گرفته شد. جهت تامین روایی و پایایی از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده گردید.نتایج حاصل از تبیین ادارک صاحبنظران درباره نظام آموزش از راه دور بعنوان سازمان یاددهنده مشتمل بر چهار بعد اصلی سیاستگذاری، مدیریت و پشتیبانی، زیر ساخت ها و ارزیابی، اصلاح و مهندسی مجدد و 32 مولفه مستخرج از متن مصاحبه ها می باشد که پیشنهاد می شود نظام آموزش از راه دور بعنوان سازمان یاددهنده به ابعاد و مولفه های احصاء شده در این پژوهش عنایت شود.