انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد داراب، داراب، ایران.

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی فرایند یاددهی-یادگیری آموزش‌‌های مجازی مدارس مبتنی بر الگوی تایلر در مدارس ابتدایی استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی استان فارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود که 191 نفر با روش نمونه‌‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد سنجش، پرسشنامه 47 گویه‌‌ای محقق‌‌ساخته بود. روایی محتوایی براساس شاخص CVR برای بعد هدف ۷۷/0، بعد محتوا ۹۵/0، بعد راهبردهای یاددهی- یادگیری ۹۴/0، بعد ارزشیابی ۹۸/. و نمره کل ۹۱/. به‌دست آمد. مقادیر پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده نشان دادند که ابزار مورد نظر دارای روایی سازه است. پایایی ابزار براساس آلفای کرونباخ 99/0 به‌‌دست آمد. آزمون مورد استفاده در پژوهش تی تک‌نمونه‌ای بود. نتایج نشان داد که کیفیت آموزش در بعد هدف و راهبردهای یاددهی- یادگیری در مدیریت فرایندهای آموزش مجازی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. ولی کیفیت محتوا در مدیریت فرایندهای یاددهی- یادگیری آموزش مجازی مبتنی بر الگوی تایلر در وضعیت مطلوبی است و کیفیت ارزشیابی در وضعیت متوسطی قرار دارد.

کلیدواژه‌ها

باقری، خسرو (1393). مدرسه هوشمند زیر ذره‌‌بین تعلیم ‌و تربیت تعاملی. رشد مدرسه فردا.10(71)، 8-9.
دولتی، علی اکبر؛ جمشیدی، لاله و امین بیدختی، علی اکبر (1394). بهبود فرآیند یاددهی–یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی. مطالعات آموزش و یادگیری. 7(2): 1-20.
ذاکری، علیرضا؛ کرد نوقابی، رسول و صدرالاشرافی، مسعود (1398). بررسی فرایندهای یاددهی-یادگیری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای. فناوری آموزش. 4(4): 227-237.
رضایی، علی محمد (1400). ارزشیابی از آموخته‌‌های دانشجویان در دوران کرونا: چالش‌‌ها و راهکارها. روان‌‌شناسی تربیتی. 16(55): 214-179.
صادق‌‌پور، سیداسماعیل و مولازاده، معصومه (1400). راهبردها و مزایای استفاده از فضای مجازی در پیشبرد اهداف یاددهی-یادگیری دانش‌آموزان. همایش ملی پژوهش‌های حرفه‌ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد ازنگاه معلم. میناب
منصوری، سیروس و طالب بیگی، مژگان (1403). ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش کیفیت برنامه‌ درسی آموزش مجازی دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران، فناوری آموزش، 18(2): 415-428.
 
قیسوندی، حمید؛ ساعدی، نبی و باغی، محمد (1393). مدارس هوشمند و فناوری‌های نوین. رشد تکنولوژی آموزشی،30(4)، 28-31.
محمدی‌نیا، حسین و عربی جونقانی، احمد (1399). ارزشیابی و تاثیر آن بر یاددهی-یادگیری برنامه‌‌درسی دوره ابتدایی. هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی، مدیریت و کارآفرینی ایران. تهران
مطاعی، محسن (1400). تاثیر الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی بر بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری دانش‌‌آموزان ابتدایی، نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. تهران
معصومی فرد، مرجان و محمدزاده، الهام (1400). بررسی موانع بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی–یادگیری از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه شهرستان بیجار. نخستین کنفرانس ملی آینده‌پژوهی، علوم تربیتی و روانشناسی. شیراز
 
References
Abdullah, F., & Ward, R. (2016). Developing a General Extended Technology Acceptance Model for E-Learning (GETAMEL) by analysing commonly used external factors. Computers in Human Behavior. 56: 238-256.
Al-Faki., I. M. & Adam Khamis, A. H. (2014). Difficulties Facing Teachers in Using Interactive Whiteboards in Their Classes. Merican International Journal of Social Science, 3(2), 136-158.
Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4), 1-9.
Bora, U. J., & Ahmed, M. (2013). E-learning using cloud computing. International.  Journal of Science and Modern Engineering. 1(2): 9-12
Dağhan, G., & Akkoyunlu, B. (2016). Modeling the continuance usage intention of online learning environments. Computers in Human Behavior. 60: 198-211.
El Mhouti, A., Erradi, M., & Nasseh, A. (2018). Using cloud computing services in e-learning process: Benefits and challenges. Education and Information Technologies. 23(2): 893-909.
Grisson V, Anderson B. E-learning in the 21st  century. 1st ed. Mohammad A, Translator. Tehran:  Institute of Educational Technology Smart Schools;  2018:56-44p
Hassanzadeh, A., Kanaani, F., & Elahi, S. A (2012).Model for measuring e-learning systems success in universities. Expert Systems with Applications. 39(12): 10959-10966.
Kearns, S. (2016).E-learning in aviation. London, Routledge.
 
 
 
Lubis, M., Ariffin, S., Muhamad, T., Ibrahim, L., & Weke, I. (2009).The Integration of ICT in the Teaching and Learning Processes: A Study on Smart School of Malaysia. Proceedings of the 5th WSEAS/IASME. International Conference on educational Technologies, (EDUTE' 09).
Peansupap, V., & Walker, D., (2015). Exploratory factors influencing information and communication technology and adoption within Australian construction organizations: A micro analysis. Construction Innovation, 5, 135-157.
Smith A.D, Rupp W.T. Managerial implications  of computer-based online/face to face business  education: a case study online. Information review.  2020; l2(2):100-9.
Todd, R. W. (2020). Teachers’ perceptions of the shift from the classroom to online teaching. International Journal of TESOL Studies, 2(2), 4-16