مهدی محمودی
چکیده
هدف پژوهش ارزشیابی یادگیری الکترونیکی مدارس مبتنی بر برنامه شاد و بر اساس مدل ADDIE بود. روش پژوهش توصیفی –پیمایشی و جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر فولاد شهر اصفهان بودند که تعداد آنها بالغ بر 430 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 220 نفر به عنوان نمونه تعیین و با روش تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش ارزشیابی یادگیری الکترونیکی مدارس مبتنی بر برنامه شاد و بر اساس مدل ADDIE بود. روش پژوهش توصیفی –پیمایشی و جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر فولاد شهر اصفهان بودند که تعداد آنها بالغ بر 430 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 220 نفر به عنوان نمونه تعیین و با روش تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مدل طراحی آموزش ADDIE بوده است. پس از تأیید روایی پرسشنامه، ضریب پایایی با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برای عناصر تجزیه و تحلیل، طراحی، تدوین ، اجرا و ارزشیابی در کل 0.813 برآورد شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات ازآمار توصیفی و استنباطی(آزمون t تک نمونه ای، آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس و آزمون توکی) استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داده است که میزان مطلوبیت یادگیری الکترونیکی با استفاده از برنامه شاد بر اساس مدل ADDIE کمتر از حد متوسط (2.66 از 5) بوده است. درخصوص میزان توجه برنامه شاد به عناصر طراحی آموزشی نیز : میزان توجه به عنصر تجزیه و تحلیل کمتر از حد متوسط(2.59 از 5)، میزان توجه به عنصر طراحی کمتر از حد متوسط(2.55 از 5)، میزان توجه به عنصر تدوین در حد متوسط (2.97 از 5)، میزان توجه به عنصر اجرا کمتر از حد متوسط (2.61 از 5) و میزان توجه به عنصر ارزشیابی در حد متوسط (2.99 از 5) بوده است. همچنین بین میزان توجه به عناصر تجزیه و تحلیل، طراحی و ارزشیابی بر جسب جنسیت پاسخگویان و بین میزان توجه به عناصر تجزیه و تحلیل و تدوین نیز بر حسب مدرک تحصیلی پاسخگویان تفاوت معناداری مشاهده شده است. اما بین میزان توجه به عناصر طراحی آموزشی بر حسب میزان آشنایی با فناوری اطلاعات تفاوت معناداری مشاهده نشده است.
فریده سادات سجادی پور؛ محمد حسن دشتی خویدکی؛ فاطمه یاوری؛ ارغوان نعیمیان
چکیده
هدف و زمینه : این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فعالیت های ورزشی همراه با موسیقی بر توجه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهرستان یزد انجام شد.مواد و روشها: به همین منظور40 دختر کم توان ذهنی با بهره هوشی70-50 با نمونه گیری انتخابی از مدرسه استثنایی کوثر شهر یزد انتخاب شدند و بر اساس نمره های پیش آزمون بصورت همگن در چهار گروه تجربی و کنترل ...
بیشتر
هدف و زمینه : این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فعالیت های ورزشی همراه با موسیقی بر توجه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهرستان یزد انجام شد.مواد و روشها: به همین منظور40 دختر کم توان ذهنی با بهره هوشی70-50 با نمونه گیری انتخابی از مدرسه استثنایی کوثر شهر یزد انتخاب شدند و بر اساس نمره های پیش آزمون بصورت همگن در چهار گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند.گروه ها شامل موسیقی، ورزش، ورزش همراه با موسیقی و کنترل بودند.آزمودنی ها با استفاده از آزمون توجه مربعات دنباله دار تولوز- پیرون بصورت پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. برنامه منتخب به مدت 12 هفته و هفته ای 1 جلسه به صورت 45 دقیقه همراه با موسیقی برای آزمودنی ها در نظر گرفته شده بود. پس از پایان دوره مجددا از هر چهار گروه پس آزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS و تغییرات درون گروهی از تی وابسته و تغییرات برون گروهی به صورت پس آزمون و پیش آزمون از آزمون تحلیل واریانس یک سویه انجام گرفتیافته ها:نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد نمره توجه در بین گروها پیش آزمون غیر معنی دار(634/0 =P)و پس از آزمون معنی دار (0001/0 =P)بود.میانگین تغییرات نمره توجه در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه های ورزش،موسیقی،ورزش+ موسیقی افزایش معنی دار بود.نتیجه گیری:با توجه به نتایج تحقیق حاضر بنظر می رسد فعالیت های ورزشی و موسیقی بر بهبود توجه در کودکان کم توان ذهنی تاثیر مثبت داشته است.
علیرضا مطلبی نژاد؛ فرزانه فاضلی؛ الهام نوائی
چکیده
پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد تغییرات در بسیاری از صنایع شده است که صنعت آموزش نیز از این قاعده مستثنا نیست.از آنجایی که حوزۀ آموزش متکی بر هوش مصنوعی، کماکان در حال توسعه و پیشرفت است، این مطالعه در عین حال که میتواند به توسعۀ نظامهای آموزشی متکی بر هوش مصنوعی کمک کند؛ به معلمان امکان مشارکت در فرایند طراحی را نیز میدهد. ما در این ...
بیشتر
پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد تغییرات در بسیاری از صنایع شده است که صنعت آموزش نیز از این قاعده مستثنا نیست.از آنجایی که حوزۀ آموزش متکی بر هوش مصنوعی، کماکان در حال توسعه و پیشرفت است، این مطالعه در عین حال که میتواند به توسعۀ نظامهای آموزشی متکی بر هوش مصنوعی کمک کند؛ به معلمان امکان مشارکت در فرایند طراحی را نیز میدهد. ما در این فراتحلیل، پژوهشهای تجربی انجام شده در خصوص نحوۀ تعامل معلمان با سامانههای مبتنی بر هوش مصنوعی و نحوۀ مشارکت آنها در توسعۀ سامانههای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار دادیم و به تبیین کاستی ها موجود در این حوزه پرداخته ایم. پژوهش ما نشان داد که هوش مصنوعی فرصتهای متعددی را برای بهبود برنامهریزی، پیادهسازی و ارزشیابی تدریس در اختیار معلمان میگذارد و به طور متقابل معلمان نیز نقشهای مختلفی را در توسعۀ فناوری هوش مصنوعی ایفا میکنند. یافتههای ما همچنین مبین این امر بود که چالش های متعددی در زمینۀ بهکارگیری هوش مصنوعی در امر تدریس وجود دارد که میتوان از آنها به عنوان راهنمایی برای توسعۀ این حوزه استفاده نمود.
فاطمه تکلو؛ روح اله شریفی؛ پریسا ترابیان
چکیده
دلیل اساسی توجه به فناوریهای الکترونیکی، تأثیر قابل توجه آنها بر نظام آموزشی، بهویژه بر فرآیند آموزش و یادگیری است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر استفاده از برنامه روستا استون بر یادگیری واژگان دانشآموزان دختر پایه هفتم انجام شد. برای این منظور 80 شرکتکننده با طرح شبه آزمایشی، و پیشآزمون-پسآزمون به دو گروه آزمایش و کنترل ...
بیشتر
دلیل اساسی توجه به فناوریهای الکترونیکی، تأثیر قابل توجه آنها بر نظام آموزشی، بهویژه بر فرآیند آموزش و یادگیری است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر استفاده از برنامه روستا استون بر یادگیری واژگان دانشآموزان دختر پایه هفتم انجام شد. برای این منظور 80 شرکتکننده با طرح شبه آزمایشی، و پیشآزمون-پسآزمون به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. بدین ترتیب، گروه کنترل آموزش سنتی و گروه آزمایش آموزش روستا استون را دریافت کردند. این دوره، پنج جلسه به طول انجامید. یافتهها نشان داد که میانگین پیشآزمون هر دو گروه مشابه بود، اما پسآزمون آنها متفاوت بود و گروه آزمایش از گروه کنترل بهتر عمل کرد. با کمک این برنامه، دانش آموزان می توانند فرصت های یادگیری لغات جدید را افزایش دهند. بنابراین به مدیران، معلمان، والدین و دانش آموزان پیشنهاد می گردد که با کمک فناوری های جدید از جمله برنامه های آموزش زبان، یادگیری واژگان جدید را سرعت ببخشند.
مریم پارسائیان؛ فاطمه ماندگاری؛ لعیاسادات موسوی؛ محمود کمالی
چکیده
در سالهای اخیر ضرورت نوآوری در عملکرد نظامهای آموزشی توجه بسیاری از متخصصان و برنامهریزان حوزه آموزش را به خود جلب نموده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی معماری دانش منابع انسانی در رابطه بین شایستگی دیجیتالی و عملکرد نوآورانه معلمان مقاطع ابتدایی شهرستان یزد انجام شد. روش پژوهش توصیفی و جامعه آماری شامل معلمان مقاطع ابتدایی ...
بیشتر
در سالهای اخیر ضرورت نوآوری در عملکرد نظامهای آموزشی توجه بسیاری از متخصصان و برنامهریزان حوزه آموزش را به خود جلب نموده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی معماری دانش منابع انسانی در رابطه بین شایستگی دیجیتالی و عملکرد نوآورانه معلمان مقاطع ابتدایی شهرستان یزد انجام شد. روش پژوهش توصیفی و جامعه آماری شامل معلمان مقاطع ابتدایی شهرستان یزد در نیمسال دوم ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ بود که از بین آنها تعداد ۲۳۰ نفر براساس قاعده ۵ برابری سؤالات به روش نمونهگیری طبقهای درصدی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه معماری دانش منابع انسانی ساعدی و همکاران(1398)، پرسشنامه شایستگی دیجیتالی بتین و همکاران(۲۰۲۳) و پرسشنامه عملکرد نوآورانه برگرفته از پرسشنامههای جیمز- جیمز(۲۰۰۸) و پنیادز (۲۰۰۶) استفاده شد. دادههای پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و نرمافزار معادلات ساختاری PLS تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین شایستگی دیجیتالی و عملکرد نوآورانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0> p). همچنین معماری دانش منابع انسانی در رابطه بین شایستگیهای دیجیتالی و عملکرد نوآورانه نقش میانجی ایفا میکند.شایستگی دیجیتال معلمان در مدارس توانمندی آنها را در کسب، ذخیره و نیز انتقال اطلاعات و دانش مورد نیاز افزایش داده و در نهایت باعث نوآوری در عملکرد آموزشی آنها میشود. از این رو پیشنهاد میشود کارگاههای آموزشی در جهت بهبود و تقویت شایستگیهای دیجیتالی معلمان و نیز بکارگیری سیستمهای لازم جهت معماری دانش در مدارس برگزار گردد تا نوآوری در عملکرد آموزشی مدارس ایجاد شود.
محبوبه حسن شاهی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجارب زیسته معلمان ابتدایی از آموزش مجازی در شهر شیراز انجام شد. این پژوهش در پارادایم تفسیرگرایی، به شیوهکیفی و با استفاده از روشتوصیفی هوسرل و الگویکلایزی انجام شد. شرکتکنندگان مطالعه شامل25 نفر از معلمان شاغل دوره ابتدایی آموزش وپرورش در ناحیه چهار شیراز بودند. آنها عضو شبکه آموزشی دانشآموزان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجارب زیسته معلمان ابتدایی از آموزش مجازی در شهر شیراز انجام شد. این پژوهش در پارادایم تفسیرگرایی، به شیوهکیفی و با استفاده از روشتوصیفی هوسرل و الگویکلایزی انجام شد. شرکتکنندگان مطالعه شامل25 نفر از معلمان شاغل دوره ابتدایی آموزش وپرورش در ناحیه چهار شیراز بودند. آنها عضو شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) بودند یا از دیگر پلتفرمهای الکترونیکی برای انجام آموزش مجازی، استفاده میکردند. برای انتخاب مشارکتکنندگان در این تحقیق از ملاک نمونه-گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با استفاده از «راهنمای مصاحبه» جمعآوری شدند. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای تاییدپذیری از طریق بازبینی توسط محققین موضوعی و اعتمادپذیری با توصیف دقیق مراحل مختلف تحقیق و خودبازبینی پژوهشگر تعیین شد . پس از استخراج دوباره مقولات فرعی از متن مصاحبهها و مقایسه با مقولات استخراج شده توسط محقق، همسویی تحلیلهای محقق و متخصصین موضوعی ایجاد شد. برای تعیین میزان پایایی از آلفای کریپندورف استفاده شد. آلفایکریپندورف جهت حدود 60 یادداشت مصاحبه، ضریب 78/0 را در مورد مضامین نشانداد ؛که نشان از پایایی قابل قبولتحلیل انجام شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش 7 مرحلهای کلایزی انجام شد. از میان مضمونهای فرعی استخراج شده، مضمون فراگیر عناصر و مولفههای برون مدرسه-ای حاصل شد. عناصر و مولفههای برون مدرسهای شامل مضامین -سازماندهنده ویژگیها، امکانات و تسهیلات دیجیتالی و غیردیجیتالی و چالشها و مسائل موجود هنگام انجام آموزش در محیط مجازی بودند. با شناسایی عناصر و مولفههای برون مدرسهای موثر بر کلاس مجازی، میتوان به معلمان در برنامهریزی برای بهبود ظرفیت و امکانات کلاس مجازی کمک کرد.