انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استادیار، روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

اپیدمی کرونا در ابتدا مسأله‌ای بهداشتی تلقی می‌شد.  اما به ‌یکباره تمامی عرصه‌های مختلف جهان را دربر گرفت. در این میان یکی از عرصه‌هایی که به میزان زیادی دستخوش ‌تحول گردید، تعلیم و تربیت بود. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و دسته‌بندی ابعاد چالش‌های تعلیم و تربیت در دوران کرونا در مقطع ابتدایی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها توصیفی و از دیدگاه ماهیت داده‌ها کیفی از نوع پدیدارشناسی است که با استفاده از راهبرد اکتشافی انجام شده است. جامعه‌ی آماری معلمین، والدین و دانش‌آموزان شهرستان صالح‌آباد و روستاهای آن بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند و با لحاظ قاعده‌ی اشباع و حداکثر تنوع 30 تن از آنها (10 معلم، 10 والد و 10 دانش‌آموز) برای مصاحبه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌ی نیمه‌سازمان‌یافته استفاده شد. برای اعتباریابی داده‌های کیفی از روش بازبینی مشارکت‌کنندگان استفاده گردید. اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار maxqda نسخه‌‌ی2020 و با روش تحلیل مضمون کدگذاری و با تحلیل مضامین مشکلات آموزش مجازی در حوزه‌های "جسمانی"، "روحی و روانی"، "آموزشی" و "زیرساختی" شناسایی شد. تحلیل‌ها نشان داد که با توجه به عدم وجود بستر مناسب به‌ویژه در مناطق محروم کشور و شرایط جسمانی و روانشناختی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی، اجرای آموزش مجازی در بستر شبکه‌ی شاد و صدا‌وسیما مشکلاتی از قبیل افت ‌تحصیلی، کم‌خوابی، بی‌انگیزگی، خستگی زیاد، جو خشک و کسل‌کننده‌ی آموزشی، ترک تحصیل، رعایت نشدن بودجه‌بندی دروس، ارزشیابی ناکارآمد، عدم آموزش کامل دروس، عدم امکان شناخت دانش‌آموزان، اضطراب و استرس، پرخاشگری، وابستگی به فضای مجازی و کم‌تحرکی را برای معلمان، دانش‌آموزان و والدین آنها ایجاد کرد که با اصلاح شیوه‌ی آموزش مجازی می‌توان به تقلیل این مشکلات و افزایش بهره‌مندی از این نوع آموزش  کمک کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Challenges of virtual education in the days of Corona based on teachers' lived experiences

نویسندگان [English]

  • khadije alipor 1
  • khadije aerabsheybani 2
  • keyvan bidegahimansooreieh 3

1 Assistant Professor, Educational Science, Payam Noor University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.

3 Master's degree, educational psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The Corona epidemic was initially considered a problem in the health field, but it suddenly covered all the different fields of the world. In the meantime, one of the fields that underwent a great transformation was education. The current research seeks to identify and categorize the dimensions of the challenges of education in the era of Corona in primary school. It is practical in terms of purpose, descriptive in terms of data collection, and qualitative of phenomenological type in terms of nature of the data which was done using the exploratory strategy. The statistical population was the teachers, parents and students of Saleh Abad city and its villages, who were selected for the interview using the non-random sampling method and according to the rule of saturation and maximum diversity (10 teachers, 10 parents and 10 students). A semi-structured interview was used to collect data. To validate the qualitative data, the participant review method was used. The information was coded using maxqda software version 2020 and by thematic analysis method. By analyzing the themes of virtual education, problems were identified in "physical","psychological","educational"and"infrastructural" fields. The analyzes showed that due to the lack of a suitable platform, especially in the deprived areas of the country, and the physical and psychological conditions of the students in the elementary level, the implementation of virtual education in the context of the Shad network and radio and television has problems such as academic failure, lack of sleep, lack of motivation, excessive fatigue, dry atmosphere and boring education, dropping out of school, failure to observe course budgeting, inefficient evaluation, failure to fully teach courses, inability to recognize students, anxiety and stress, aggressiveness, dependence on virtual space and inactivity created for teachers, students and their parents, which by reforming the virtual education method can help reduce these problems and increase the benefit of this type of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corona
  • virtual education
  • education and training
سعیدی، بهاره، افکاری، فرشته، سعادتمند، احمد. (1400). چالش‌های آموزش آنلاین دوره اول ابتدایی در مقایسه با آموزش حضوری و کرونا، نهمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، https://civilica.com/doc/1262070
غزنوی، بهنام، دولت‌دوست، محمد. (1400). بررسی تاثیر کرونا بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی(مطالعه موردی تنگ تامرادی)، سومین کنفرانس ملی پژوهش‌های نوین در تعلیم و تربیت، روانشناسی، فقه و حقوق و علوم اجتماعی،https://civilica.com/doc/1250841
فتح‌نژاد، کوروش، امیریان‌زاده، مژگان. (1401). آسیب‌شناسی تدریس در دوران کرونا از دیدگاه دانش‌آموزان، والدین و معلّمان مقطع ابتدایی ناحیه دو. فصلنامه آموزشی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان، شماره 29، 34-22.
کمال، محمدحافظ. (1401). چالش‌های های نوپدید آموزش و تدریس در ایام کرونا از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهرستان فراهان. چهارمین کنفرانس بین‌المللی حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری ،https://civilica.com/doc/1523444
مصیبی اردکانی، ملیحه، رضاپور میرصالح، یاسر، بهجتی اردکانی، فاطمه. (1400). مشکلات و چالش‌های آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی. فصلنامه آموزش پژوهی، شماره 27، -30-14.
قربانی‌نژاد، مهدیه. (1399). تاثیر بحران کرونا بر افت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس شهر رفسنجان. هفتمین کنفرانس ملی پژوهش در علوم اجتماعی و روانشناسی ایران، https://civilica.com/doc/1226786
اکبری، حامد، خداوردی‌زاده، نرجس. (1395). ابعاد ارزیابی پورتال‌های دانشگاهی در نظام آموزشی، سومین کنفرانس بین‌المللی یافته‌های نوین علوم و تکنولوژی، https://civilica.com/doc/594227
 
References
Al Lily, A. E., Ismail, A. F., Abunasser, F. M., & Alqahtani, R. H. A. (2020). Distance education as a response to pandemics: Coronavirus and Arab culture. Technology in society, 63, 101317.
Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113-115. https://doi.org/10.1002/hbe2.191.
Cornock, M. (2020). Scaling up online learning during the coronavirus (Covid-19) pandemic. Retrieved from https://mattcornock.co.uk/technology enhanced-learning/scalingup-online-learning-during-the-coronavirus-covid-19-pandemic/
 
 
 
Eidi, A. & Delam, H. (2020). Internet addiction is likely to increase in home quarantine caused by coronavirus disease 2019 (COVID 19). Journal of Health Sciences & Surveillance System, 8(3), 142-143.
Fauzi, I., & Khusuma, I, H, S. (2020). Teachers’ Elementary School in Online Learning of COVID-19 Pandemic Conditions. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 58-70. https://doi.org/10.25217/ji.v5i1.914.
Rangiwai, B., & Simati-Kumar, B. (2020). A plan for online teaching and learning for the Master of Applied Indigenous Knowledge (MAIK) programme in Māngere: Responding to COVID-19. Te Kaharoa, 15(1), 1–14.
Wang LS, Wang YR, Ye DW, Liu QQ. (2020). A review of the 2019 Novel Coronavirus (COVID-19) based on current evidence.