انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

2 دکترای علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

3 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی امکان‌سنجی بین‌المللی‌سازی برنامه‌ی درسی رشته‌ی علوم تربیتی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه‌ی آماری شامل 101 نفر از اعضاء هیأت علمی رشته‌ی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای تهران و کرج بود که به دلیل تعداد محدود، کلیه‌ی افراد بعنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته با 70 سؤال می‌باشد که ابعاد 13 گانه‌ (فناوری‌های نوین، پژوهشی، طراحی برنامه‌ی درسی، منابع و محتوای آموزشی، روش تدریس، ارزشیابی، زبان ارتباطی، منابع مالی، منابع انسانی، همکاری‌های بین‌المللی، سازگاری فرهنگی، نگرشی به بین‌المللی‌سازی برنامه‌ی درسی، سازمان‌دهی و مدیریت اجرایی) را شامل می‌شود. روایی محتوایی و صوری با استفاده از نظر 5 نفر از متخصصین موضوعی تائید و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 869/0 محاسبه شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین‌المللی‌سازی برنامه‌ی درسی رشته‌ی علوم تربیتی در دانشگاه آزاد در همه‌ی ابعاد با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و نیازمند راهکارهای ساختاری و نهادی و آموزشی می‌باشد که با رعایت استانداردها و تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات مختلف می‌توان تا حدودی این مشکلات را مرتفع ساخت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Feasibility of internationalizing of educational science curriculum in Islamic Azad University

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Paraste 1
  • fahime sadat haghighi 2
  • Reihane Davodabadi farahani 3

1 Assistant Professor of Department of Educational Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

2 Ph.D. of Educational Science Department, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

3 Master of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the feasibility of internationalizing of educational sciences curriculum in Islamic Azad University. It is applied in terms of purpose and survey in terms of descriptive method. The statistical population consisted of 101 faculty members of  educational sciences department of the Islamic Azad University in the cities of Tehran and Karaj. Due to the limited number of the population, all individuals were considered as a sample. The data collection tool is a researcher-made questionnaire with 70 questions that has 13 dimensions (new technologies, research, curriculum design, educational resources and content, teaching methods, evaluation, communication language, financial resources, human resources, international cooperation, cultural compatibility,  an approach to internationalization of the curriculum and  organization and executive management). Content and face validity were confirmed using 5 subject matter experts’ opinions and the reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha coefficient of 0.97. Findings show that the internationalization of educational science curriculum in Azad University faces many problems in all dimensions and requires structural, institutional and educational solutions that can be partially solved by observing standards and providing various infrastructure and equipment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Feasibility Study
  • Internationalization
  • Curriculum
  • Educational Sciences
اشتری، سوده. (1394). بررسی موانع بین‌المللی‌سازی برنامه درسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه‌های غیرانتفاعی شهر ایوانکی. دومین همایش علمی پژوهشی یافته‌های نوین علوم مدیریت، کارآفرینی و آموزش ایران، تهران.
الباد، الهام و رضالو، مهدی و شادانی بخشایش، رقیه (1395). بررسی موانع انطباق برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی با موازین بین‌المللی‌سازی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز (تهران). اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، حسابداری، علوم تربیتی و اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، ساری.
خشنودی‌فر، مهرنوش؛ روشن، احمدرضا (1393). مدل‌ها و رویکردهای بین‌المللی شدن برنامه درسی. همایش بین‌المللی انجمن آموزش عالی ایران. توسعه آموزش عالی فرامرزی: فرصت‌ها و چالش‌ها، مشهد.
رحیمی، گل خندان .(1396). تدوین چارچوبی برای ارزیابی برنامه درسی انگلیسی برای اهداف دانشگاهی از منظر اصول بین‌المللی‌سازی برنامه درسی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۹۶). گزیده بیانات موضوعی حضرت آیت‌الله العظمی سیّد علی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی. انتشارات انقلاب اسلامی. قطعه وزیری.
طرقبه، زهرا (1396). ارزیابی میزان بین‌المللی شدن برنامه درسی آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی.
ملکی‌پور، احمد و قاسم‌پور، عرفانه و بشرویه‌نژاد کریمی، حسام. (1395). مطالعه تطبیقی تجارب و طرح‌های عملی دانشگاه‌های پیشرو در تکوین بین‌المللی‌سازی آموزش و برنامه درسی. فصلنامه پژوهش‌های کیفی در برنامه‌ریزی درسی، دوره: 2، شماره 5.
محمدخانی، پروانه (1394). مقایسه‌ی تاثیر درمان‌های فعال‌سازی رفتاری گروهی و شناخت درمانی گروهی در کاهش علائم اضطراب و افسردگی فرونشانگانی: نتایج پیگیری 3 ماهه. پژوهش‌های روانشناختی، پاییز و زمستان، دوره هیجدهم، شماره 2.
مشرف جوادی، محمدحسین؛ کورنگ بهشتی، افسانه؛ محمدی اصفهانی، نفیسه (1395). بررسی نظام آموزش عالی کشورهای جهان و ایران. پورتال جامع علوم انسانی.
موسوی، ستاره (1396). تبیین و بازشناسی عوامل موثر بر بین‌المللی‌سازی برنامه‌های درسی پزشکی. یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت، تهران.
واعظی، مظفرالدین و قرونه، داوود (1394). تاریخ مشاهده فرهنگ جهانی شدن و آموزش عالی. نشریه برگ فرهنگ، صص 50-51.
 
منابع انگلیسی
Albach,P.G (2018).The Internationalization of higher Education motivations and Realities.the NEA 2018, Almanac of higher Education
Barza,k(2015), Internationalization in higher education, 2rd EAI International Conference on Management of Manufacturing Systems.
Bostorm, w .f.(2010) internationalization of the curriculum studies n. edited with  William E.doll..jr.donna trueit.and hongyu wang.new york: peter,lang.
Galligan(2018),Internationalisation of the curriculum.university of souturn Queenlands learning and teaching Support unit.
Vitenko,T(2017), Trends And Features Of Internationalization Of Higher Education As A Major Factor Of Higher Educational Institutions Development,  3rd EAI International Conference on Management of Manufacturing Systems