انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام‌‌نور، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

چکیده

دلیل اساسی توجه به فناوری‌های الکترونیکی، تأثیر قابل توجه آن‌ها بر نظام آموزشی، به‌ویژه بر فرآیند آموزش و یادگیری است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر استفاده از برنامه روستا استون بر یادگیری واژگان دانش‌آموزان دختر پایه هفتم انجام شد. برای این منظور 80 شرکت‌کننده با طرح شبه آزمایشی، و پیش‌آزمون-پس‌آزمون به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. بدین ترتیب، گروه کنترل آموزش سنتی و گروه آزمایش آموزش روستا استون را دریافت کردند. این دوره، پنج جلسه به طول انجامید. یافته‌ها نشان داد که میانگین پیش‌آزمون هر دو گروه مشابه بود، اما پس‌آزمون آنها متفاوت بود و گروه آزمایش از گروه کنترل بهتر عمل کرد. با کمک این برنامه، دانش آموزان می توانند فرصت های یادگیری لغات جدید را افزایش دهند. بنابراین به مدیران، معلمان، والدین و دانش آموزان پیشنهاد می گردد که با کمک فناوری های جدید از جمله برنامه های آموزش زبان، یادگیری واژگان جدید را سرعت ببخشند.

کلیدواژه‌ها

Alqahtani, M. (2015). The importance of vocabulary in language learning and how to be taught. International journal of teaching and education, 3(3), 21-34.
Alsied, S. M., & Pathan, M. M. (2013). The use of computer technology in EFL classroom: Advantages and implications. International Journal of English Language & Translation Studies (IJ-ELTS), 1(1), 61-71.
Annisa, R. (2020). Rosetta Stone CALL Software as A Vocabulary Teaching Media at Indonesian High Schools. International Journal of Linguistics, Literature and Translation4(2), 13-17.
Bajorek, J. P. (2017). L2 Pronunciation in CALL: The Unrealized Potential of Rosetta Stone, Duolingo, Babbel, and Mango Languages. Issues and Trends in Educational Technology5(1), 24-51.
Bromberg, M. & Gordon, M. (2000). 1100 Words you need to know. Barrons Educational Series.
Bromberg, M., Liebb, J., & Traiger, A. (1996). 504 absolutely essential words (4th Ed.). Woodbury, NY: Barron's Educational Series, Inc
Cavus, N., & Ibrahim, D. (2017). Learning English using children's stories in mobile devices. British Journal of Educational Technology48(2), 625-641.
 
Díaz, B. G., & Bermúdez, N. M. (2017). Duolingo: A Useful Complementary Mobile Tool to Improve English as a Foreign Language Learning and Teaching.
Godwin-Jones, R. (2007). Tools and trends in self-paced language instruction. Language Learning & Technology11(2), 10-17.
Gu, Y., & Johnson, R. K. (1996). Vocabulary learning strategies and language learning outcomes. Language learning, 46(4), 643-679.
Gupta, V. (2022). Rosetta Stone Review: Does it really works. Retrieved from https://www.studyfrenchspanish.com/rosetta-stone-review.
Hanif, H. (2016). Using Rosetta Stone Software As Media In Teaching English Vocabulary (An Experimental Study At SDN No. 02 Lhoksukon). Getsempena English Education Journal, 2(1), 21.
Hatch, E., & Brown, C. (1995). Vocabulary, semantics, and language education. Cambridge University Press, 40 West 20th Street, New York, NY 10011-4211 (hardback: ISBN-0-521-47409-4; paperback: ISBN-0-521-47942-8).
Ko, M. H. (2019). Students’ reactions to using smartphones and social media for vocabulary feedback. Computer Assisted Language Learning, 32(8), 920-944.
Lau, T. L. J. (2003). SLLS: An online conversational spoken language learning system (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
Lin, L. F. (2010). English learners’ incidental vocabulary acquisition in the video-based CALL program. The Asian EFL Journal, 12(4), 51-66.
Lord, G. (2015). An Exploratory Study into the Effectiveness of Rosetta Stone for Language Learning.
Materna, L. (2008). Adoption of Rosetta Stone Classroom: Case Study journal. www. Rosetta Stone. Com/ schools/ www.rider.edu. New Jersey. USA. Accessed on March 26, 2013.
Moroz, A. (2013). App assisted language learning: How students perceive Japanese smartphone apps. University of Alberta (Canada).
Nation, I. S. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge university press.
Prasetyo, G. A., Martono, M., & Suparno, S. (2018). The Use of Rosetta Stone as Teaching Media to Improve Students’ Vocabulary Mastery. English Education, 6(3), 304-311.
Rockman, S. (2009). An effectiveness study of the Rosetta Stone Spanish language solution. Rosetta Stone Evaluation Report resources. rosettastone.com/.../Rockman-Evaluation-Report.pdf. Accessed on July 2013.
Steel, C. (2012, November). Fitting learning into life: Language students’ perspectives on benefits of using mobile apps. In ascilite (pp. 875-880).
Stone, R. (2012). Rosetta Stone Launches New Language-Learning Solution for K-12 Market. Press release at Arlington, V. A. on 23 April 2012.
Tozcu, A., & Coady, J. (2004). Successful learning of frequent vocabulary through CALL also benefits reading comprehension and speed. Computer assisted language learning, 17(5), 473-495.
Walters, J. (2004). Teaching the use of context to infer meaning: A longitudinal survey of L1 and L2 vocabulary research. Language Teaching, 37(4), 243-252.
Wilkins, R. (2004). Running up the down's escalator: The contemporary approach to educational change. Management in Education, 18(1), 6-11.