تجربه زیسته معلمان مقطع ابتدائی از عناصر و مولفه های برون مدرسه ای موثر برکلاس مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مربی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

10.30473/t-edu.2023.69393.1109

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجارب‌ زیسته معلمان ‌ابتدایی از آموزش ‌مجازی در شهر شیراز انجام شد. این پژوهش در پارادایم‌ تفسیرگرایی، به شیوه‌کیفی و با استفاده از روش‌توصیفی ‌هوسرل و الگوی‌کلایزی انجام شد. شرکت‌کنندگان مطالعه شامل25 نفر از معلمان شاغل دوره ابتدایی آموزش وپرورش در ناحیه چهار شیراز بودند. آن‌ها عضو شبکه‌ آموزشی دانش‌آموزان‌ (شاد) بودند یا از دیگر پلتفرم‌های الکترونیکی برای انجام آموزش مجازی، استفاده ‌می‌کردند. برای انتخاب مشارکت‌کنندگان در این تحقیق از ملاک نمونه-گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری استفاده ‌شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ ساختاریافته با استفاده از «راهنمای مصاحبه» جمع‌آوری شدند. اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های تاییدپذیری از طریق بازبینی توسط محققین ‌موضوعی و اعتمادپذیری با توصیف دقیق مراحل مختلف تحقیق و خودبازبینی ‌پژوهشگر تعیین شد . پس از استخراج دوباره مقولات فرعی از متن ‌مصاحبه‌ها و مقایسه با مقولات ‌استخراج شده توسط محقق، هم‌سویی تحلیل‌های ‌محقق و متخصصین ‌موضوعی ایجاد شد. برای تعیین میزان ‌پایایی از آلفای کریپندورف استفاده ‌شد. آلفای‌کریپندورف جهت حدود 60 یادداشت ‌مصاحبه، ضریب 78/0 را در مورد مضامین نشان‌داد ؛که نشان از پایایی قابل قبول‌تحلیل انجام‌ شده است. تجزیه ‌و ‌تحلیل ‌داده‌ها با استفاده از روش‌ 7 مرحله‌ای کلایزی انجام شد. از میان مضمون‌های ‌فرعی ‌استخراج‌ شده، مضمون ‌فراگیر عناصر و مولفه‌های ‌برون‌ مدرسه-ای ‌حاصل شد. عناصر و مولفه‌های ‌برون‌ مدرسه‌ای شامل مضامین -سازمان‌دهنده‌ ویژگی‌ها، امکانات و تسهیلات دیجیتالی و غیردیجیتالی و چالش‌ها و مسائل موجود هنگام انجام آموزش در محیط مجازی بودند. با شناسایی عناصر و مولفه‌های برون مدرسه‌ای موثر بر کلاس مجازی، می‌توان به معلمان در برنامه‌ریزی برای بهبود ظرفیت و امکانات کلاس مجازی کمک کرد.

کلیدواژه‌ها