انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش ارزشیابی یادگیری الکترونیکی مدارس مبتنی بر برنامه شاد و بر اساس مدل ADDIE بود. روش پژوهش توصیفی –پیمایشی و جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر فولاد شهر اصفهان بودند که تعداد آنها بالغ بر 430 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 220 نفر به عنوان نمونه تعیین و با روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه‌ی محقق ساخته بر اساس مدل طراحی آموزش ADDIE بوده است. پس از تأیید روایی پرسشنامه، ضریب پایایی با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برای عناصر تجزیه و تحلیل، طراحی، تدوین ، اجرا و ارزشیابی در کل 0.813 برآورد شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات ازآمار توصیفی و استنباطی(آزمون t تک نمونه ای، آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس و آزمون توکی) استفاده شد.
یافته‌های پژوهش نشان داده است که میزان مطلوبیت یادگیری الکترونیکی با استفاده از برنامه شاد بر اساس مدل ADDIE کمتر از حد متوسط (2.66 از 5) بوده است. درخصوص میزان توجه برنامه شاد به عناصر طراحی آموزشی نیز : میزان توجه به عنصر تجزیه و تحلیل کمتر از حد متوسط(2.59 از 5)، میزان توجه به عنصر طراحی کمتر از حد متوسط(2.55 از 5)، میزان توجه به عنصر تدوین در حد متوسط (2.97 از 5)، میزان توجه به عنصر اجرا کمتر از حد متوسط (2.61 از 5) و میزان توجه به عنصر ارزشیابی در حد متوسط (2.99 از 5) بوده است. همچنین بین میزان توجه به عناصر تجزیه و تحلیل، طراحی و ارزشیابی بر جسب جنسیت پاسخگویان و بین میزان توجه به عناصر تجزیه و تحلیل و تدوین نیز بر حسب مدرک تحصیلی پاسخگویان تفاوت معناداری مشاهده شده است. اما بین میزان توجه به عناصر طراحی آموزشی بر حسب میزان آشنایی با فناوری اطلاعات تفاوت معناداری مشاهده نشده است.

کلیدواژه‌ها

Coman,C. Tîru,L.G. Meses, an-Schmitz,L . Stanciu.C and Bularca,M.C.(2020).Online Teaching and Learning in Higher Education during the Coronavirus Pandemic: Students’ Perspective, Sustainability 2020, 12, 10367; doi:10.3390/su122410367 www.mdpi.com/journal/sustainability.
Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński Z., Mazza,J.(2020).The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and international datasets, EUR 30275 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg , 2020, ISBN978-92-76-19937-3. doi:10.2760/126686, JRC121071.
Fatirul, A. N., Walujo, D. A., & Firda, N. (2022). Media Development Using Video with the ADDIE Model in the 4th Grade English Subject at the Karitas III Surabaya SDK. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 5(2).
 
Milovanovic, S. (2010). Opportunities and challenges of electronic learning, facta universitatis Economics and Organization, 7 (2), 191–199.
Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P. et al. Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigit Sci Educ 2, 923–945 (2020). https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
Suryaman,M. Cahyono,Y. Muliansyah,D.(2020). Covid-19 pandemic and home online learning system:does it affect the qulity of  pharmacy school learning? Systematic Reviews in Pharmacy Vol 11, Issue 8, Aug-Sep 2020.
Wahab.S and Iskandar.M.(2020).Teacher’s Performance to Maintain Students’ Learning Enthusiasm in the Online Learning Condition. JELITA: Journal of English Language Teaching and Literature ISSN: 2721-1096 (Print), 2721-1916 (Online)