نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.
2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.
3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگیهای برنامه درسی دانشگاه خدمت محور براساس تجارب و ادراکات خبرگان انجام گرفت. این پژوهش از بُعد هدف، پژوهشی کاربردی، و از نظر روش گردآوری دادهها، پژوهشی کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه هدف این پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بودند که 14 نفر از آنها که در زمینه دانشگاه خدمت محور اطلاعات و تجارب لازم را داشتند، با توجه به نمونهگیری هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شدند. نمونه گیری به صورت تدریجی و تا زمان اشباع داده ها انجام گردید. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در بخش کیفی داده ها با استفاده از سیستم کدگذاری اشتراوس و کوربین برای تولید طبقه های اولیه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند یعنی بعد از چندین بار بازخوانی دقیق، به روش سیستم کدگذاری تجزیه و تحلیل و مؤلفهها استخراج شدند. طبق یافته ها در ارتباط با عناصر برنامه درسی دانشگاه خدمت محور(شامل: اهداف، محتوا، فعالیتهای یاددهی-یادگیری، ارزشیابی و محیط آموزشی) 22 مقوله اصلی و 310 مقوله فرعی استخراج شد. طبق تجارب و ادراکات اعضای هیأت علمی، در دانشگاه خدمت محور مقوله های توجه به ابعاد اجتماعی، محتوای عملی، توجه به راهبردهای مهارت محور در فعالیتهای یاددهی-یادگیری ارزشیابی چندوجهی، حضور در محیط کار و جامعه از اهمیت بیشتری برخوردارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Understanding the characteristics of the service-oriented university curriculum (A Phenomenological Study)
نویسندگان [English]
- Zahra Dehghanizadeh 1
- Mehrangiz Alinejad 2
- Mehrdad Azimi Nejadian 3
1 M..A Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.
3 Assistant professor Department of Educational Sciences, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.
چکیده [English]
This research purpose to elucidate the characteristics of a service-oriented university curriculum based on the experiences and perceptions of experts. The study is applied in nature concerning its objectives and qualitative in terms of data collection, specifically employing a phenomenological approach. The target population consisted of faculty members from Shahid Bahonar University of Kerman, among whom 14 individuals with relevant knowledge and experience in service-oriented universities were purposefully (snowball sampling) selected. Sampling was conducted gradually until data saturation was reached. The data collection instrument utilized was a semi-structured interview. In the qualitative data analysis, Strauss and Corbin's coding system was employed to generate initial categories. After several precise reviews, components were extracted using systematic coding analysis. The findings revealed 22 main categories and 310 subcategories concerning the elements of a service-oriented university curriculum, including goals, content, teaching-learning activities, evaluation, and educational environment. According to the experiences and perceptions of faculty members, in service-oriented universities, categories emphasizing social dimensions, practical content, skill-oriented strategies in teaching-learning activities, multifaceted evaluation, and engagement in the workplace and community are of greater significance.
کلیدواژهها [English]
- Higher Education
- Curriculum
- learning
- Service- Oriented University