نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی ،علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان
2 دانشگاه شهید باهنر کرمان
3 عضو هیأت علمی، علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگیهای برنامهدرسی دانشگاه خدمتمحور براساس تجارب و ادراکات خبرگان انجامگرفت. این پژوهش از بُعد هدف، پژوهشی کاربردی، و از نظر روش گردآوری دادهها، پژوهشی کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه آماری این پژوهش، اعضای هیأتعلمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بودند که 14 نفر از آنها که در زمینه دانشگاه خدمتمحور اطلاعات و تجارب لازم را داشتند، با توجه به نمونهگیری سهمیهای انتخابشدند. نمونهگیری به صورت تدریجی و تا زمان اشباع دادهها انجام گردید. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بود. در بخش کیفی دادهها بعد از چندین بار بازخوانی دقیق، به روش سیستم کدگذاری تجزیه و تحلیل، و مؤلفهها استخراجشدند. طبق یافتهها در ارتباط با عناصر برنامهدرسی دانشگاه خدمتمحور(شامل: اهداف، محتوا، فعالیتهای یاددهی-یادگیری، ارزشیابی و محیط آموزشی) 22 مقوله اصلی و 310 مقوله فرعی استخراج شد. پس از انجام مصاحبهها و ضبط آنها، مصاحبهها به صورت کامل مکتوب شدند و مطابقت متن و صوت با هم بررسی گردید و به هر مصاحبهشونده یک کد دادهشد. بعد از چندین بار بازخوانی دقیق توسط پژوهشگر، با استفاده از سیستم کدگذاری اشتراوس و کوربین برای تولید طبقههای اولیه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند و مؤلفهها استخراج شدند. در مصاحبهها مواردی که به هم نزدیک یا مترادف بودند در یک مقوله قرار میگرفتند و سپس بر-اساس عناصر برنامهدرسی خدمتمحور، مقولهها در زیر هر یک از مؤلفه نوشته میشدند. طبق تجارب و ادراکات اعضای هیأتعلمی، در دانشگاه خدمتمحور مقولههای توجه به ابعاد اجتماعی، محتوای عملی، توجه به راهبردهای مهارتمحور در فعالیتهای یاددهی-یادگیری ارزشیابی چند-وجهی، حضور در محیط کار و جامعه از اهمیت بیشتری برخوردارند.
کلیدواژهها