انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

چکیده
معرفت شناسی مقوله ای فلسفی است که درباره حقیقت یادگیری و دانستن صحبت می کند و این خود مبیّن وجود رابطه بین مقوله معرفت شناسی با تعلیم و تربیت است. و در این میان معرفت شناسی بیشترین اثر را بر روشهای تعلیم و تربیت دارد. آموزش از راه دور با ایجاد امکانات لازم برای ارتباط و تبادل اطلاعات نه تنها میان معلم و دانش‌آموز، بلکه بین خود دانش‌آموزان، فضایی نوین برای یادگیری فراهم می‌آورد. این نوع محیط آموزشی بر اساس رویکرد سازنده‌گرایی بنا شده است. تحقیق حاضر از لحاظ جهت گیری پژوهش جزو تحقیقات بنیادی نظری است. از نظر شیوه گردآوری داده ها، با رویکرد کیفی انجام شد. به منظور شناسایی ابعاد مولفه های اصلی مدل معرفت شناسی نسل سوم آموزش از راه دور از استراتژی تحلیل تم و روش شبکه مضامین به کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته پرداخته شده است. بر این اساس 25 نفر از متخصصین دانشگاهی مورد مصاحبه قرار گرفتند. جهت اعتباردهی فرایند کدگذاری و کنترل کیفیت در بخش کیفی ابعاد معرفت شناسی از شاخص کاپای کوهن استفاده شده است. مضامین فراگیر استخراج شده معرفت شناسی نسل سوم آموزش از راه دور در 5 مقوله (توانمندی فردی، توانمندی تعامل اجتماعی در سطح بین المللی، توانمندی تدریس سازنده گرایی، پشتیبانی فضای مجازی، پشتیبانی ارزیابی و نظارت) و در 17 مضمون سازماندهنده، -1 مهارت ها -2 کارآفرینی 3- شایستگی ها 4- عوامل روانشناختی 5- ایجاد اعتماد 6- ایجاد هماهنگی 7- ایجاد ارتباط 8- توانمندی تکنیکی 9- توانمندی علمی 10- توانمندی مدیریتی 11- زیرساخت های سخت افزاری 12- زیرساخت های نرم افزاری 13- ارزیابی و نظارت بر شیوه تدریس اساتید 14- ارزیابی و نظارت بر دانشجویان 15- آموزش مستمر اساتید 16- فرهنگ سازی معرفت شناسی آموزش از راه دور17- شناسایی موانع و چالش ها و 88 مضمون پایه تعیین و معرفی شده اند.

کلیدواژه‌ها