نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه قم. قم. ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده هدی، قم، ایران
چکیده
این پژوهش به دنبال شناسایی موانع اجرای آموزشهای فنی و مهارتی در دوره ابتدائی و ارائه راهکارهایی جهت توسعه انجام شد. رویکرد پژوهش کیفی و به شیوه تحلیل تم انجام شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و از نوع گلوله برفی میباشد که بر مبنای آن 14 نفر از خبرگان و صاحب نظران انتخاب و مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. اعتبار یافتهها با استفاده از روش بررسی همکار مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش با استفاه از تکنیک تحلیل تم در بستر نرم افزار MAXQDA تحلیل شد. تحلیل نتایج تحقیق منجر به استخراج 134 کد توصیفی، 33 تم فرعی و 10 تم اصلی برای شناسایی موانع و راهکارهای اجرای آموزشهای فنی و مهارتی در دوره ابتدائی شد. مطابق با یافتهها موانع اجرای آموزشهای فنی و مهارتی در مقطع ابتدائی شامل 6 تم اصلی " چالشهای فرهنگی و نگرشی، اقتصادی و مالی، اجرایی و ساختاری، آموزشی، فنی و زیر ساختی، چالشهای توانایی حرفهای" و همچنین راهکارهای توسعهی آموزشهای فنی و مهارتی در مقطع ابتدائی در 4 تم اصلی " امور مالی و زیرساختی، توسعه فرهنگی و مهارت پروری، امور مدیریتی و اجرایی، توسعه آموزش و مهارت" دسته بندی گردید. موانع نهادی و اجرایی آموزشهای فنی مهارتی از جمله مسائلی است که نیاز به توجه مسئولین برای بازنگری و رفع آنها در جهت توسعه مهارتهای حرفهای در دوره ابتدایی به شمار میرود.
کلیدواژهها