نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سواد هوش مصنوعی دانشجویان بر مهارت امنیتی دستگاههای هوشمند بود. این پژوهش کاربردی با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 1307 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان) بود. نمونه مورد مطالعه 194 نفر و از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه بود که بهصورت چاپی و حضوری در اردیبهشت و خرداد 1403 بین دانشجویان توزیع شد. تحلیل عاملی تاییدی برای روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار Smart PLS انجام شد. از نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. میانگین سواد هوش مصنوعی 63/4 و مهارت امنیتی دستگاهها 24/4 بود. تفاوتی آماری معنیداری در وضعیت سواد هوش مصنوعی دانشجویان بر حسب متغیرهای جمعیتشناختی (جنسیت، مقطع، رشته تحصیلی و معدل) مشاهده نشد. بر اساس آزمون تیمستقل در سطح 03/0 تفاوت معنیداری در میانگین مهارت امنیتی دستگاهها بر حسب جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان مشاهده شد. نتایج آزمون آنوا تفاوت آماری معنیدار در سطح 049/0 در میانگین مهارت امنیتی دستگاهها بر حسب رشته تحصیلی دانشجویان نشان داد. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون بیشترین همبستگی بین کاربرد و ارزیابی و کمترین بین کاربرد و اخلاق سواد هوش مصنوعی بود؛ بهعلاوه رابطه مثبت و معناداری بین سواد هوش مصنوعی با مهارت امنیتی دستگاهها وجود داشت. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که ابعاد ارزیابی و کاربرد با ضریب بتا (356/0) و (279/0) قدرت پیشبینیکننده مثبت داشتند و 2/36 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردهاند.
کلیدواژهها