انجمن فناوری آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم‌انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم‌انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 کارشناس ارشد رشته مطالعات برنامه‌درسی، دانشکده علوم‌انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تدریس به شیوه معکوس بر فرسودگی و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان پایه چهارم دوره ابتدایی است. طرح پژوهش کمی و روش نیمه‌آزمایشی، طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان پایه چهارم دوره ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر بابلسر به تعداد 1726 نفر بودند. نمونه پژوهش نیز از پایه چهارم به صورت نمونه‌گیری تصادفی جایگزینی انتخاب شد. به تعداد 30 نفر به گونه ای که 15 نفر در گروه کنترل و 15 نفر در گروه آزمایش انتخاب شدند. . داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش(2002) و اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران(2002) جمع آوری شد. پایایی پرسشنامه اشتیاق تحصیلی بر اساس آلفای کرونباخ 94/0، عامل وقف خود 92/0 و عامل جذب 79/0 محاسبه شد و روایی آن با تحلیل عاملی و با ضریب کرونباخ تأیید شد. پایایی و روایی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش بر اساس روش همسانی درونی و بازآزمایی مورد تأیید قرار گرفته ‌است. ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس‌های خستگی عاطفی 88/0، شک ‌و تردید 90/0 و خودکارآمدی 84/0 به دست آمد، که نشان از پایایی مناسب این ابزار داشت. روایی عاملی آزمون نیز به روش تحلیل عوامل و چرخش واریمکس نیز محاسبه شد. ضریب آلفای به دست آمده برای روایی واگرا برای خرده مقیاس‌های خستگی عاطفی، شک و تردید و خودکارآمدی به ترتیب 21/0-، 53/0- و 32/0- به دست آمد. نتایج حاکی از آن است که تدریس معکوس بر متغیرهای خستگی هیجانی، بی‌علاقگی تحصیلی، ناکارآمدی درسی و نمره کلی فرسودگی تحصیلی مؤثر بوده است(05/0>P). یعنی استفاده از تدریس معکوس در کلاس موجب کاهش فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

ابراهیمی، حدیث (1397). پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان براساس راهبردهای یادگیری با نقش واسطه‌ای جهت‌‌گیری هدف(پایان‌‌نامه کارشناسی‌‌ارشد). شیراز: دانشگاه پیام نور.
افشین، جواد (1400). بررسی رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه شهرستان بجنورد. پیشرفت‌‌های نوین در علوم رفتاری. 6(54):501-509.
آزادبخش، نسرین (1397). رابطه هوش معنوی با اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان‌‌(پایان‌‌نامه کارشناسی‌‌ارشد). مرودشت: دانشگاه آزاد اسلامی.
خزاعی، مریم؛ خراشادزاده، مهناز (1395). کلاس معکوس روشی نو در آموزش شیمی. نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران. زنجان: دانشگاه زنجان.
خیرآبادی، رضا (1396). تأثیر راهبرد کلاس معکوس بر یادگیری بخش گرامر درس زبان انگلیسی پایة دهم تحصیلی. نوآوری‌‌های آموزشی. 16(4): 141-162.
درخشان، فاطمه (1395). رابطه حمایت اجتماعی و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه‌ای انسجام تحصیلی و اجتماعی(پایان‌‌نامه کارشناسی‌‌ارشد). شیراز: دانشگاه شیراز.
رجبیان ده زیره، مریم؛ ناظر شندی، مریم؛ جنگی زهی، حمیدرضا و حسینی، سیدمحمدامین (1400). تاثیر آموزش ترکیبی بر خودپنداره و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان. آموزش در علوم انتظامی.9(35): 153-180.
شاه‌محمدی، نیره؛ سبحانی‌نژاد، مهدی و حجتی، رقیه ‌‌(1399). اثربخشی روش یادگیری معکوس بر افزایش یادگیری خودراهبر و پیشرفت تحصیلی دانش‌‌آموزان پایه ششم در درس علوم. پژوهش‌‌های آموزش و یادگیری. 17(1): 77-90.
شیخ‌الاسلامی، علی و کریمیان‌پور، غفار ( 1397). پیش‏بینی اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان براساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس. راهبردهای شناختی در یادگیری. 6(10): 95-111.
فلاح چای، مهران؛ طاهری، ماهرخ؛ نشادر اصلی، حمید؛ بابایی همتی، یاسین و پورسیدیان، سیدسینا (1399). تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 12(4): 70-79.
فنی، نجمه و کیانی، مسعود (1398). الگوی رابطه فرسودگی تحصیلی با تجارب شخصی و آموزشی و راهبرد‌های اجتنابی دانشجویان: نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی. آموزش و ارزشیابی. 12(48): 131-160.
کمال‌پور، سمیه؛ عزیززاده فروزی، منصوره و تیرگری، بتول (1398). ارتباط فرسودگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری. طب پیشگیری. 6(2): 67-74.
معنوی، عزالدین (1398). مقایسه اثر بخشی روش‌‌های آموزش مبتنی بر کلاس معکوس و بدیعه‌‌پردازی بر علاقه به درس دانش‌‌آموزان پسر مقطع اول ابتدائی( پایان‌‌نامه کارشناسی‌‌ارشد). تهران: موسسه آموزش عالی کاویان.
نقدی‌نیا، لیدا و رمضانی املشی، پریسا (1398). فرسودگی شغلی، عوامل ایجاد کننده و پیامدها. سومین کنفرانس ملی نقش مدیریت در چشم انداز ۱۴۰۴. رشت: سازمان بسیج مهندسی صنایع استان گیلان.
هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل؛ بذرافکن، حسام و عزیزی محسن (1392). ساختار عاملی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی ماسلاخ در دانشجویان دختر. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان. 11(1): 175-204.
 
 
 
 
 
References
Abd Rahman, S. F., Melor Md Yunus, M. & Hashim, H. (2020). THE UNIQUENESS OF FLIPPED LEARNING APPROACH. International Journal of Education and Practice. 8(3), 394-404.
Al Serhan, O. & Houjeir, R. (2020). Academic capitalism and faculty burnout: evidence from the United Arab. Emirates Cypriot Journal of Educational Science. 15(5), 1368 -1393.
Al-Samarraie, H., Shamsuddin, A., & Alzahrani, A. I. (2020). A flipped classroom model in higher education: a review of the evidence across disciplines. Educational Technology Research and Development. 68(3), 1017-1051.
Andersen, S.A., Konge, L. & Sørensen, M.S. (2020) The effect of distributed virtual reality simulation training on cognitive load during subsequent dissection training. Medical teacher. 40(7), 684-689.
Atwa, Z., Sulayeh, Y., Abdelhadi, A., Jazar, H. A., & Erigat, S. (2022). Flipped classroom effects on grade 9 students’ critical thinking skills, psychological stress, and academic achievement. International Journal of Instruction. 15(2), 737-750.
Aypay, A. (2012). Ortaöğretim öğrencileri için okul tükenmişliği ölçeği (OOTÖ). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 12(2), 773-787.
Bailis, D. & Schellenberg, B. (2020). More questions about multiple passions: Who has them, how many do people have, and the impact of being polyamorously passionate on well-being. Journal of Happiness Studies. 22(8), 3299-3320.
Blane, A., Lee, H.C., Falkmer, T. & Willstrand, T.D. (2017). Assessing cognitive ability and simulator-based driving performance in poststroke adults. Behavioural neurology: 1-9
Bond, M. (2020). Facilitating student engagement through the flipped learning approach in K-12: A systematic review. Computers & Education151, 103819.
Bouchey, H., Shoulberg, E., Jodl, K. & Eccles, J. (2010). Longitudinal Links between Older Sibling Features and Younger Siblings’ Academic Adjustment during Early Adolescence. Journal of Educational Psychology.102(1), 197–211.
Brewer, R., & Movahedazarhouligh, S. (2018). Successful stories and conflicts: A literature review on the effectiveness of flipped learning in higher education. Journal of Computer Assisted Learning. 34(4), 409-416.
Brown, A., Lawrence, J., Basson, M., & Redmond, P. (2022). A conceptual framework to enhance student online learning and engagement in higher education. Higher Education Research & Development41(2), 284-299.
Cabi, E. (2018). The Impact of the Flipped Classroom Model on Students' Academic Achievement. International Review of Research in Open and Distributed Learning.19(3), 202-221.
Davies, R. S., Dean, D. L. & Ball, N. (2013).  Flipping the classroom and instructional technology integration in a college-level information systems spreadsheet course. Educational Technology Research and Development. 61(4), 63-580.
Edeh, M. O., Sharma, A., Roselyn, A. O., & Eucharia, A. U. (2022). Prospects and Challenges of Using the Flipped Classroom in Computer Science Instruction During the Coronavirus Lockdown. Handbook of Research on Lifestyle Sustainability and Management Solutions Using AI, Big Data Analytics, and Visualization, 197-205.
Hamdan, N., McKnight, P., McKnight, K., & Arfstrom, K. M. (2013). The flipped learning model: A white paper based on the literature review titled a review of flipped learning. Retrieved from https://flippedlearning.org/wp-content/uploads/2016/07/WhitePaper_FlippedLearning.pdf
Hyytinen, H., Tuononen, T., Nevgi, A. & Toom, A. (2022). The first-year students' motives for attending university studies and study-related burnout in relation to academic achievement. Learning and Individual Differences. 97, 102165
Johnston, B. M. (2017). Implementing a flipped classroom approach in a university numerical methods mathematics course. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 48(4), 485-498.
Kiliç, D. & Yildiz, V. A. (2020) Investigation of School Burnout and School Attachment among Secondary School Students. Theory and Practice. 20(3), 44-55
Kim, M. K., Kim, S. M., Khera, O. Getman, J. (2014). The experience of three flipped classrooms in an urban university: An exploration of design principles. The Internet and Higher Education. 22: 37-50.
Lee, B. H., Lee, H.C. (2016). The effects of science lesson with the application of flipped learning on science academic achievement and scientific attitude. Journal of Korean Elem Science Education. 35(1), 78-88
Lee, J.  & Durksen, T. (2018). Dimensions of Academic Interest among Undergraduate Students: Passion, Confidence, Aspiration and Self-Expression. Educational Psychology. 38 (2), 120-138.
Lundin, M., Bergviken Rensfeldt, A., Hillman, T., Lantz-Andersson, A., & Peterson, L. (2018). Higher education dominance and siloed knowledge: a systematic review of flipped classroom research. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 15(1), 1-30.
Meier, S. T., & Kim, S. (2022). Meta-regression analyses of relationships between burnout and depression with sampling and measurement methodological moderators. Journal of Occupational Health Psychology27(2), 195.
Nja, C. O., Orim, R. E., Neji, H. A., Ukwetang, J. O., Uwe, U. E. & Ideba, M. A. (2022). Students’ attitude and academic achievement in a flipped classroom. Heliyon. 8(1), 87-92
O’Neill, M., Yoder Slater, G., & Batt, D. (2019). Social work student self-care and academic stress. Journal of Social Work Education. 55(1), 141–152.
Oyoo, S.  Mwaura, P.  Kinai, T. Mutua, J. (2020). Academic Burnout and Academic Achievement among Secondary School Students in Kenya. Education Research International, Article ID 5347828, 6 pages.
Pearce, M. & Walker, K. W., (2014). Student engagement in one-shot library instruction. The Journal of Academic Librarianship. 40(3-4), 281-290.
Pedersen, H. N. & Heggholmen, K. (2022). What promotes motivation and learning in project management students?. Procedia Computer Science. 196, 791-799.
Ruiz-Jiménez, M. C., Martínez-Jiménez, R., Licerán-Gutiérrez, A., & García-Martí, E. (2022). Students’ attitude: Key to understanding the improvement of their academic RESULTS in a flipped classroom environment. The International Journal of Management Education. 20(2), 100635.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment. 25(1), 48-57.
Setyaningsih, E. R., Mardi, M. & Susanti, S. (2022). THE EFFECT OF THE FLIPPED CLASSROOM LEARNING MODEL ONTHE INDEPENDENT LEARNING OF STUDENTS OF CLASS X ACCOUNTING AT SMK NEGERI 48 JAKARTA DURING THE COVID-19 PANDEMIC. International Journal of Multidisciplinary Research and Literature. 4(1),361-480.
Skodova, Z., Lajciakova, P. & Banovcinova, L. (2017). Burnout syndrome among health care students: The role of Type D personality. Western Journal of Nursing Research. 39(3),416-429.
Stoliker, B. E. & Lafreniere, K. D. (2015). The influence of perceived stress, loneliness, and learning burnout on university students’ educational experience. College Student Journal. 49(1), 146-160.
Supervia, P. & Bordas, S. (2020). Relationship between Emotional Intelligence, Academic Burnout and School Performance in Adolescent Students. CES Psicol. 13(1), 125-139
Veyis, F. Seçer, I. Ulas, S. (2019). An Investigation of the Mediator Role of School Burnout between Academic Stress and Academic Motivation. Journal of Curriculum and Teaching. 8(4): 46-53.
Zengin, Y. (2017). Investigating the use of the Khan Academy and mathematics software with a flipped classroom approach in mathematics teaching. Journal of Educational Technology & Society. 20(2), 89-100.
Zhonggen, Y. & Wang, G. (2016). Academic achievements and satisfaction of the clicker-aided flipped business English writing class. Journal of Educational Technology & Society. 19(2), 298.